/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
afkalkning...
Fra : rwo
Vist : 7729 gange
50 point
Dato : 13-10-06 10:35

Hvordan afkalker jeg et plasticbrusehoved?

Min ganske udemærkede Ajax kalkfjerner virker ikke til plastic.

rwo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-06 10:42

Jeg ville bruge citronsyre, købes i poser hos Matas, til en meget billig pris.

Se dosering på posen, bland det med vand, og læg brusehovedet i.

Plastik tager ikke skade af citronsyre, syren kan også bruges til afkalkning af f.eks toilet

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 13-10-06 10:44

tjaeehh - eller i vand med bagepulver - ganske effektivt

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-10-06 10:53

Er det et brusehoved med en ½ cm lange dupper.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-06 11:57

Moderne brusehoveder har "dupper" på brusehovedet - der kører du blot henover med en finger et par gange....

Ellers et større glas (plasticskål) - hæld eddike i (alm husholdningseddike) og lad brusehovedet stå deri natten over - det kan stå på gulvet - slangen burde kunne nå - ellers må du lige skrue det af....

Lad lige vandet løbe et minut efter afkalkning så du ikke lugter af eddike

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-06 11:59

PS...

Det er da kun godt at din Ajax IKKE virker på plastic... - Den skulle da gerne virke på KALK.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-06 11:59

glem bagepulver. det er basisk. Brug eddike eller fortyndet eddikesyre (1 + 4). Som hovedregel billigere end citronsyre, som iøvrigt skal varmes op til over 30-40 grader før det begynder at tage ved.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 08-11-06 23:25

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-06 23:46

selvtak