/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gadelys/lamper
Fra : refi
Vist : 1678 gange
210 point
Dato : 11-09-06 23:04

Er det tilladt kommune, boligforeninger osv. at opstille gadebelysning inde på MIN privatgrund ?

Findes der nogle regler for hvor/hvordan sådanne skal opstilles ?

Kommunen kan/vil ikke give et entydigt svar (det forstår man måske godt).....

Har de dummet sig ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-06 23:24

Der kan være byplansvedtægter, servitutter, hævd og deslige som gør at man må affinde sig med sådan en lygte.

Men det sker også at offentlige myndigheder dummer sig. de har meget svært ved at indrømme det.

selvfølgelig kan man ikke bare op stille en lygtepæl på din grund.

Men hvis en lygte med pæl på offentlig vej, rager ind over din grund, så ved jeg ikke hvordan juraen er.
Som bekendt ejer man hverken luftrummet over eller undergrunden under sin grund.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-06 23:29

Det er selve standeren der står ca. 40-50 cm INDE på grunden.

Skelpælen står iøvrigt 1 meter derfra og er meget tydelig.

Det skal måske lige nævnes at det IKKE er pga. pladsmangel - der er masser af alternativer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-06 23:31

Yderligere kan også nævnes at den står bag mit havehegn - så de kan slet ikke komme til den uden at komme i min have.

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 210 point
Dato : 12-09-06 00:20

Ja refi - som du beskriver situationen ser det ud til at kommunen har dummet sig. Formoder at der ikke er servitutter der giver dem ret til det.

Nu må du jo så skrive et pænt brev til dem og udbede dig en forklaring.

Hvis ikke der er en fornuftig, kan du sikkert bed dem om at fjerne pælen. De vil sikkert gerne rette fejlen - ligesom de beder private grundejere rive en nyopført carport ned - hvis den ikke lige overholder alle foreskrifter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 00:32

Det er jo det der er problemet - de mener ikke der er gjort en fejl - men kan heller ikke henvise mig til noget der giver dem ret til at gøre som de gør.

Skal måske også lige nævnes at der er tale om et nyt hus som jeg ejer men ikke bebor (det er udlejet)

Gadelys VAR sat op inden huset blev bygget men ingen tænkte over det eller havde observeret at pælen stod på grunden.

Først nu hvor lejeren har sat hegn op ( i skel der er meget tydelig afmærket) klagede han sin nød til mig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-09-06 00:54

Ja så er der det med hævd.

Det kommer vel an på hvor mange år den, eller dens forgænger, har stået der uden at nogen har beklaget sig.

Men du kan da komme til at køre på den med havetraktoren, så den bliver skæv eller vælter.

Og så er det om at hegne ind så de ikke kan komme ind og reparere.

En mere fredelig måde er at kontakte grundejerforeningen, hvis du er med i sådan en.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-09-06 01:10

Uha, hævd er vist først noget man opnår efter maaaaaaange år.

Jeg mener bestemt, at du kan skrive til dem og udtrykkeligt bede om at de forklarer dig hvorfor pælen står lovligt. Det SKAL de svare på - og så overlader du til kommunens jurister at tjekke alting.

Kan de stadig ikke give dig en fornuftig forklaring må den flyttes.

Igen den med ulovligt carportbyggeri. Jeg er sikker på at den omtalte carport kan have stået i mange år og alligevel vil blive kræve fjernet når kommunen bliver opmærksom på det.
Tilsvarende er du jo oså først nu blevet opmærksom på det i forb med hegnet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 01:48

Jo - selvfølgelig er der en grundejerforening......

Jeg har blot ikke beskæftiget mig så meget med det endnu da jeg som sagt ikke bor der.....

Det kunne jo være der var en eller anden der kunne henvise til en § der siger noget om gadelamper.

Det skader jo ikke at være forberedt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-06 02:07

Citat
Gadelys VAR sat op inden huset blev bygget men ingen tænkte over det eller havde observeret at pælen stod på grunden.

Du må undersøge om der er en servitut på grunden om de har haft ret til at opsætte lygtepælen der.

Om du bor der eller ej, så er du jo nu ejer og burde vide om der var nogen servitutter på grunden eller ej da du købte.
Det burde du have tænkt på da du købte grunden, lygtepælen stod der jo.

Står lygtepælen i en lige linie med de andre lygtepæle på vejen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 02:27

Nej - det er en del af problemet....

Tilsyneladende står alle lidt tilfældigt....

Min formodning er at da man satte lamperne op var skelpæle slet ikke sat i jorden....

Forstået på den måde at kommunen har haft nogle tegninger der åbenbart ikke stemte overens med landmålerens.

Veje - kloakering og den slags var lavet inden der blev bygget et eneste hus.

Der var allerede ved byggebegyndelse konstateret fejl i visse opmålinger som blev rettet....

Men INGEN tænkte dengang på gadelys....

Findes der ingen skrevne regler ang. den slags ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 02:30

Der er med sikkerhed INGEN servitut der siger noget om gadelys - så havde jeg vidst det.

Som sagt er der også masser af plads til at lampen kan stå UDEN for skel......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-06 09:17

Da vi købte vores hus, havde vi en bardun fra lygtepælen inde på grunden. Efter nogle år ville vi renoverer indkørslen, og da bardunen stod i vejen, spurgte vi div. steder om hvem der skulle betale
for at den kunne blive flyttet ca 1 meter, .... rigtigt svaret... os selv.

Jeg tror ikke der er nogle regler på området, men det er meget usmidigt af kommunen at sætte den der, når i har masser af alternativer, og som minimun kunne de godt ha' snakket med dig om det, inden opsætningen af pælen

Vi har ingen servitut på bardunen, kun på en el-kasse i den anden ende af haven

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-06 20:45

Jeg tror ikke du kan gøre meget andet end at kontakte el-selskabet.
Pælen stod der, da du købte grunden. Det kan du ikke klage over nu.
Men ved kontakt til el-selskabet så kan det jo være at selskabet har tænkt på en evt. ændring.

Her hvor jeg bor bliver der gravet alle steder i kommunen. Pælene bliver fjernet for at blive lagt i "jorden" Det skyldes for meget strømsvigt i forbindelse med storm. Luftledningerne kunne ikke klare det.

Efter du stillede dit spørgsmål lagde jeg så mærke til hvor mange af "mine" omkringboende havde en "pæl" på deres grund. Det var/er der mange af. Så de bliver sikkert glade nu, da el-selskabet fjerner dem.
Men du skal have fat i el-selskabet, det er dem, der står for masterne og ikke kommunen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-06 20:54

NESA som vi har her hos os, er hverken til at hugge eller stikke i, du kan da godt prøve, men jeg tror ikke du får noget ud af det overhovedet.

Da vi ville renoverer vores indkørsel, ville de gerne flytte bardunen, men på vores regning, selv
om de godt kunne se, at den stod meget uhensigtsmæssigt som de havde sat den på grunden.

Som ans siger, du kan jo håbe på, at turen snart kommer til dit område med hensyn til at få ledningerne i jorden, så løser det sig selv

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-06 21:09

Jeg bor også i et NESA område.

refi

Er der luftledninger hvor du bor?

Hvis svaret er nej, kommer du selv til at betale, hvis du vil have "standeren" flyttet. Er der andet på "standeren" end en lampe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 21:26

"ans"

Jeg tror ikke du har læst det hele så jeg opsumerer lige..

Gadelamperne blev sat op for ca 1½ år siden.
På det tidspunkt var der IKKE nogen huse i området.
Oprindeligt var området udlagt til en anden bebyggelse (de krakkede)
Parcellerne blev solgt enkeltvis og huse blev bygget.
Landmålerne var igang igen EFTER salget af grundene.
Der blev der konstateret en del fejlopmålinger i forhold til det oprindelige.
ALT DET ER RETTET - Men ingen tænkte på lamperne dengang.
Nu viser det sig at MIN + et par stykker mere står INDE på grundene.

Derfor er det jeg søger om der findes nogle regler eller paragraffer der fortæller HVAD kommunen har LOV til eller PLIGT til.

Den med at den stod der fra start holder ikke - Kommunens oprindelige tegninger var jo forkerte.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-06 21:46

Citat
Landmålerne var igang igen EFTER salget af grundene.
Der blev der konstateret en del fejlopmålinger i forhold til det oprindelige.
ALT DET ER RETTET - Men ingen tænkte på lamperne dengang.

Landmålere er jo ikke kommunalt ansat, så er det jo landmålerne du skal ha' fat i.

Jeg har læst og forstået dit spørgsmål.
Men det er jo først nu du kommer med flere oplysninger.
At ingen har tænkt på lamperne kan du da ikke hænge kommunen ud for. Du bør da som køber også tænke dig om.

Men hvis du vil ha' den stander flyttet, så kommer du selv til at betale for det.
Du kan jo evt. kontakte en advokat, som vil undersøge sagen for dig. Hvis du vinder, så er det gratis for dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 22:39

Ja advokaten kan blive løsningen i den sidste ende.....

ALLE har jo handlet efter bedste overbevisning - også kommunen DENGANG

Spørgsmålet er jo blot HVEM der har pligt til hvad når det viser sig der er begået fejl.

Der er ikke tale om at jeg her søger en løsning - den er der sikkert ingen Kandubrugere der har.

Det der var mit spørgsmål var blot om der findes regler og love indenfor området (så man er lidt forberedt).

Da kommunen er den ene part forstår jeg såmænd godt de er meget lidt behjælpsomme

Men det er endnu IKKE lykkedes mig at finde noget der hverken støtter min sag eller kommunens for den slags skyld.

Det var der håbet lå i at der måske var en skarpsindig Kandubruger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-06 23:13

Købte du grunden af kommunen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 23:29

Nej - kommunen har som så ikke noget med grundkøb eller huse at gøre....

Området var så vidt jeg er orienteret udlagt til en masse andelsboliger (rækkehuse bygget af et firma det krakkede).

Parcellerne blev derefter solgt via en advokat der dengang havde med krakket at gøre.

Disse parceller dækker - som området er nu - ca 2 af de oprindelige parceller ( vi har 2 matrikkelnumre)

Gadelamperne er helt sikkert sat op efter den oprindelige byggeplan (der havde jorden jo været fællesareal) og dette tilsammen med at opmålingerne ikke var rigtige har gjort at omtalte pæl/e nu står på parcellen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-06 00:20

Citat
Spørgsmålet er jo blot HVEM der har pligt til hvad når det viser sig der er begået fejl.

Det har køber også. En køber har også "pligt" til at undersøge om der skulle være evt. "fejl"

Jeg tror ikke du vil få medhold i en sag om at der er begået en fejl, men kontakt en advokat.

Du har købt en grund med en lygtepæl. Havde du ikke professionel hjælp, da du købte grunden, han/hun burde da have gjort dig opmærksom.

Som jeg tidligere skrev er der flere i det område, hvor jeg bor, der har en "pæl" på deres grund.

Jeg er ikke negativ, men som køber er der mange ting, man skal undersøge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 21:32

Glemte lige at opdatere lidt....

Er kommet lidt videre.

En landmåler vi bestilte var ude og måle op.
Konklusion:

De arbejdere der havde lavet vej (der var tidligere mark) har bevist/ubevist "flyttet" 2 skelpæle.

Resultat:
Kommunen accepterede at betale regningen da det var på deres foranledning vejen var lavet.

Det hele har så resulteret i at en af lygtepælene står på vores grund.

Vi har forlangt den flyttet, men endnu ikke fået noget svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-06 10:28

Så lykkedes det endeligt......

Blev ringet op af min lejer her til morgen.....

Elselskabet var igår ude og flytte 3 lygtestandere så de nu står UDENFOR skel.....

Betaling

Kommunen betaler (nu stiger skatten sgu nok)

Så det betaler sig at blive når man mener at have retten på sin side

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 24-11-06 10:29

Tak for svaret pirt03.

Ser ud til du kom nærmest resultatet