/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Deling af æg og tomat
Fra : upyoursmate
Vist : 889 gange
100 point
Dato : 07-10-06 10:04

Hvordan deler man på elegangt vis et æg eller en tomat!? Jeg tænker på den måde hvor det/den/de er delt på midten og med takker...

Mvh. U.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 10:12

http://www.ask-alex.dk/3045_bler_som_bordpynt.html sådan for eks en lille skarp kniv kan bruges til alverdens ting

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 07-10-06 13:47

Ja det er nemlig lige rigtigt. Sådan skal du gøre.

Og det ser så flot ud, når man skal pynte et fad.

Forsat rigtig god efterårs weekend

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-10-06 17:46

Men sådan gør man altså ikke i de store køkkener, der har man et stykke specialværktøj der lidt ligner en æggedeler. En slags saks der klarer operationen i ét hurtigt klip. Husker ikke lige navnet på den men det kan da være en anden gør.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 18:00

arne de kan findes her og der i forskellige forretninger - men er slet ikke så gode endda - jeg har et par stykker og bruger dem aldrig nogen sinde- det er langt bedre at gøre det selv - min erfaring fordi størrelserne varierer og fordi den deler bliver ualmindelig hurtigt slidt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-10-06 18:08

Mirit -> Mon ikke den der bruges i de professionelle køkkener er af en noget bedre kvalitet end den du har købt? Det tror jeg. Et sådant sted har man ikke tid til at stå og lege med en lille skarp kniv hvis der f.eks. skal serveres 600 portioner. Jeg kender chefkokken i Herning Messe-center og han bruger sådan et værktøj. Kan du ikke lige komme med navnet? Det irriterer mig at jeg ikke kan komme på det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 18:13

klart de både er bedre og dyrere - og jeg aner ikke hvad sådan en dims hedder - så det må du lede efter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 18:14

ps- det hedder en æggedeler - hvorfor så ikke frugt/grøntsags deler

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-10-06 18:21

P.S.: Den bruges også til Agurk, Squash, Citron og Appelsin hvis man ønsker det takkede look.

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 08-10-06 14:35

Sjov at du vil deltage i min tråd, arne.jakobsen efter som du har blacklistet mig... Men tak for svarene.

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 20-11-06 12:33

arne.jakobsen....
Jeg kan læse at du absolut intet ved om store køkkener... Jeg er uddannet smørrebrødsjomfru, og var i lære i et kongress- og kultur center, hvor vi ofte (meget ofte) lavede buffeter til flere tusinde mennesker og jeg kan forsikre dig om, at et sådan sykke værktøj aldrig ville overleve sådan et sted. Det er muligt, den er en stor nytte i det private hjem, men det vil tage alt for lang tid at bruge den i praksis..... En god, skarp spids kniv er det allerbedste og hurtigste stykke værktøj!!
Og Jeg vil faktisk vove og påstå at det da er sjovt, at du kender en der bruger sådan et stykke værktøj, i herning messecenter.... Så kunne du vel bare ringe til ham og spørge hvad den hedder....

Og til upyoursmate, vil jeg anbefale dig at købe den bog, der hedder "køkkenartistens Pynt & Pift", skrevet af June Bugden, udgivet af forlaget høst&søn. Det er en fremragende bog, med masser af dekorative udskæringer. Samt billeder af de knive, og andre køkkenredskaber, der er nyttige i den sammenhæng....

og hvis du gerne vil lave tomat/ægge stjerne, gøres det ved at skiftevis skære således med en god, skarp spids kniv
/ \ / \ / \ / \ osv.....
knus
Liv

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 20-11-06 12:34

nøjagtigt som vist på det link fra ask-alex *SS*