/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
kan bærbarer regulere strøm
Fra : dayworker24
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 19-10-06 23:51

Kan en bærbar selv regulere det strøm der kommer ind igennem stikket fra adapteren???

Jeg har en bærbar computer, men den er uden en adapter, og så tænkte jeg på om der skete noget ved at købe en universial adapter, og brugte den i stedet. Jeg er bare lidt usikker på om computeren kan klarer det.

Hvad siger i.

Jeg synes jeg har læst at det kan den

Accepteret svar
Fra : slander

Modtaget 110 point
Dato : 20-10-06 00:01

strømmen er ikke noget problem (A) der skal bare være det den skal bruge.. Men det er noget andet med spændingen (V) den skal være det som producenten anbefaler.

men hos fx. t. hansen kan man købe nogle universal strømforsyninger til bærbare.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 20-10-06 00:05

hvad hvis volten var ca. 14,8

og amperen var 3400 MA (vil det så ikke være 3,4 ampere)

og kan du finde en der kan passe?

Kommentar
Fra : slander

Dato : 20-10-06 00:14

så kan du bruge en som denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c=761799053&n=593816383&pn=910633665
indstillinger 15 volt

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 20-10-06 00:16

Og den vil ikke brænde af eller sådan et eller andet sjovt?

Kommentar
Fra : slander

Dato : 20-10-06 00:21

hvis den skal bruge 14,8 v og du føder den med 15 v har det ikke noget at sige med den lille forskel.

men hold dig endelig fra en der giver 16-17 eller højere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 00:27

Det har du da spurgt om EEN gang..... http://www.kandu.dk/spg95248.aspx

Strømmen er uden betydning - det regulerer den selv bare den er stor nok.
Men spændingen skal være den rigtige.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 20-10-06 01:40

Refi jeg ved godt jeg har spurgt om det her i aften, men jeg synes det var rigtig vigtig og ville høre fra flere mennesker.

Ikke for at fornærme dig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-06 08:59

Det er da helt i orden.....

Så må du da være sikker nu

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-10-06 09:02
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 09:57

Spænding = volt som den bæbare delvis kan regulere ned til den brugbare spænding.
Amp eller miliampere er den kraft/forsyning som transformatoren kan yde.

Spændingen skal helst være tæt på eller meget lidt over det comp forlanger.

amp må ikke være mindre end det comp forlanger.

Du kan sammenligne det med en cykel.
Du kan let og elegant køre en cykel med 15 km. i timen
Hvis du også skal trække en kamerat så går det lige
Men forsøger du at trække flere kammerater så bliver du forpustet og ender med at gå i stå.
Nu er spændingen/farten på din cykel så lav at du vælter

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-10-06 02:25

Jeg fandt lige ud af at computeren havde følgende specifikationer
output 19 volt 3,42 amp.

Og så vil den adapter stadig passe fra thansen eller hvad?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=761799053&n=593816383&pn=910633665

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-10-06 08:33
Kommentar
Fra : slander

Dato : 21-10-06 10:23

ja de kan begge stadig klare det.

men hvis du har tænkt på at have en masse extra udstyr (USB harddiske, lys, ventilator osv) monteret til computeren kan det godt være du skulle vælge 6A modellen.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-10-06 13:18

peet49 fordi jeg måske gerne vil have thansen modellen er fordi at jeg kan teste om den overhovedet passer til computeren før jeg køber den.

Det kan jeg jo ikke på internettet.

Men hvor stor chance er der for den passer tror i.

Jeg fandt lige pc'en på internettet.
http://www.hardwareonline.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-10-06 13:47

Hvis tilslutningen ikke har flere ben, passer de til næsten alt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-06 16:27

Når du sætter strømstikket i comp, så læg mærke til om det virker "slasket".

Ps. En lækker sag du har fået.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-10-06 16:46

tak e.c jeg synes også selv den er god.

Den passer PERFEKT til mine behov, men jeg er kommet i tanke om at jeg mangler driverne, og så tænkte jeg på om oi vidste om en centrino processor har brug for en driver.

og passer den her grafik driver ikke til den.
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27
ind under (Windows XP Drivers and Software) og så den nederste link
(Notebooks with ATI Graphics) og så (Catalyst Mobility 6.9 for Windows XP)
passer den så ikke til min (mobility 9600) ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-06 19:48

>>>>>>>>>en centrino processor har brug for en driver<<<<<<<<<<<<<

Hvis du læste dit eget link, så ville du se at Centrino er en betejnelse for flere ting i en comp som opfylder nogle (Intel) krav og ikke decideret en processor.
Og se her fra dit link:
Jo ganske rigtigt det er en ASUS M6N bærbar, lige på nær farven som i denne version er sølvgrå.

Hvis du indstallerer det fra bunden.
Ind med styresystem
Hent dette program:
Everest
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181
Så kan du se hvad du har - og finde drivere hos:
http://www.intel.com/support/index.htm?iid=homepage+hdr_nav1_support

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-10-06 00:46

ok kender godt everest bruger det hele tiden.

jeg har måske fundet en driver, men ved ikke helt om det er den
http://www.intel.com/products/chipsets/855pm/tools.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-06 10:43

Kig også her:
http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-009239.htm

Ps. du skal ikke gå i gang med biosupdate.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-10-06 14:25

Det havde jeg sabdelig heller ikke tlnkt mig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-06 14:32

Der er stor mulighed for at den vil brokke sig, hvis du vil lægge en forkert driver ind.
Og da du er i startfasen kan du bare begynde forfra.

Hvis du begynder forfra med at indstallere XP så husk at slette den gamle partition først.
Det gøres med XP CD'en.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-10-06 16:51

tak for oplysningen, og det med xp er jeg 120 % inden i.

Jeg har formateret og geninstaleret mere end 100 gnage vil jeg tro.

Mange gange for mig selv, men også for venner og familien.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-06 21:35

Ok - men disse oplysninger kommer næsten af sig selv, uden at tænke på om du allerede ved det.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-10-06 21:52

Det er da fint at du skriver det, hvis nu der var nogen der ikke vidste det.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 12-11-06 20:29

Tak for svaret slander.

god hjælp og tak til alle jer andre :)