/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
1 anlæg til 4 højtaler
Fra : dayworker24
Vist : 3255 gange
100 point
Dato : 02-10-06 17:02

Jeg har et ænlæg
http://www.gymnazium-pe.cz/sponzori/images/aiwa.jpg

og så har jeg 4 normale højtaler 2 af dem er fra et andet anlæg (sharp) og de 2 andre tilhørede selve anlægget.

Så vil jeg vide om der kunne ske noget ved at sætte 2 højtaler i et stik (altså 2 højtaler i den samme udgang)

Og det vil jeg så gøre ved de 4 højtalere

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-10-06 17:05

Du halverer impedansen, når du parallelkobler 2 sæt på samme udgang, serieforbind dem, så overbelaster du ikke udgangen.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 02-10-06 17:16

hvordan gør jeg hvis jeg skal serieforbinde dem?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-06 17:16

Sådan bør du gøre:

udgang1..........................højtaler1.....a forbindes med b
udgang1..........................højtaler2.....b

udgang2..........................højtaler1.....a forbindes med b
udgang2..........................højtaler2.....b

Sætter du dem som du havde tænkt, ryger din forstærker sikkert.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-10-06 17:21

+ o o-------o o- ringene er terminalerne på HT.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 02-10-06 17:26

Det i siger er:

Første højtaler forbindes med-------------------------anden højtaler, hvorefter en af disse kobles til forstærkeren.

Ligesom den anden side.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-10-06 17:29

Ja. + fra den ene går til forstærker, - går til + på den anden ht, og - fra den anden ht går til forstærker, sådan forbindes den anden side også.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-10-06 18:53

Når du skal serieforbinde 2 stk højtaler tager du den ene ledning fra højtaler 1 og tilslutter din forstærker. Den anden ledning fra højtaler 1 forbinder du til den ene ledning fra højtaler 2. Den anden ledning fra højtaler 2 forbinder du så til din forstærker. På den måde bliver dine højtaler forbindet i serie.

Du gør klogest i at serieforbinde dine højtalere for at undgå overbelastning af din forstærker eller radio. Håber dettë er skrevet så det kan forståes.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 19:14

højrekanal:
den ene ledning fra forstærker..........højtaler..........højtaler........den anden ledning fra forstærker.

venstre kanal:
den ene ledning fra forstærker..........højtaler..........højtaler........den anden ledning fra forstærker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-06 20:17

Man kan i reglen godt parallelforbinde 2 højtalere til en forstærkerudgang.

Det afhænger af højtalerimpedans og forstærkerens data om den bliver overbelastet.

Men hvorfor dog sætte to højtalere på, når een er nok ?
To spiller ikke bedre end en , tværtimod hvis de ikke er eksakt ens eller omhyggeligt aftsemt efter hinanden. Ellers får du bare forkert fasedrejning og et dårligt lydbillede.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 02-10-06 20:46

Det er bare fordi jeg havde 2 ekstra højtalere, og så så ser det lidt fedt ud.

Det er et reserve anlæg jeg har til at stå til computeren. (bruger aux)

Jeg har et stort computer sæt der kan spille meget højt.

Men alt i alt, så er det for at det ser godt ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-06 01:00

Hvis det bare skal se ud kan du jo lade være med at forbinde højtalerne.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 03-10-06 22:28

hey jeg har forbundet højtalerne, som i sagde.

Det lyder/ser også godt ud, så mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 21-08-11 20:39

Men virker interne bas-/diskant-filtre ved serieforbindelse ?

Mvh W.