/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Peltier element
Fra : Andenden2
Vist : 983 gange
200 point
Dato : 29-09-06 09:25

Hej jeg overvejer at bygge min eldrevne racerbil om til at køre på brændende fritureolie(CO2 neutralt) Det vil jeg gøre ved at tage et peltierelement, og smække´en ordenlig køler på den ene side, og så en jernskål med brændende friture på den anden side. Mit spørgsmål er så hvor mange ampere det skal være på. Det originale batteri er 9,6V og 800miliampere?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 29-09-06 12:04

Øhh, Har du ikke en side hvor vi kan se dette vidunder

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-06 12:56

Kan et "peltierelement" levere strøm. Jeg troede bare at det kunne flytte energi ved tilførsel af strøm.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-09-06 13:48

peltier er en termisk køle løsning og skal tilføres strøm,har tænkt på at lave en peltier køleløsning til mine Cpu'er,men jeg har ikke nok viden endnu til at forfine/teste/samle det,det er en ret kompliseret udfordring men jeg er i lære stadiet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-09-06 14:06

Og din strømforsyning/bateri/generator kan ikke leverer nok strøm til at et peltier ellement som kan kører og leverer køleløsningen
du skal op på over 15 til 18 volt for at få en logenlunde kølings effekt.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-09-06 14:07

/wat

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-09-06 14:09
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-09-06 14:10
Kommentar
Fra : Andenden2

Dato : 29-09-06 16:17

Til Manse9933: find et andet sted og skriv dine kommentarer, som i mit spg, og til e.c: varmer man den ene side op, og samtidigt køler den anden, leverer et peltier element strøm. og til pirt03 du kan finde en tilsvarende racerbil, i det nyeste nummer af gear, som kan hentes i enhver gadgetsbutik, men hvis der er nogen der ved hvor mange ampere det skal være på lytter jeg gerne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-06 19:58

Ok - tak Andenden2 , så blev jeg lidt klogere..............

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-09-06 10:31

Jeg har forstået at du har blacklistet Manse9933.
Ikke alle ved så meget så meget om "Peltier elementet" som du selv gør.
Der findes mange fora, som har en højere standard end her på Kandu.
Jeg håber ikke, at jeg i fremtiden kommer til at svare på et af dine spørgsmål.
For jeg vil nødigt risikere, at ødelægge din forventede høje standard.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Andenden2

Dato : 30-09-06 15:10

Syntes bare det er åndsvagt, at han laver 5 indlæg, om ingenting, for jeg vil da skide på om han har tænkt sig at lave peltierkøling i hans computer, jeg er bare interesseret i hvor mange ampere mit peltier element skal være. Men tror da i fremtiden, jeg vil holde mig til kandu's afsnit om knallerter

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 30-09-06 22:31

Øh......
Hvorfor vil du lave din eldrevne bil om til en pomfrit koger?
Jeg kunne forstå det hvis du hentede energi ud af det, men hver gang du laver en "omformer" taber du energi, peltier elementer har en elendig virkningsgrad, ELENDIG!!!!
Jeg arbejder meget med disse elementer, bortset fra at de er smarte til at lave små isterninger med, er jeg mildt sagt ikke imponeret.

Du skal vide at peltier elementer ikke har det godt hvis temperatur forskellen mellem kold og varm sidde er mere end 20-25 grader, så den køleplade du skal have på er edderhylemig være store.
Hvis du insisterer på at gå videre kan jeg anbefale følgende link, men du skal være momsregistreret for at købe hos ham, http://www.hebeiltd.com.cn/?p=peltier.module tilgengæld finder du det ikke billigere.
Jeg aner ikke hvor mange ampere elementet skal være på, men det er mange.