/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
loppemarked
Fra : peremilolsen
Vist : 2835 gange
500 point
Dato : 28-09-06 08:54

Hej
Jeg vil starte et indendørs / ude loppemarked op der kun køre lørdag & søndag
Hvor max 5 kræmmer kan leje sig en indendørs stand til 170 kr.- pr. uge
Og om sommeren vil der være max 10 ude stand til 60.- pr. dag lørdag / søndag
jeg vil dog også have en stand hvor jeg regner med at sælge for ca. 1000.- pr. uge
dette vil kun være brugte ting jeg vil sælge enten ting jeg får eller køber
Der hvor jeg vil lege mig ind er min husleje pt. 3000.- pr. md.
Dertil kommer der vand / el o.s.v.
Så er mit spørgsmål så skal jeg kontakte Skat, revisor mv., og skal jeg registreres
pt. vil jeg driver firma ved siden af i min fritid
dog sener hvis det kører godt vil jeg køre det som et selvstændig firma ?

jeg håber I kan hjælpe mig med

hilsen
per

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-06 08:57

jeps du skal momsregistreres

Kommentar
Fra : peremilolsen

Dato : 28-09-06 09:02

Jamen skal man momsregistreres når det ikke er momspligtig vare jeg vil sælge da de jo er brugt ?

Hilsen
Per

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-06 09:16

stort set er det et temmelig bredt spørgsmål - kontakt told og skat så går du ikke galt i byen

du vil have fast udgift til husleje - og fast indtægt på dem der lejer sig ind.

min erfaring - registrer dig - har du intet at betale moms af hviler det bare i sig selv unden dikkedarer - kommer du til at tjene godt på det skal du alligevel betale

(det er jo at sammenligne med fast forretning (genbrugsforretning) så for at undgå et smæk ville jeg lade mig momsregistrere)

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-09-06 10:35

Såvidt jeg kan se skal du momsregistreres hvis du REGNER med at sælge for mere end 50000.- og ikke når du har gjort det.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137721

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-09-06 10:48

Der er kun krav om at blive momsregistreret når omsætningen overstiger 50.000 kr - indtil da er det frivilligt. Se tiden an og se hvordan det kommer til at gå eller prøv at regne på hvad det vil koste dig IKKE at være momsregistreret. Hvis du IKKE er momsregistreret, kan du heller ikke fratrække moms på dine udgifter.

Husk tillige at din aktivitet er skattepligtig og hvis du driver det som en hobby vil du ikke have fradragsret for et evt. underskud.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-06 13:44

ville vælge momsregistreringen - så er der ikke noget der kommer efter een

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-09-06 13:53

Hvis huslejen ikke er med moms, er det ikke sikkert at det kan betale sig at blive momsregistreret - ellers skal der jo afregnes 20% af omsætningen til SKAT...så sørg for at regne på det - og SKAT kommer ikke efter nogle hvis tingene er i orden - fx. regnskabføring som man sagtens selv kan stå for/lære.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : peremilolsen

Dato : 28-09-06 21:43

hej alle
sådan lige pt er omsætningen sådan at den ikke overstiger 50.000 kr pr år.

Indtægt fra ind døres kræmmer ca. 40.800
Huslejen 3000 * 12 = 36.000
Lys / varme / vand ca. 4000 – 5000 kr. pr. år.
Men jeg kan da godt se at det hurtigt kan overstige de 50.000 kr pr år.
Hvis jeg også får 10 ud døres kræmmer til 60 kr. pr. dag
Da 10 kræmmer giver 120.- kr. pr weekend i 3 md det giver 14.400 kr.-
Det giver en total legeindtægt på 55.200.- kr.
Og at jeg selv kommer til at tjene ca. 50.000.- på det jeg sælger
Ja så har jeg jo en omsætningen på 105.200.-

Men hvad med lege indtægten på de kræmmer skal der momsregistreret
for dem og hvad med skat ?

huslejen er ikke med moms
der er også et andet spørgsmål hvis fru Hansen kommer med et spisebord eller en sofa
og siger at det må jeg få
hvordan skal det registreret og hvad med moms & skat på det ?

hilsen
per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-06 23:26

Du skal først og fremmest have tilladelse til at etablere erhvervsvirksomhed fra den adresse du vil lave loppemarkedet.

Der vil blive stillet krav om at det ikke generer naboer, at parkeringsforhold og tilkørselsveje er i orden, at der i det hele taget kan gives lov til erhverv på adressen, at bygningerne kan godkendes til omtalte erhverv og en masse andre ting.

Det skal du forhøre dig om hos teknisk forvaltning i din kommune.

Lejeindtægten fra de andre kræmmere er en skattepligtig indkomst, ligesom det beløb du selv tjener på at sælge.
Men der skal du selvfølgelig lave et regnskab hvor der opgives indtægter og fradragsberettigede udgifter, og det er så overskuddet der skal betales skat af.

Såfremt det etableres som hobbyvirksomhed kan evt. underskud ikke fratrækkes.

Citat
De fleste virksomheder, men ikke alle, skal momsregistreres og opkræve 25 pct. moms af stort set alle varer og ydelser, de sælger her i landet.

Du skal momsregistreres, hvis du sælger varer - uanset om de er nye eller brugte, og uanset om du køber dem i eller sælger dem til udlandet. Du skal dog ikke momsregistreres, hvis du kun sælger ud af dine egne private ejendele.

Du skal som udgangspunkt også momsregistreres, hvis du sælger tjenesteydelser.

Fx skal du momsregistreres, hvis du:

fremstiller, bearbejder, udlejer, opbevarer eller transporterer varer
bygger, reparerer, vedligeholder, projekterer eller anlægger fast ejendom, herunder jordarealer
sælger serviceydelser inden for en lang række områder, fx rådgivning og vurdering, reklame, edb og IT, forlystelser, personlig pleje, servering og udlejning af varer og personer.
Der er mange andre ydelser end dem, der er nævnt ovenfor, man skal momsregistreres for. Er du den mindste smule i tvivl, om du skal momsregistreres eller ej, bør du derfor kontakte SKAT.

Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr.

Venter du, får du måske ikke lov til at trække momsen på dine investeringer fra.

Det er din omsætning, dvs. hvor meget du sælger for - og ikke din fortjeneste, som afgør, hvornår du skal momsregistreres!

Fra told & skat.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-09-06 00:52

Øhh 5 kræmmere tror du det ka blive en god forretning ??
Mvh Sune

Kommentar
Fra : peremilolsen

Dato : 29-09-06 20:53

hej alle

jeg ser lige på den og vender tilbage på mandag god weekend

Hilsen
Per

Kommentar
Fra : peremilolsen

Dato : 03-10-06 19:07

hej Sunowich
5 kræmmere er nok til at betale huslejen og el / vand

Hej dova
jeg ved godt at jeg skal momsregistreres hvis min omsætning er over 50.000.-
men hvad så hvis fru Hansen kommer med et spisebord eller en sofa
og siger at det må jeg få
hvordan skal det registreret og hvad med moms & skat på det ? ????

tilladelse til at etablere erhvervsvirksomhed fra den adresse jeg vil lave loppemarkedet. er der
da det er på en skole hvor der har vært loppemarked før så det skulle være ok

Hilsen
Per

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 23-10-06 07:06

Hej peremilolsen

Hvilken by/område vil du åbne sådanne et loppemarked i ??
Jeg selv er igang med at lave et krammermarked i 9900.
Mvh Engparken.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-12-06 15:02

Kontakt en revisor, det koster penge, men er en uundværlig del af en forretning, - han kan fortælle dig alt-alt. -- Lav en acceptabel aftale med ham, - evt. til en begyndelse, til du er kommet godt i gang.