/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Farvning af tekstiler
Fra : 1249
Vist : 7810 gange
100 point
Dato : 08-10-06 22:25

Hej med jer

Jeg har uden større held, ledt i et par timer efter en vejledning i hjemmefarvning af tøj med naturprodukter, på internettet.

Formentlig, må der iblandt jer være en eller flere, som har kendskab til dette emne, eller kan henvise til en eller flere hjemmesider. Jeg og mit barnebarn savner gode oplysninger om emnet.

Gode ideer modtages med tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-06 22:41

Der står noget om farvning i dette link, jeg håber du kan bruge det??

http://home.worldonline.dk/omalchau/plantefa.htm

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-10-06 23:38

plantefarvning? batikfarvning?
der findes en del bøger om emnerne.
hvis du er interesseret, kan jeg finde titlerne i morgen, har selv en del af bøgerne. skal se dyner nu.
ellers har matas dylon farver.
dejligt med et barnebarn, som gerne vil.
god fornøjelse
aase

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-10-06 23:40

hov, undskyld - læste forkert. troede, at du ville farve naturprodukttøj.

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 09-10-06 09:34

Til aase
Vi leder efter plantefarvning.
m.v.h.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-06 09:50

1249.... jeg er heller ikke helt med, inden jeg leder videre.... de oplysninger om mængder osv i mit link kan de slet ikke bruges???

Accepteret svar
Fra : ehtrod_n

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-06 12:29

Er det sådanne natur farver du mener.

Nu kan du kigge lidt på disse links, men jeg ved f.eks. selv nogle enkelte natur farver.

Rødbede, hyldebær, tomater eller måske gulerødder

http://www.sjovide.dk/showpage.php?ide=39326

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=2492

http://www.kalvebod-naturskole.dk/efteraar.html

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 09-10-06 13:34

pt, er planter som gråbynke og gyldenris på sit højeste, eller næsten da.det er rigtig gode planter til farvning..
jeg har dog mest erfaring med garnfarvning.men du skal være klar over, at du får ikke de optimale og holdbare arver uden at bruge visse former for kemikalier.
find bøger om plantefarvning.du kan gå ind på bibliotekernes hjemmesider og lede.
det er et spændende univers,det at plantefarve.
hej og god fornøjelse med projektet.
miss.j.

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 09-10-06 13:48

Tak for svaret ehtrod_n.

Tak for alle forsøg på hjælp, denne indeholder ting vi ihvertfald vil forsøge med, men da det er første gang, er vi absolut på forsøgsstadiet.
m.v.h. 1249

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-06 13:57

Jeg må have misforstået dit spørgsmål, men da du skrev således

Citat
hjemmefarvning af tøj med naturprodukter,

Troede jeg, at det var sådan noget som der var omtalt i mit link, og ikke som det svar du har accepteret, der står så vidt jeg kan se, om hvordan man laver akvarel farver til bl.a. maling af æg???