/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Euro Park parkeringsbøde !
Fra : hovsada
Vist : 3754 gange
300 point
Dato : 05-10-06 00:23

Har en tvist kørende med Europark ang parkeringsbøde på parkeringsplads ved Bellecenter.
Købte heldagsbillet for 50kr, som blev sat synligt i ruden. I bilen var min hund, så jeg lod bagruden stå 10 cm åben. Luftede hunden senere og tænkte ikke på billetten. Da jeg skulle køre havde jeg fået en bøde, selvom billetten lå synligt på sædet. Måske blæst ned af vind gennem vinduet eller da jeg smækkede døren anden gang !
Har protesteret og sendt forklaring samt billetten til Eurupark ! (har kopi !)
Har nu modtaget svar, at de fastholder bøden og medsendt billeder fra alle sider af bilen--hvor man tydelig ser det åbne vindue !!
Har derefter ringet og forklaret igen + henvist til deres egne billeder.
De fastholder stadig og truer nu med incasso !

Det forekommer mig at jeg har hørt/læst , at de slet ikke kan "inddrive" disse bøder--men husker ikke husker ikke nærmere og hvad man/jeg kan gøre !!!

Er der nogen der ved, hvad jeg mener - eller hvor jeg kan få oplysning ?????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-06 00:34

Hvis der på skiltningen/biletten står at den skal ligge synligt i ruden vil du tabe sagen. Det er dit problem at sikre den bliver hvor den skal. Der kører sager med åbne køretøjer hvor uvedkommende kan fjerne billet/parkeringstilladelse.

Når du parkerer på et område hvor Europark har opsat skilte efter aftale med ejeren indgår du en stiltiende aftale med Europark når du parkerer på området. og overholder du ikke de tydelige anvisninger har du brudt aftalen og er forpligtiget til at betale afgift.

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 160 point
Dato : 05-10-06 00:58

I Svendborg har vi ved et bycenter haft rigtige mange problemer med de kreative P-"Vagter" Der var et eksempel i avisen hvor hvor en kunde af centeret havde fåde en bøde som blev anulleret da han tog kontakt til dem der havde med centeret at gøre. De betaler for parkerings selskabet ydelse og kan ved hvis der er grundlag for det så ringe ind og få den anulleret. Mener der er et grundlag i din situation. Men spørgsmålet er bare om det er for sent. Det er også Europark der har med dette center at gøre mener jeg.

Så prøv lykken ved selve Bella Centeret.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-10-06 01:06

Ringer straks til Bellacenter i morgen- foreløbig tak !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-06 01:11

FDM anbefaler også, at man retter klagen til indehaveren af området, men det er nok mest hvor det er deciderede kundeområder, at man ikke vil have urimelige opkrævninger.

Bortset fra det så er det urimeligt at du skal betale når du har indløst korrekt billet, men den bliver svær da det ER dit ansvar at sørge for at biletten ikke blæser væk - uheld eller ej.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-10-06 04:02

Det at du har medsendt kopi af billetten er jo ingen garanti for at den nogensinde har siddet i din bil, det kan ligeså nemt være en billet du har fået af en anden, netop derfor er det vigtigt at biletten er placeret synligt i bilen, og hvis den er blæst ned fordi du har smækket døren eller andet, så er det skødesløshed fra din side, og du må så betale afgiften.

At du så har en hund siddende i en bil en hel dag med en enkelt gåtur er en helt anden ting som je gvil undlade at kommentere yderligere, håber bare der var masser af drikkevand til den

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-10-06 06:51

Det er bare at betale den parkeringsafgift du har fået. Da billetten ikke ligger iforruden har du ikke overholdt reglerne.
Det samme gælder for de elsktroniske P-ur (hedder vist nok P-WATCH). Har selv haft sådan i flere år uden problemer. Sker der et eller anden, f.eks. strømsvigt og klokken ikke passer når en P-vagt kommer forbi får du et girokort, som skal betales. Ifølge FDM er det ikke en undskyldning at strømmen forsvandt. Det samme med dig, din billet lå ikke der hvor den skulle ifølge reglerne.
Jeg tror ikke du får noget ud af at kontakte Bella Centret.
Betal og lad være med at bruge så meget tid med at ringe både her og der.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-10-06 07:09

til kortoververden !

hvis du genlæser min beskrivelse står der at jeg har medsendt billetten og HAR kopi !
---at jeg har købt dagsbillet betyder ikke at jeg har parkeret der hele dagen, men har haft muligheden !
- jeg er ansvarlig hundeejer, så bekymr dig ikke om hunden- det gør JEG !

Iøvrigt var der ingen bøde , da jeg luftede hund, det ville jeg have opdaget---så på det tidspunkt
har en parkeringsvagt(som jeg så gå rundt) ikke haft grund til at gi mig en bøde !

--Min ærgelse går på at jeg har betalt for parkeringen, har billetten(nu kun kopien)--og ikke bliver behandlet " kundevenligt !"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-10-06 07:50

Sadigvæk er det at du har ne billet som du har sendt til dem jo ikke bevis for at den billet nogensinde har ligget i din forrude.

Du kan stadig have fået den af en anden.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-10-06 07:53

JEG har læst , hvad du har skrevet !

hvis du vil mistænkeliggøre mig , så vers`go !

det var det jeg mente med kundevenlighed !

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-10-06 08:09

Mange gange undskyld, det er skam ikke for at mistænkeliggøre dig, men det er altså det argument du står overfor for.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 05-10-06 08:33

Hej
Jeg mener også Kortoververden har et vigtigt argument. Det er sikkert ikke ualmindeligt at folk forsøger det nummer og blot spørger en anden bilist om de kan få hans billet når de ser at der er en bon i vinduet.
Nu skal I høre en historie fra en anden P-plads hvor det med at bruge en andens billet var aktuelt. Det var i lufthavnen og mange år siden. Jeg havde parkeret på betalingsplads, som virkede på den måde, at man fik en bon med starttidspunktet og ved afhentning skulle gå til en kasse og betale, idet de så ud fra afhentningstidspunktet regnede ud, hvad beløbet var. Man skulle så ud via en bom, idet man satte billetten ind i læser, hvorefter bommen gik op. Men den var tidsstyret og for at undgå snyd gik den ret hurtigt ned.
Foran mig kørte en Skoda med 3 gamle damer. De fumlede så meget med at få billetten i og starte, at bommen giik ned før de kom ud. Så holdt vi der. Jeg ville være flink og det var iøvrigt ikke så let at få dem væk, så jeg kunne komme forbi, fordi vi begge skulle bakke ud af en smal passage og først få dem bagved til også at bakke væk.. Derfor brugte jeg min billet og regnede med at vi begge kunne nå at komme ud. Men ak, det var dumt, de var stadig langsomme men kom ud og bommen gik ned og nu var jeg fanget. Nå så måtte jeg jo prøve at komme ud sammen med ham bagved. Han var utålmodig og vist nok lidt arrigm fordi han troede jeg var en gratist. Men ved tegn og fagter fik jeg overbevist ham om at vi skulle ud sammen. Han åbnede så med sin billet og jeg drønede ud med ham bagefter. Så hørte jeg en lyd og stoppede. Det var ham bagved der havde fået bommen ned i taget og revet den af, så den rullede hen ad jorden. Han for ud for at få fat i snyderen (mig). Jeg viste ham blot min billet, der var fuldt gyldigt, trak på skuldrene og kørte hjem
Og imens kørte de 3 gamle damer formentlig fredeligt ud ad motorvejen uden at ane noget.
Og resten af aftenen har det jo været gratis at komme ud. Nå det er historie, i dag er alle bomme styret af fotoceller, så de først lukker ned når en bil er passeret.

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 05-10-06 09:50

prøv gratis retshjælp.dk
men det bliver ikke nemt.
påstand mod påstand.
Heldoglykke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-06 12:10

Det er da ikke påstand mod påstand. Biletten skal ligge synligt i forruden i henhold til den aftale der er indgået mellem parkeringsselskabet og bilisten i det øjeblik bilen hensættes.

Kan biletten ikke ses hvilket ER bevist med fotos så er det bare at betale med mindre man vil have flere udgifter på den sag.

Hvis parkeringen skete ved det lokale supermarked tror jeg godt man kunne få den annuleret ved supermarkedets mellemkomst, men Bellacentret går nok ikke så højt op i den slags.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-10-06 12:47

Har kontaktet BellaCenter og afventer opringning og svar !

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 08-10-06 14:52

Efter flere længere dialoger med BelleCenter, som var forstående og overraskende hjælpsomme er resultatet desværre at de overlader afgørelsen til EuroPark ! --som ikke er til at rokke !

Havde jeg betalt med dankort og derved kunne bevise at det var mig der havde købt billetten, ville de have annulleret bøden, men jeg betalte med kontanter, så jeg har nu været på posthuset og betalt - nu skal det nok passe at jeg osse får en regning for en rykker !

POKKERS OSSE

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 08-10-06 15:06

Det er surt. Og at tag dem i retten er vist ikke nogen der har fået noget ud af endnu

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-10-06 15:09

Tag dem i retten for hvad??

De har et fuldstændig berettiget krav, da billetten dokumenteret IKKE har ligget synligt som reglerne foreskriver

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 13-12-06 08:40

Tak for svaret copycatDK.