/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Delvis død computer efter ram udskiftet
Fra : fusses
Vist : 654 gange
90 point
Dato : 02-01-03 20:03

Hej derude, godt nytår!

Håber der er nogen der kan hjælpe, med et bundkort AK74-EC, der er blevet opgraderet fra 128MB-ram pc100 til 256MB-ram pc 133, og bios'en havde fået informationen inden skiftet!

skærmen vil nu ikke starte (har prøvet andet skærmkort) og tasteturet låser med det samme!!

Nogle gode forslag??

fusses

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 20:47

prøv at gå ind i BIOS og vælg "load setup defaults"

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 02-01-03 20:53

hej Uffe29

Jeg kan desvære ikke se noget da min skærm forbliver sort Har prøvet og skifte skærm- skærmkort...

ellers ville jeg gerne give dig ret

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 02-01-03 21:10

jep

stadig ingenting.....

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 21:14

Så er det sikkert fordi rammene ikke virker sammen med bundkortet jeg kender ikke AK74-EC men har du stadig de gamle ram så du kan prøve at skifte tilbage og se om det ikke er skærmen der er røget sig en tur ??????

Hvad er det der er pillet ved i BIOS inden i satte RAM'ene i`??
det kan evt. være at en nulstilling af BIOS kan afhjælpe, men jeg ville nok først prøve de gamle RAM

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 02-01-03 21:22

Hej Uffe29

Har prøvet at sætte de gl. ram i uden virkning, har også skiftet skærm og skærmkort ;-(

bios har jeg pillet ifølge manualen.... ingen ting.... har så clear'et cmos'en

Stadig ingenting... har du andre foreslag??

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-03 21:30

Kan det måske være RAM-slottet der er gået sig en tur ???
Hvis ike den allerede sidder i slottet nærmest CPU'en så sæt den der, ellers prøv den næste

Mit næste bud tror jeg går på defekt bundkort

Når jusch har lavet en formodet svar, så ser det på http://www.kandu.dk/dk/last25.asp ud som om han har løsningen, og kun venter på du trykker på accepter, så hvis du lige tager og afviser jusch's formodede svar, så håber vi lige på der kommer et klogt hoved forbi og ordner "svinet"

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 02-01-03 21:35

Hej igen igen uffe29.

som "sagt" så gjort

Defekt tjaaa.. først må jeg lige og tjekke ram slottet... så skal du få besked

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 22:43

>skærmen vil nu ikke starte (har prøvet andet skærmkort) og tasteturet
>låser med det samme!!
>
>Nogle gode forslag??

Sæt det gamle ram i igen, og se hvad der sker??

Henning
hsb(at)image.dk

Kommentar
Fra : thinkas

Dato : 03-01-03 00:49

Har du hørt efter om maskinen bipper,når du starter den , og i så fald hvor mange bip ??

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-01-03 10:57

Bruger du ME og celeron er du opmærksom på bushastigheden, det er ikke altid at man slipper godt fra at sætte 133 ram i lige den komb. Me er meget restrektiv med bushastigheden. Du er opmærksom på at der sælges ram der kun kan køre på Via Chipsæt (som regel de billige tilbud) og at dit bundkort kan de store ramblokke!!!

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-01-03 11:02

Der må være en jumper på dit bundkort hvor du kan sætte din ram til at køre 100 mhz

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 03-01-03 12:51

Hej Mange tak for de fine indslag

Men desvære

Maskinen køre XP-Pro, og om det er de gamle eller de nye ram er forskellen ens!

Når den starter spinder den og lyden af "ramoptælling" starter derefter kommer harddisken..... men skærmen forbliver sort! Har prøvet andet skærmkort og anden skærm- Uden Held

Andre gode idé'er ???

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 03-01-03 12:52

PS: til "egjegj" desvære ikke nogle jumper til ram

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-01-03 13:02

Har du haft nogen kabler pillet af, så der måske er blevet bukket/knækket nogen ben

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-01-03 13:06

Så må der være en Deepsvits! Husk at lukke din maskine helt ned når du laver forandringer og vent 20 sec. inden du genstarter, der er nogen maskiner der ikke vil lukke helt ned når man bare genstarter, det ku jo være at du var den lykkelige ejer af en af dem ()))

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 03-01-03 14:26

Hej igen igen

Jeg er efter hånden bange for at du har ret Uffe29 (fra igår med delvis dødt bundkort)

Har efterhånden været det hele rundt et par gange....

genstart--- tjaa men lukkede helt ned og var først efter 3-4 dage at fik de nye ram og der på skiftede, så startede jeg først gik i bios og ændrede fra pc100 ramtype til pc133ramtype !!

Håber stadig nogen har "guldæget"

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-01-03 14:38

hvad er det for en cpu du har på?

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 03-01-03 15:26

Hej egjegj

AMD 750MHz A-socket

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-01-03 15:49

Hvad var det lige dit bundkort var for et?

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 03-01-03 16:42

Hej egjegj

Ak74-EC

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 04-01-03 16:38

Har du prøvet at sætte pc100 ram'ende i og derefter clear'et cmos'en ..... hvis det ikke virker er der et eller andet der er brændt af... bundkort, harddisk eller strømforsyning...

Held og lykke

dr_scooter

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 08-01-03 20:40

Tjaa det anede mig ....

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 09-01-03 00:01

hvad anede dig ???

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 09-01-03 17:28

Hej Uffe29

At jeg skal til at kryds tjekke min cpu .... hvis den er ok... så mit bundkort!

Hvis du (Uffe29) får ret, får du pointene da du var den første som "regnede" den ud!!

Svar + evt. point følger

fusses

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-01-03 22:29

lad os høre. Hvordan gik det ???

Godkendelse af svar
Fra : fusses

Dato : 30-01-03 10:14

Tak for svaret Uffe29.

endelig.. fik jeg den fonødne tid til at kryds tjekke.

Du får ret og jeg har bestilt nyt bundkort

Tak for de mange gode + nyttige ideer.

fusses )

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 30-01-03 12:29

Det var så lidt