/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Digital Camera
Fra : thorvald
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 01-01-03 20:50

Jeg har købt mig en ny pc (XP, 2.66 GHz, GeForce4200 grafikkort) med firewire, og vil gerne hente billeder fra mit digitale videokamera (Sony TRV740E med DV-in/out). Kameraet har en USB-udgang, og den del virker udemærket, men uanset hvilken software jeg forsøger at bruge til at læse digital får jeg en besked om at programmet ikke kan finde mit kamera.

Min plan er at skifte kabel, og måske finde en anden med et firewire-kort som jeg kan prøve hos, men det tager alt sammen tid, så hvis du har et godt tip, så lad mig det endeligt vide.

Jeg læste et sted at der første gang kabel sættes i firewire stikke installeres en driver, hvilket aldrig er sket for mig, og jeg har også prøvet af fjerne firewire-driveren og installere den på ny, men uden held.

Thorvald

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-01-03 20:57

kan du se om kameraet kræver usb 1.1 eller 2.0 og hvad dit bundkort så har...

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 01-01-03 21:57

Bundkortet har USB 2.0, og der er i manualen for kameraet ikke nævnt hvilken version der skal bruges.
Men som jeg skrev virker USB-delen udemærket, det er firewire forbindelsen jeg har problemer med.

Mvh
Thorvald

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-01-03 22:18

Hej Thorvald
Har du prøvet at være inde på http://windowsupdate.microsoft.com/ og få servicepack 1 m.m.
Det kan ofte løse problemer

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 01-01-03 22:22

Jeg har opdateret til service pack 1, og checket alle mine drivere på windows update, så alt skulle være nyeste versioner.

Thorvald

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-01-03 22:26

Har du også prøvet tilføj/fjern hardware i kontrolpanel
XP burde finde det uden at du gør sådan, men computere er uforudsigelige

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 01-01-03 22:38

Ja, jeg har prøvet tilføj/fjern hardware, som ikke detekterer nogen ændring. Jeg har også pvervejet et installere kameraet manuelt, men det er strandet på at jeg ikke ved om jeg burde væle billedbehandlingsenhed, og hvis det var rigtigt, så har jeg ikke de nødvendige drivere. Sony har kun levere USB-driver med.

Thorvald

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-01-03 22:38

Jeg har været inde og søge på sony's hjemmeside, og selv om man medtager alle sony's hjemmesider i europa så kommer der intet ????
Jeg har prøvet TRV740E & TRV74oE men ingen held ??

Er du sikker på det er det rigtige navn, eller er det måske fordi den er købt udenfor europa

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-01-03 22:31

"thorvald" <thorvald.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:UkIQ9.21567$Hl6.2279408@news010.worldonline.dk...
> Jeg har købt mig en ny pc (XP, 2.66 GHz, GeForce4200 grafikkort) med
> firewire, og vil gerne hente billeder fra mit digitale videokamera (Sony
> TRV740E med DV-in/out).
---------------------------------------------------------------
Jeg er sikker på, du vil få et mere kvalificeret svar i NG
dk.fritid.foto
Her finder du eksperterne, der ved alt om foto
incl. digital videokameraoverførsel til PC.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 01-01-03 22:58

Kameraet er købt i Tyskland, og hedder helt præcist Sony DCR-TRV740E. Den kan f.eks ses på http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_DisplayProductInformation-Start;sid=MQdjZ2EpEDRjZ186U9dpbC4nr6IP0gttEEM=?ProductID=DXAKC0%2eNzBYAAADy0nY8lSwg.

En søgning efter driverne gav mig følgende link, som jeg straks vil prøve
http://www.geocities.com/misplaceddrivers/

Thorvald

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-01-03 23:18

ok, vend lige tilbage hvis det ikke virker, så vil jeg afvente med at lede videre

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 01-01-03 23:39
Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 00:07

er USB sat til enable i BIOS http://www.usb.org/faq/ans3#q4

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 02-01-03 00:29

Der er nok noget jeg ikke helt forstår. Hvad er sammenhængen mellem firewire-kortet og USB. USB virker jo udemærket, det er kun når jeg forbinder Kamera og PC med et firewire-kabel at det ikke virker.

Thorvald

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 01:35

On Wed, 01 Jan 2003 20:38:36 GMT, "thorvald" <thorvald.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har købt mig en ny pc (XP, 2.66 GHz, GeForce4200 grafikkort) med
>firewire, og vil gerne hente billeder fra mit digitale videokamera (Sony
>TRV740E med DV-in/out). Kameraet har en USB-udgang, og den del virker
>udemærket, men uanset hvilken software jeg forsøger at bruge til at læse
>digital får jeg en besked om at programmet ikke kan finde mit kamera.
>
>Min plan er at skifte kabel, og måske finde en anden med et
>firewire-kort som jeg kan prøve hos, men det tager alt sammen tid, så
>hvis du har et godt tip, så lad mig det endeligt vide.
>
>Jeg læste et sted at der første gang kabel sættes i firewire stikke
>installeres en driver, hvilket aldrig er sket for mig, og jeg har også
>prøvet af fjerne firewire-driveren og installere den på ny, men uden
>held.
>
>Thorvald

Måske Firewire porten skal aktiveres i BIOS først.
( rent gætværk )

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 19:19

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> wrote in
news:3e135df7$0$47053$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> Jeg har købt mig en ny pc (XP, 2.66 GHz, GeForce4200 grafikkort)
>> med firewire, og vil gerne hente billeder fra mit digitale
>> videokamera (Sony TRV740E med DV-in/out).
> ---------------------------------------------------------------
> Jeg er sikker på, du vil få et mere kvalificeret svar i NG
> dk.fritid.foto
> Her finder du eksperterne, der ved alt om foto
> incl. digital videokameraoverførsel til PC.

Umiddelbart vil jeg mene dk.edb.videoredigering er et bedre bud.

Mvh.
Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 03-01-03 00:07

Hej OW

Nej, der er ikke noget lydsignal hvis jeg tilslutter via firewire, men hvis jeg bruger USB, så får jeg signalet,

Thorvald

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-01-03 10:19

Ok så har du altså en USB 2 forbindelse, hvorfor taler vi så om Firewire ?
Xp har i sin standard redigeringsværktøjer for DV, er det dem der ikke virker ?
OW

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 03-01-03 11:51

Hej

Jeg har en USB2 forbindelse, som virker. Det eneste problem er at kameraet sender i en opløsning på 320*160 (ca.) når der bruges USB mens DV jo har en noget bedre opløsning.

Jeg har nu prøvet kameraet på en lånt bærbar (Win2000) med et firewire indstikskort, og kameraet virker i den sammenhæng fint. Næste øvelse er at skifte kablet, som jeg vil prøve i aften.

Jeg har også checket min BIOS-opsætning, og der er ikke noget om firewire-kortet, er det ikke bare et vildskud ? Jeg kan dog se at der i forbindelse med boot skrives noget om USB.

Mvh
Thorvald

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-01-03 12:11

det var et vildskud, men microsoft er så uforudsigelig

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-01-03 12:29

DV står for Digital Video altså digitalizeret lyd og billed. Her er transport mediet enten Firewire eller USB 1/2
USB 2 giver en overførsels båndbreddet der er ca 30% bedre end Firewire.
Ingen af disse overførselsmuligheder har noget at gøre med din reelle opløsning med mindre dit kamera kun er istand til at håndtere USB 1.
Har prøvet at kigge ind hos SONY for at finde specs for dit kamera men skal nok dybere ind.
Den opløsning du nævner ligger i området for web kameras, er du sikke på at du ikke har overset en indstillingsmulighed i kameraet selv ?

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 03-01-03 13:18

I manualen for kameraet står der kun USB, og mit bud er at den dermed kun understøtter USB1, hvilket forklarer den ringere opløsning. I manualen omtales USB-løsningen også primært som en web-streaming løsning, hvorimod alt vedrørende redigering omtaler firewire.

Jeg er klar over at USB2 har en større hastighed, og tror da også vi snart vil se kameraer, som understøtter USB2, men jeg har endnu ikke fundet et sådan kamera.

Mvh
Thorvald

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-01-03 15:28

Link til info om dit Camera.
http://att.dealtime.com/xPN-Sony_DCR_TRV740E~FD-410~PD-20248738/features.html
Dit Firewire interface virker åbentbart ikke og spørgsmålet nu er om dette er et on_board eller et PCI indstikskort

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-01-03 16:44

hej igen !
har du ikke mulighed for at prøve kameret i en anden computer med usb.
erfaring:jeg købte et ret til spil.xp ville ikke finde den hvirken i min eller en anden comp. gik ned og byttet den og ups den fandt den med det somme(fundet ny hardware)jeg har usb 2.0.
så måske er det hardware der er noget galt med,fik du den til at virke med skift til nyt kable.er der garanti på i tyskland !!
>>men prøv først i en anden computer det siger sig selv at et kamera fra sony er for dummers<<

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-03 17:39

jeg fik en ide` har du været inde i enehåndtering (under system i kontrol panel.hardware)og set om usb er indstalleret.da jeg brugte win98 skulle jeg via cd der fuldte med bundkortet indstalleret det særskilt.hvis du bruger xp 2000 er det nok ikke noget problem men prøv aligevel....

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 04-01-03 19:16

Hvor sidder din Firewire tilslutning fysisk
Er din firewire en del af dit motherboard eller er der tale et PCI indstikskort ?
Hvad er din PC bundkort type ?
OW

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 05-01-03 20:53

Problemet er nu løst. Jeg lånte et kabel, og straks virkede alt som ønsket.
Nu skal jeg bare have fat i ørerne af firmaet, hvor jeg købte kablet.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 05-01-03 21:12

Nå ja, var overbevist at vi havde klammet den del ud.
godt nok så er der ro i lejren
OW go standby.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-01-03 21:12

godt at høre, prøv at spørge om det er et forkert kabel, eller om det bare var i stykker

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-03 22:31

Hej
Hvis du ikke har fået løst problemet/fået svar på spørgsmålet ville det være fint hvis du kunne deltage i dit eget spørgsmål, og skrive det.
Har du fået løst dit problem, så tag lige og luk det ved at acceptere svaret, eller tryk på "accepter som svar" over den kommentar som løste dit problem, eller var bedst medvirkende til dette.

Der er personer der sidder og går gamle spørgsmål igennem, og når der ikke er accepteret et svar, så spilder disse personer sin tid hvis du ikke har et problem mere

Kommentar
Fra : thorvald

Dato : 13-01-03 23:27

Hej Uffe

Du har helt ret i din kommentar, men jeg endte med at konstatere at mit kabel var defekt, og har fået et nyt. Det vil sige at jeg egentlig selv har løst problemet, og dette system tillader ikke at jeg accepterer min egen løsning som svar.

Nå, jeg må læse alle svarene igennem, og acceptere det svar der bidrog mest til min generelle viden

Mvh
Thorvald

Godkendelse af svar
Fra : thorvald

Dato : 13-01-03 23:29

Så er problemet da lukket