/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Chikane fra eks-kærste
Fra : ihd
Vist : 9829 gange
160 point
Dato : 09-10-06 17:39

Hej
Jeg håber der er nogen som kan give mig et godt råd til hvad man gør ved gentagne chikane fra en eks-kærste,
Jeg mødte denne mand for ca. 2 år siden gennem en veninde - vi blev venner og mere - men vi flyttede aldrig sammen. Der havde gennem forholdet som varede ca. 6 mdr. været en del skænderier mht hvormeget vi skulle se hinanden. Jeg følgte ham belejrede mig og min søn - dengang 13 år - men jeg holdt fast på min frihed til også at være alene med min søn nogle aftener og weekender og at vi kunne ses mest når jeg var alene. Men der blev flere og flere diskussioner - og forholdet endte ret kaotisk med at han blev ret voldelig overfor mig og jeg sagde fra. Så begyndte trudslerne - først generede han mig på mit job - og begyndte med at sende sms om at jeg skulle passe på med at ligge med åbne vinduer om natten - så kontaktede jeg politiet - de kunne ikke sigte ham for noget men de kontaktede ham og bad ham om at lade mig være i fred. Det skete så også.
Jeg mødte så en anden mand som jeg forelskede mig i - da jeg havde kendt ham i ca. 6 mdr begyndte trudslerne igen - både mod mig og mod min kæreste - men vi fik det stoppet da han begik en fejl at ringe til min kærestes firma - og de sporede ham. Så hørte vi ikke noget i flere mdr. men da han kunne se at min kæreste havde adresse hos mig startede det igen - men nu er det kun min kæreste der modtager sms og tlf. beskeder - om at han skal se at komme væk fra mig. Ikke direkte trudsler - men min kæreste og jeg er ved at gå til under dette pres. Det er som om han holder øje med os hele tiden. Han ved hvornår vi er på job (min kæreste har skiftende arbejdstider)!!
Dette var en kort beskrivelse af hvad der er sket - er der nogen som har prøvet dette eller ved hvad man kan gøre for at stoppe sådan en mand - han er jo syg.
Politiet kan ikke gøre noget - det skal siges at alle opkald stammer fra taletidskort...
Håber på nogle gode ideer.
ihd

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-06 17:45

I må vise beskederne til politiet.... så kan x'en få polititilhold, de kan jo da i deres papierer, se, at i tidligere har henvendt jer, og at de har haft talt med x'en. Det kan ikke være rigtigt, at det er
jer der skal flytte og have hemmelig adresse!!!

X'en er syg, og bør have hjælp.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 09-10-06 18:40

Det er en meget skræmmende oplevelse, som I er udsat for.
I det mindste synes jeg, at I skal skynde jer at få hemmeligt telefonnummer.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 09-10-06 18:43

Nordsted, sådan er det desværre idag. Politiet gør somregel ikke noget uden håndterligt bevis som feks overfald eller andet der giver blå mærker.

Hvis jeg var jer ville jeg i første omgang skynde mig at skifte tlf numre. Det afholder ham da fra at ringe til jer. Hvis han begynder på de nye numre, må det være nogle fælles bekendte som giver oplysniger videre om jer, og som i ikke kan stole på.

Derudover ville jeg skrive alt ned. Kontaktformer fra ham, datoer, tider, steder og hvad han siger eller gør. han ringer, giver han sig så til kende ? Ved i at det er ham, eller er det bare det mest sandsynlige for jer ?

Hvis i er bange for at han kan komme ind i jeres hjem, så skift låse i dørene og sikre vinduerne, så de ikke kan åbnes udefra, selvom de står på klem. Gør i det hele taget hvad i kan for at i kan føle jer trygge i hjemmet.

Overvej hvad han vil med truslerne, og brug det imod ham. Find hans svage punkter og overvej omvendt psykologi. Det kan give bagslag, men hvis han feks ser dig som et bytte der skal lægges ned i en "jagt", så tilbyd dig og jagt ham i stedet for, så kan han ikke bruge jagtinstinktet og du skræmmer ham måske på den måde. Hvis han snakker om at i skal passe på med at have vinduer åbne om natten, så spørg ham feks om noget han slet ikke forventer. Feks om det er nogle bestemte vinduer i skal passe på. Tag fusen på ham, han ved efterhånden hvordan i reagerer, så i reagerer bare modsat, så skræmmer det ham og han ved ikke hvordan han skal gebærde sig derfra.

Men det er noget der skal forberedes og overvejes meget nøje, så i sidder med magten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-06 18:51

Klojs....Politiet har tidligere taget ihd alvorligt, når truslerne så bliver ved med at fortsætte, så mener jeg at politier bliver nød til at tage ihd alvorligt igen, det kan ikke passe, at det er ihd, der
skal gå ned med flaget, og x-vennen bare kan få lov at fortsætte, jeg ved godt, der skal meget
til at få et polititilhold, men hvor er grænsen, dette har jo stået på i meget meget lang tid...

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 09-10-06 19:16

Jeg var i sin tid ude for noget lignende fra en eks (bl.a. dødstrusler mod mig og mine katte) og talte i den forbindelse med en politimand. Ikke for direkte at give anmeldelse til ham (han hørte til i en anden by), men for at få et råd.

Jeg blev anbefalet at skrive ALT ned, datoer, tidspunkter, indhold af trussel, gemme evt. mails/sms og derefter overgive det til politiet. Så ville han få en advarsel (det skridt er jo allerede taget i denne sag) og ved gentagne gange ville han få et polititilhold - og ved gentagen overtrædelse af polititilhold RYGER de faktisk bag tremmer......ikke længe, men sikkert nok til at stoppe de fleste.

Det store problem ved det er, at man bliver mindst lige så fanget i situationen, som du er nu - i og med, at man konstant skal tage kontakt til politiet udover at skulle klare den gentagne chikane og det tærer på kræfterne.

Så mit bedste råd i første omgang (som allerede foreslået) er at skifte telefonnummer. Fastnetnumre kan man gratis få lavet hemmelige og enkelte mobilselskaber tager et mindre beløb for at lade én være "udeladt af telefonbogen", andre gør det gratis. Jeg endte selv med at flytte til anden by med hemmelig adresse, hemmeligt nummer og strenge ordrer til alle fælles bekendte om at lade være med at sige noget til ham. Men jeg var også single - og der er grænser for, hvad man kan klare selv - I er trods alt to, der kan støtte hinanden psykisk.

Slambert

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 09-10-06 19:26

Jeg kan kun give Nordsted1 fuldstændig ret, så jeg kan ikke fortælle dig noget nyt.

Spørg evt advokaten du skal samle beskeder og gå til politiet og anmelde sagen, så han kan få et polititilhold. Men her er en link fra advokaten Ret & råd, som næsten handler om det samme, som du er udsat for.

http://www.ret-raad.dk/glostrup&art_id=200506281133337578

Kommentar
Fra : ihd

Dato : 09-10-06 20:10

Hej igen
Tak for alle indlæg. En ting er sikket jeg prøver ikke at lave omvendt psykologi - det er simpelthen for risikabelt - det kan jo pludselig blive mig der sidder med et politi tilhold så. Vi har nu skiftet de tlf. numre han kender - og har fået slettet vores navne på krak mv. Men han er snedig - han bruger andre personer til at ringe - han har fået en kvinde til at ringe og indtale beskeder på min kærestes tlf. og tidlligere har han fået en kollega til at ringe til min kærestes arb, plads og sige at han var kørt ind i hans bil og gerne ville have hans tlf. nr. Da havde min kæreste skiftet tlf. tre gange.
Jeg er ikke i tvilv om at manden er syg og vi sidder hele tiden og venter på næste træk. Men som en af Jer skriver så ville det nemmeste være at jeg kunne gå ned på politi stastionen - med blå mærker - og ja det ville efterhånden ikke gøre så ondt at få bank - som det her psykiske terror gør..
ihd

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 160 point
Dato : 09-10-06 20:25

Psykisk terror er meget undervurderet som pressionsmiddel. Det kan knække én fuldstændigt.....

Held og lykke med jeres fremtid - og sørg selvfølgeiig for at give besked til alle om, at jeres tlf. nr. ikke må gives ud, heller ikke fra arbejdspladser.

Slambert

Godkendelse af svar
Fra : ihd

Dato : 09-10-06 20:27

Tak for svaret slambert.

Kommentar
Fra : bohørby

Dato : 13-02-07 15:37

Hej med jer!
Jeg har med stor interesse læst de indlæg, der har været om denne sag!
Og kan til fulde tilkendegive mig dette pars bekymring.
Jeg skal ikke på nogen måde forsvare denne mands chikane, og han skal da også
have hjælp til, at komme videre, det kan han ikke klare alene.
Men når det så er sagt, er der mange andre aspekter at tage hensyn til!!
Jeg kan jo kun forholde mig til den ene parts følelser, og det er jo som regel
den, der føler sig krænket. Man må selfølgelig altid respektere et andet menneskes
holdning 100%. Men denne Syge/forvirrede mand, er drevet af noget, som han slet
ikke er i stand til at kontrollere, og der burde være nogen i hans omgangskreds,
der kunne hjælpe dette menneske, for han har det med sikkerhed ikke godt.
Han har sikkert også spurgt sig selv mange gange, hvorfor han dog ikke holder op,
og kommer videre i sit eget liv, det er jo mindst ligeså destruktivt for ham, at være
drevet at det her. Men jeg kan kun håbe, for jer og ham, at dette her kan stoppe,
inden nogle af parterne, lider yderligere overlast.
Til slut vil jeg bare sige, at jeg selv har været der! på både den ene, og den anden side!
Så jeg ved, hvilke følelser, der kan opstå!! Der er bare noget man aldrig skal glemme
i sådanne processer! og det er, at de mennesker, der evt. oplever dette her, kan have været de mest fortrolige, intime,tillidsfulde og lidenskabelige kærester/venner,og kan have delt alt, og have fået, at vide, af ens kæreste, at partneren aldrig havde elsket et andet menneske højere end én!! Det er jo store følelser vi taler om her!!
og den partner eller nye ven, der evt. skal hjælpe den Chikanerede/forfulgte part, er i mange
tilfælde slet ikke på højde med den kærlighed, der har været mellem de to parter!! og det er heri
at problemstillingerne opstår! Hvis det skulle have fået nogle til, at være nysgerrige!! så vil jeg da gerne uddybe noget mere..!
af denne kæreste

Kommentar
Fra : MikkelMimu

Dato : 24-10-07 15:30

Hej Bo Hørby

Men jeg er i den grad blevet nysgerrig, så du må gerne uddybe noget mere..!

Det lyder som om, du selv har stalket en ekskæreste, men det lyder også som om, du er kommet videre i dit liv.

Er det rigtigt - det er sjældent det sker nemlig

Kommentar
Fra : benjamin08

Dato : 08-09-08 16:27

Hej Jeg er selv i den situation hvor en ekskærste er begyndt og chikanere mig. Da politiet har valgt ikke at gøre noget selvom de ved manden er farlig må jeg kæmpe kampen selv og stoppe ham og advarer andre kvinder imod ham. Når jeg prøvet og gå fra ham sad han nede på græsplanen og holdt øje med hvem der kom og gik samt sendte trusler på sms. og nu er han igang igen. med at prøve at ødelægge mit ægteskab. Da jeg ikke kan få polities hjælp må jeg bekæmpe ham selv om det så betyder jeg skal hænger billeder op af ham i samtlige byer han skal bare ikke have lov til at ødelægge flere kvindes liv.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 08-09-08 18:35

Hvordan går det med jer idag ihd ?