/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Lokaliteter i Rønnebæk
Fra : præceptor
Vist : 1177 gange
100 point
Dato : 23-09-06 14:32

Besvarelsen af dette spørgsmål fordrer dels historisk lokalkendskab til Rønnebæk og omegn, dels evnen til at kynne tyde den gamle skrift:

http://nimbus.hf4l.com/paterniteten.html

På ovennævnte link vises to uddrag fra en kirkebog, hvor der i det ene uddrag omtales en svært læselig lokalitet der er/var beliggende i Rønnebæk Sogn ved Næstved. På det andet uddrag nævnes navnet på en mølle, der formentlig må have ligget i Rønnebæk Sogn ved Næstved.

Jeg har selv en ide om, hvad der står, men ved ikke om der har befundet sig lokaliteter i Rønnebæk Sogn, med de navne jeg tror det drejer sig om.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-09-06 21:37

Hej!
Der er/var disse ("større") lokaliteter i Rønnebæk i henhold til krabsen.dk ´s database.

Fundet: 22 forekomster
Stednavn Sogn Herred Gammelt amt
Blankehus Rønnebæk Hammer Præstø
Borup Rønnebæk Hammer Præstø
Borup, Lb. Rønnebæk Hammer Præstø
Ellevænget, hs. Rønnebæk Hammer Præstø
Grevensvænge Rønnebæk Hammer Præstø
Grevensvænge, Hgd. Rønnebæk Hammer Præstø
Horsemose Skov Rønnebæk Hammer Præstø
Løjed Rønnebæk Hammer Præstø
Porthuset Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebæk Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebæk, Lb. Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebæk-Sibberup Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebækholms Fredskov Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebæksholm Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebæksholm, Hgd. Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebækshuse Rønnebæk Hammer Præstø
Rønnebækshusene Rønnebæk Hammer Præstø
Sibberup, Rønnebæk-, Lb. Rønnebæk Hammer Præstø
Skallegårde Rønnebæk Hammer Præstø
Stenstrup Rønnebæk Hammer Præstø
Stenstrup, Lb. Rønnebæk Hammer Præstø
Vandhuset Rønnebæk Hammer Præstø
Hilsen Jeannie (4 km. fra Rønnebæk by)

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-09-06 22:59

Tak skal du have Jeannie!

Som jeg tyder skriften hedder møllen Holmemølle og behøver vel strengt taget ikke at have ligget i Rønnebæk Sogn. Og navnet på stedet hvor Birthe Marie blev besvangret tyder jeg som Pedersminde ved S. Bro i Rønnebæk Sogn. Men, disse lokaliteter kan jeg ikke finde på et nutidigt 4 cm kort.

mvh
Præceptor

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 24-09-06 10:34

Du kan se gamle kort på Storstrøms Amts hjemmeside.

Det er Generalstabenskort fra omkring 1860:

http://www.stam.dk/
vælg arealinformationer på kort=
http://www.stam.dk/get/44143523.html
Vælg Arealinformation =
http://gis.stam.dk/arealinfo/AI_Map.asp?Page=ArealInfo
Ved "kort" vælges ikke "basis" men "gamle kort"
Vælg at søge efter "stedbetegnelse" og så vælg "Rønnebæk"
Måske ligger de steder du søger, i nærmeste omegen af Rønnebæk?
Jeannie

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-09-06 15:18

Endnu engang tak Jannie, men jeg finder heller ikke lokaliteterne på de gamle kort. Der er jo ellers nok lokaliteter rundt omkring i Danmark, som hedder Peders eller Petersminde, men bare ikke på kortene i Rønnebæks Sogn og omegn.

mvh
Præceptor

Accepteret svar
Fra : larshau

Modtaget 100 point
Dato : 26-09-06 10:45

Jeg har læst følgende i Trap Danmark 4.udg 1930 bind III side 439:
Holme-Olstrup Sogn, annex til Rønbæk:
Til Hovedgaarden Holmegaard hører Afbyggergaarden Petersminde...
Endvidere på side 441:
...De på jordene byggede bøndergaarde blev senere nedlagte, hvorefter den nævnte gaard Petersminde oprettedes (Bygningen opført 1841).

Den af dokument af 1440 omtalte Gribs Mølle har vel navn af Grib Jensen (besad den 1439-64) til Olstrup og er vel den nuværende Holmemøllegaard ved Jydebæk.

Jeg håber, at disse oplysninger kan være til hjælp.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-09-06 10:54

Hej
Jydebækken løber gennem Holme-Olstrup.

Ud fra de gamle kort og nye kort, lå Petersminde tæt på der hvor Bon-bon-land nu ligger.
Jeannie

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 26-09-06 12:50

Larshau, du skriver nok så beskedent at du håber dine oplysninger kan være til hjælp
Spot on vil jeg sige, fordi det jo både lokaliserer Pedersminde og en kandidat til det jeg læser som holmemølle, samt minder mig om - hvad jeg helt havde glemt - hvor uvurderligt et hjælpemiddel Trap Danmark er.

Jeg har i princippet købt dit svar, men smutter lige på arkivet først og læser din reference og vender så tilbage og trykker på knappen
mvh
Arne

Godkendelse af svar
Fra : præceptor

Dato : 26-09-06 14:47

Tak for svaret larshau.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 26-09-06 14:50

Også tak til Jannie naturligvis.

mvh
Præceptor

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-09-06 16:10

Hej!
Du kan se på de gamle kort hvor Petrsminde lå, hvis du vælger Storstrøms Amt-linket, vælger stedbetegnelse, kommune, Holmegaard og sted Jydebæk. Så ligger Petersminde 300-800 m under "Jydebæk".
Hvis du så skifter kort til "basis", ligger Bon-bon-land, næsten samme sted.

Jeannie

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 26-09-06 17:20

Hej Jeannie,

Du har fuldkommen ret, der ligger det, både Petersminde og Holmemølle og nu hvor jeg ser det fatter jeg ikke at jeg kunne overse det i første omgang. Men, forklaringen er, at jeg slet ikke var inde og kigge i Holme-Olstrup Sogn Sorry, jeg kan ikke påskønne det med point nu, så de point må du have til gode

mvh
Præceptor