/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken olie skal vi bruge?
Fra : SandraFalk
Vist : 1300 gange
60 point
Dato : 25-10-06 10:04

Vi har en Mazda 323f 1.8i GT fra 1990. Hvilken olie skal vi hælde på, nu hvor vi skal lave olieskift? Den "piver" lidt fra ventilerne (tror vi det er) engang imellem når den er kold.

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 25-10-06 11:40

hej sandrafalk. det betyder ikke det store hvilke olie i bruger,dog siger min mand at det er bedst ikke at bruge det helt billige, men en i mellemklassen. det vist noget med smørerevnen. det med piverriet kan være en rem der skal strammes. vh lianes.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 25-10-06 11:56

Jeg havde bare hørt på et tidspunkt at det kunne være pga olien skulle være tyndere/tykkere.. Og at gamle biler skulle have tyk og sportsbiler skulle have fuldsyntetisk.. Og at det også ku være derfor det peb.. Vores er jo snart en gammel spand, men stadig en sport GT model.. Så var i tvivl..

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 25-10-06 12:09

hej igen, vi har også en gammel spand, som min mand er meget næn over, det en 83er og vi bruger sådan en mellemklasse en og har aldrig problemer med olien.men som sagt, siger min mand ikke den helt billige. vh lianes.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 25-10-06 12:17

Hej Sandra
Jeg har selv en hurtig bil og de skal altså bruge en tynd olie så den hurtigt bliver smurt du skal bruge en 5-40 og jeg skifter efter 6 mdr jeg vil bare være på den sikre side og passe godt på den... Mvh Robert

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 25-10-06 12:41

Ja, ville også sige 5/40.. Sidste gang fik den 10/40... Men ville lige spørge herinde inden jeg køber.. Og jeg køber aldrig den billigste.. Er jo glad for min bil
Ser lige om der kommer flere bud..

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 25-10-06 12:47

En delsyntetisk 10/40 burde være det rigtige til jeres bil og har den været vant til 10/40 skal du ikke komme en fuldsyntetisk 5/40 på den selv om det er bedre og meget dyrere olie.

Det der med tykkere olie er noget man bruger meget på meget gamle og opslidte motorer hvor slitage er årsag til at den tynde (del)syntetiske olie bliver suget ind over stemplet og bliver brændt af og derofr bruger man mineralske olier der klæber bedre, men smører dårligere.

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 25-10-06 15:44

De fleste biler bruger vel 10/40 det har de biler jeg har haft indtil nu gjort og så plejer jeg at fylde efter for hver 1000-1500 km med enten samme eller 15/40..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-10-06 17:28

Duckhams Hold Kæft Olie !
Også kaldet Duckhams 20W/50
Den er måske værd at prøve.
Jeg kører selv med den i en ældre Alfa Sprint Veloce fra 1983
(der fra fabrikken af skal fodres med 10W/40, sår'n cirka) og mange Alfa-natikere bruger "Duckhams Hold Kæft Olie" til de ældre motore.
Den er selvfølgelig tykkere, men den kan altså også et eller andet med at fjerne støj og dæmpe olieforbruget på motorer, der blev bygget dengang, der fandtes rigtigt håndværk.
Den må indeholde nogle additiver, som gør den til noget særligt.
PRØV DEN FØR DIN NABO !
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-10-06 17:42

Jeg er næsten vokset op med dørkarmsolie (Duckhams 20/50) da det firma jeg arbejdede i var importør af olien og jeg vil ikke anbefale det til en moderne motor.
Kan den køre med fuldsyntetisk 5/4o er det optimalt, men på en ældre slidt motor bør man bruge en 10/40 eller 15/40 og gerne delsyntetisk, der har meget bedre smøreevne.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-10-06 18:40

OK.
Jeg trækker mig.
Har ikke forstand på det nymodens stads.
(Aut. choker, indsprøjtninger og antiblokeringsfri bremser).
Gambrinus

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 25-10-06 20:52

Synes ikke motoren er slidt Men ok, det er da ikke en ny bil/motor..
Ihh altså.. ikke rigtig blevet klogere endnu trods mange svar

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-10-06 21:03

Citat
ikke rigtig blevet klogere endnu trods mange svar

Jamen hvad mere vil du da vide?
Du opfatter ikke motoren som slidt og derfor kan du roligt anvende en delsyntetisk 10/40 olie af et almindeligt godt mærke.

Jeg tror nu heller ikke at den piben du hører er fra ventilerne, det kan være en ventilatorrem der enten glider eller måske mere sandsynligt klæber så den laver lidt støej, men det kan også være strammerhjulet til tandremmen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-10-06 01:03

Næste gang du hører piberiet, at så prøv,at tænde lys, viskere, blæser og elbagrude. Hvis det skyldes en slidt eller løs kilerem, vil piberiet typisk blive værre, fordi generatoren(dynamoen) så skal præstere mere.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 26-10-06 08:00

Tilslutter mig også en delsyntetisk 10/40.
Køb en stor dunk på tilbud. Bl.a. har Bilka hver uge tilbud på noget olie.

Mvh.

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 26-10-06 16:11

Tak for svaret BjarneD.