/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Arealberegn udfr matrikkelkort
Fra : werter
Vist : 12905 gange
100 point
Dato : 18-10-06 17:27

For et par måneder siden fandt jeg på nettet et sted, hvor man ved at tegne (med musen) rammerne om en parcel på et matrikelkort kunne få oplyst parcellets areal (omtrentligt, naturligvis).
Den side kan jeg ikke genfinde, ej heller på "dingrund.dk" eller "kms.dk".
kms kender den faktisk ikke!
Kan nogen hjælpe mig?
mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-06 17:40

Her kan du få oplyst arealet, men uden at tegne med musen

http://www.fa.dk/arealinfo/gis/tm_mappage.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-06 18:26

Jeg kan ikke se, at der er noget, der hedder "din grund" , men der er noget der hedder "min grund"
der skal du bare opgive adresse så får du at vide, hvor mange m2 grunden er på

http://www.mingrund.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 18:27

Ring til teknisk forvaltning i din kommune - de ved det...

Kommentar
Fra : werter

Dato : 18-10-06 19:19

Tak for alle tre svar.
Jeg kan godt se, at jeg har udtrykt mig meget ufuldstændigt.
Sagen er, at jeg alle de steder, jeg søger, går det samme tal igen, som jeg mistænker for at være 10-20% for stort. Og det er jo ærgerligt at betale skat af noget, man slet ikke ejer.
Så var det, at jeg for et par måneder siden fandt et sted på nettet, hvor man kunne finde et matrikelkort over sin parcel, og ved at tegne (føre musen) langs rammerne om denne kunne få udregnet og oplyst parcellets areal (omtrentligt, naturligvis).
Det er DEN side kan jeg ikke genfinde, og nu vil jeg så gerne finde den igen for at se om jeg skulle have taget fejl - inden jeg hyrer en landmåler i dyre domme!
Mange hilsener fra Werter

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 18-10-06 20:14

Det er måske på www.kommunekort.dk . Hvis du bor i udvalgte korrekte kommuner, har du ihvertfald muligheden på denne side. Det er dog som sagt ikke i alle kommuner denne mulighed foreligger.

Hvis du er så heldig så din kommune giver muligheden, højreklikker du blot på kortet og vælger "vis" og derefter "arealberegning"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 20:20

http://ejendomsfakta.netborger.dk/produkt/default.asp?p=netborger

Når du har fundet pågældende ejendom vælger du Kort, og resten finder du nok ud af ved at se på siden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-06 20:42

Hvis du mener at du betaler for et areal der er 10 - 20% mere end det du ejer, så kontakt da kommunen.
At du et eller andet sted på nettet kan finde en side, der kan "udregne" arealet med en mus, som man ikke kan stole 100% på kommer du ingen vegne med.
Men det må være en stor grund/parcel du har, hvis du mener, at der er den difference.
Desuden kan fællesarealer også indgå i parcellen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-06 20:51

En anden mulighed for at måle er på www.ois.dk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-06 21:32

Det link BjarneD gav dig - der kan man tegne grunden og få den målt i areal
Den hedder mål afstand og når du trykker luk areal får du opmålingen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 21:36

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 22:54

Det kræver alle skelpæle er tilstede

De bedste til at hjælpe dig er under alle omstændigheder kommunen....

Få en kopi af deres matrikelkort og gå hjem og mål efter INDEN du bestiller en landmåler (det kunne jo være kommunen har forkerte oplysninger)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 22:59

En landmåler kan løse problemet, mmeeeeen det skal være mange penge der betales for meget for at det kan betale sig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 23:23

Hvis det viser sig at grunden er forkert opmålt er det kommunen der betaler en ny opmåling

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 23:34

Det er da ikke kommunen der står for opmålinger. Det er gjort i forbindelse med udstykning, eller andre arealændringer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 23:47

Korrekt - men hvis der er lavet en fejl betaler kommunen en ny - medmindre landmåleren stadig lever og måler - så må han/hun gøre det gratis.....

Det står på tegningen hvem der har lavet det og hvornår...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 23:53

"Flink kommune"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-06 23:53

http://www.kandu.dk/Spg93590.aspx

Vi har lige fået lavet en ny (på egen foranledning) og det viste sig der var lavet en fejl...

Regningen fik vi ikke men kommunen - nu mangler de bare at acceptere at de skal flytte gadelampen på vores grund

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-06 23:57

Jamen Refi, det er jo en skeltvist hvor den der uberettiget anvender andres ejendom skal betale omkostninger ved berigtigelse osv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-06 00:05

werter, de streger man kan se på de online matrikelkort passer ikke altid da de er lavet efter sattelit eller luftfotos og er ofte trukket efter synlige skel.
Den oplysning om areal der er tinglyst på ejendommen er normalt taget direkte fra landmålerens beregninger.
På min ejendom går skellinien igennem min bygning 3 som de kalder min gamle møddingsplads der godt nok er med mur og gulv og noget af det som naboen (landbrug) anvender skulle tilhøre mig og måler jeg arealet er der mere end der er oplyst i matrikeloplysningerne.
Det er vist ikke så korrekt at det kan bruges som andet end en vejledning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 00:14

Hvad er en skeltvist ????

Tumperne der har lavet vejen for kommunen har bevidst/ubevidst FLYTTET to skelpæle

Det har bevirket at lampen er gravet forkert ned.....

Men nok om det....

Hvis spørgerens skelpæle står hvor de skal er det jo bare at måle..

Gør de ikke det må en anden jo eje det stykke der er tale om....

Er opmålingen rigtig men blot udregningen forkert - så bliver spørgeren rig...

Det er selvfølgelig anderledes hvis alle nabogrunde er "private" (skeltvist) - så må der være nogen der i tidernes morgen har plantet hækken forkert.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-06 00:21

Hvis hækken er plantet en smule forkert og er gammel vil den i mangel af skelpæle komme til at danne skel ved en opmåling.
Her har du din skeltvist:
Citat
bevidst/ubevidst FLYTTET to skelpæle

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-10-06 09:02

Kære alle!
Jeg er meget taknemmelig for alle de gode svar, jeg har fået.
Den side, jeg præcist søgte fik jeg af BjarneD, men mange af jeres andre oplysninger var gode at få forstand af.
Hele problematikken er mere omstændelig end som så, og den har jeg ikke villet trætte jer med. Men i korthed går den ud på, at kommunen åbenbart har et areal, men samtidig hævder, at der aldrig tidligere har eksisteret nogen tegning med mål. Dem fik kommunen først, da en landmåler i 2001 skulle opmåle mine 2 omliggende kommunale vejes linieføring. I mangel af andet gik landmåleren så ud fra mit plankeværk, som jeg af oversigtsforholdsmæssige forhold havde sat et stykke inde på min hjørnegrund. Jeg ER igang med at "snakke" med kommunen; har bare villet være bedst muligt "klædt på" til evt. videre snak. Èt af mine argumenter kunne være noget med arealstørrelsen.
Tak igen til alle, venlige hilsener fra Werter

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-10-06 09:29

UNDSKYLD UNDSKYLD Bjarne D!!
Jeg markerede det "accepter", der stod OVER og ikke under dit link. Det var dig, der skulle have haft point for www.ois.dk -og tilmed flest indlæg.
Jeg må se mig bedre for en anden gang.
(Hvormed ikke sagt, at pointsmillionæren ans ikke også fortjener points; ans øser ikke blot af sin enorme bredsprektrede viden, men er også en af dem, der gør et stykke arbejde for at finde ud af tingene for folk)
Venlig hilsen, tak og undskyld igen!
Werter

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-10-06 10:05

Det skal du ikke tænke så meget over Werter.
BjarneD ta'r det ikke så tungt med de point.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-06 10:25

werter

Du har da ikke lukket spørgsmålet, så du kan da stadig nå at acceptere det svar, du fik fra BjarneD

Kommentar
Fra : werter

Dato : 19-10-06 10:37

Jamen lukker man da ikke ved at klikke på "Accepter"?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-06 10:42

Jo det gør man, men du skal bagefter klikke på send.

Der er ikke lukket endnu.

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 19-10-06 10:48

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-06 10:51

Sådan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-06 10:59

Jamen tak for point werter.
Som ec skrev så gør pointene ikke så meget når man bare ved at du har haft glæde af vore indlæg.

Det plejer da at være sådan, at naboerne ved ommåling skal godkende de "nye" skel og har I eller de der boede der på tidspunkt accepteret er der nok ikke meget at gøre med mindre man har glemt at trække det fra I mistede.

Det bedste redskab til at beregne grunden uden landmåler udstyr er et langt målebånd og så ellers måle alle ydre mål med markeringer der hvor bredde eller længde mål ændrer sig og så ellers lave en tegning i målestok hvor man så må udregne arealet ud fra de rektangler og evt. trekanter der kommer ud af det.
Helt sikkert irriterende hvis man skal betale skat af noget man ikke råder over.

Kommentar
Fra : e.c