/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bios opdatering
Fra : Zykes
Vist : 378 gange
60 point
Dato : 31-12-02 17:08

Jeg har lige opdateret bios'en på mit K7T266 Pro (MS-6380) bundkort, men når jeg nu forsøger at tænde min pc, går den i stå ved processor indlæsningen, der kommer altså intet frem på skærmen, så jeg kan ikke tilbage opdatere, jeg har cleared cmos på bundkortet, og processoren er ikke brændt af. Hvad gør jeg nu??
Plz hjælp
Lasse

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-12-02 17:14

der sidder 3 metal stik og en jumper på dem ,flyt jumper til de to andre,tænd 4 sek sluk flyt tilbage igen
den sidder i hjørnet ved pci kort i det frie område,

Kommentar
Fra : Zykes

Dato : 31-12-02 17:33

Jeg har prøvet det med jumberne før, men nu prøver jeg at tage batteriet ud, og ser hvad der sker.

Kommentar
Fra : Zykes

Dato : 31-12-02 17:51

Det med batteriet hjalp heller ikke, jeg havde det ude i ca. 10 min

Kommentar
Fra : Zykes

Dato : 31-12-02 21:30

Jeg hentede den nyeste pakke af flash ned fra msi's egen hjemmeside, og den var specificeret til mit bundkort, og flash programmet kørte helt færdigt, og jeg fik gemt den gamle bios

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-12-02 22:40

jeg har 6380e bundkort og opdateret fra msi hjemmeside uden problemmer,med floppy drev,se ang hjemmeside:
http://www.msi.com.tw/html/support/main.htm
BIOS
Find and download the latest BIOS here for your motherboad or VGA card.
Just execute the compressed file, comprsing of new tool files, to update BIOS.
It is risky to update BIOS mannually. We don't recommend the biginner-users to do so.
Please avoid updating BIOS while system is running OK. We also stronly recommend
you not to update BIOS from floppy disks.
jeg synes det er et ret godt bundkort,er der ikke mulighed for at boote fra floppy drev,lidt nørdet tag biosflash ram ud over i en anden lig bundkort der køre opdate her igen (floppy drev)sluk tag ud indsæt i det gamle bundkort,men det der virker kan selvfølgelig brænde ad(hvis det kontslutter måske !!!),et nyt koster vel ca 800 så det kan nok ikke betale sig at købe biosflash ram alene hos ms.håber der er en bedre løsning surt surt surt....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-01-03 11:45

hej !
det var blot en formoding at men kunne tage den ud jeg ret usikker....

Kommentar
Fra : technet

Dato : 01-01-03 14:31

oldwiking > nej biosen er til at tage ud men det gøres med en special tang eller en spids genstand og så vipper man i de to hjørner ::: ( men der skal man være forsigtig )

nå men jeg har vist sagt det før bios er ikke til at spøge med med mindre man er 100 % sikker på hvad man laver

men jeg tror at hvis du ringer til shg data så kan de om programmere din bios for de har en pic brænder og det koster ikke så meget enda ( jeg mener det er omkring 200 kr )

----------------------------

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 01-01-03 15:54

OK ja jeg har lige set at biosen er i form af en plcc chip.
Jeg har endda en extractor tang til samme.
Så så er det jo ikke noget problem at få en ny chip.
mvh OW

Kommentar
Fra : Zykes

Dato : 01-01-03 20:00

Er der nogen der kan fortælle mig hvor det er gået galt?? Jeg har flashed adskillige bios'er før, og jeg havde downloaded den nyeste bios fra msi's hjemmeside, og flash programmet kørte helt færdigt, og jeg gemte min egen bios??? Men ellers tak for hjælpen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-01-03 20:32

**et get** du brugte floppy drev !
der skal først boot med start disk fra a-drev,så køres flash programmet direkte fra harddisken.
"Please avoid updating BIOS while system is running OK" altså en fejl på 3 ½ disken.

Kommentar
Fra : Zykes

Dato : 01-01-03 22:16

Nob, jeg kørte flash programmet direkte fra min Hd, og jeg havde startet min computer op på en me-startsdiskette, men som sagt, flash programmet og filerne, lå på min Hd.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 02-01-03 08:03

Din me startdiskette må ikke anvendes i denne sammehæng, og grunden er:
Bios'en er den mest primitive forbindelsesport mellem dine drivere og dine hardware chips.
Er operativsys og diverse drivere kørende så er der løbende tilgreb til elle via bios's software.
Det er klart at du ikke kan skifte bropælene ud på den bro du står på medens en mængde ukendte samtidigt benytter broen som forbindelsesvej.
Din Me startdiskette er et næsten køreklart operativsystem som har alle muligheder for at bombe sig selv
når du udskifter din bios.
Den aller beste og sikreste måde at gennemfører en bios upgrade på er:
1: Formater en ny diskette med system feks i (Me Format a: /s)
2: Overfør den nye bios og hjælpeprogrammet til disketten;
3: Genstart din PC på Disketten
4: Check dine keyboardtaster så du ved hvor du kan finde dem US version
5: start bios programmet and follow the useal porcedure
Mvh Old WIKING

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 03-01-03 13:55

Før alle andre vælter over hinanden i tekniske beskrivelser af udtagning af BIOS, vil jeg lige henvise Zykes til en mulig løsning:

Gå ind på http://webshop.hsdata.dk/nytdesign.asp?kat=0 og se lidt på BIOS Savior -- der er to udgaver... En til 1Mb og en til 4Mb til henholdsvis 243,- og 389,- afhængig af BIOS størrelse. Begge nævnes at være kompatible med MSI-bundkort.

Det skulle være billigere end et nyt bundkort. Og HS Data taler dansk, hvis du vil have yderligere info hos dem...

Godt Nytår

Henrik, Slagelse

Godkendelse af svar
Fra : Zykes

Dato : 03-01-03 19:05

Tak for svaret h_blunck. Ved ik helt endnu hvad jeg gør. Men ny bios skal der til. det kan jeg da konkludere