/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
"Sprog-hjørnet"
Fra : yearhouse
Vist : 581 gange
11 point
Dato : 08-10-06 09:17

Dénne her herlige søndag morgen, sidder jeg og filosofere omkring dét vi siger i dagligdagen. F.eks denne her:
Hvis jeg siger, jeg kommer i morgen......Ja, så regner du selvfølgelig med det.
MEN hvis jeg siger jeg kommer SIKKERT i morgen....Ja, så er det mærkeligvis IKKE SIKKERT?!

Kan nogen give en fornuftig forklaring???

Og har DU nogle "sprog-forvirringer"

Århus-Tom

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-06 10:00

At lukke vinduet op det bliver tit sagt, jeg vil nu foretrække - at åbne vinduet -

Eller han kravler op af nedløbsrøret, den er go' nok, men lyder sjov

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:01

De første nyheder.

De sidste nyheder.

Hér gælder det om at komme sidst ...ikke først !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:04

Nordsted1 -> Bli'r vinduer så:

Lukket i?

Lukket til?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:10

Hmm... forveksler nok med : Dække en genstand til.

Hvad er forskellen på at: 'Dække' og 'dække til'? Hvis noget er dækket (..undtagen et veldækket bord ), så er det vel også dækket til ...oder?

Når der skal males bli'r der dækket af ...hvilket kun øger forvirringen!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:14

Dette spørgmål burde retteligt være stillet i kategorien : Filosofi.

...eller:

Dette spørgmål burde retteligt være stillet under kategorien : Filosofi.

Forskellen er ens

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:16

Forskellen er den samme?

Underligt!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:19

...om lidt får jeg at vide, at jeg snakker med mig selv ..igen

Men hvordan kan man snakke med sig selv på kandu.dk?

..og la' nu vær' med at svare: Ved at gøre som dig!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:23

En dag tror jeg sgu jeg laver et spørgsmål til 500 påængår:

Hvor mange indlæg ka' du nå at skrive i en tråd ...før andre afbryder?

Altså: Hvor mange kommentarer i een ubrudt rækkefølge?

... alle kneb gælder ..også blot at sende et punktum el. lign.

</TOPTOSSEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:24

.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-10-06 10:24

At LUKKE.....hmmmmm....hvad betyder ordet egentlig?...for du kan jo osse lukke op!

Hvornår skriver man noget OP
Hvornår skriver man noget NED

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:24

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 11 point
Dato : 08-10-06 10:32

Man kan sagten lukke op og lukke ned. Lukke op og lukke i.

Der er derimod ikke noget som hedder åbne op ..fordi man ikke kan; åbne ned eller åbne i.

Tror jeg nok?

Man kan 'sidde ned' er lige så forkert. Det hedder blot at 'sidde'. Hvis man sidder op, så er det et esoterisk hestesportsudtryk. Eller betegner at siddepladsen er placeret i et andet niveau end hvor man befinder sig nu. Eks. I biografen :

Sæt dig op på 12 række.
Sæt dig ned på 1. række.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:39

Man går heller ikke 'op' til eksamen, selvom man godt kan 'gå ned'

Man går til eksamen ...Basta!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 10:44

Mærkeligt nok kan man gå op i en hobby, men ikke gå ned i den.

Man kan 'gå' op i et emne, hvis man 'dykker' ned i det !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-06 10:52

Molo.... lukket til.... lukket i....der ville jeg nok vælge lukke i?? men jeg tror nu nok jeg bare ville sige lukke... forskellen er ens, det er bare farven der har en anden lyd

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-06 10:54

yearhouse.... du kan IKKE lukke op, du kan åbne

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-10-06 10:57

Nordsted

Hvad er en ØLOPLUKKER så????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-06 10:59

yerahouse.... en samfundshjælper

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-10-06 11:04

= nordsted

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-06 11:06

Nordsted1 -> Et kendt reklameslogan bli'r således:

Åben for noget godt; åbn for HA-RI-BO... § ¶_¶ ¶ ¶_¶ ¶ ¶ ¶_¶_¶

Det 'svinger' altså ikke helt lige så godt som:

Luk op for no'et godt. Luk op for HARIBO

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-06 11:11

Jeg holder mig til chokoladen, kan ikke fordrage det der blævrede Haribonoget... tror jeg vil skrive til Haribo, om at de bruger sproget forkert, så får jeg sq nok tilsendt nogle kartoner blævreværk for at holde mund

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-10-06 12:05

Den har været bragt mange mange mange gange.
Men på utallige opfordringer (ca. nul) :
http://www.ambassen.dk/skole/dansk.php
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-06 12:11

Gambrinus..... jeg bliver aldig træt af ambassen, hun er bare go' - af en jyde at være -

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-06 13:25

Citat
Luk op for no'et godt. Luk op for HARIBO
.................".Den er go'"

Der manglede noget

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 05-11-06 11:26

Tak for svaret molokyle. Forvirringen er total

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-06 20:07

Herligt !

</MOLOKYLE>