/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
System finder ikke nye DDR-RAM
Fra : Jellerhimself
Vist : 384 gange
100 point
Dato : 20-09-06 18:57

Hejsa...

Jeg har lige købt Elixir PC-3200 ramblok på 1 GB (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180872).
Men mit system vil ikke registrere dem. Jeg har i forvejen en 256 Mb ramblok.

Jeg kører med et ASUS A7V8X-X bundkort (http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=227&l1=3&l2=13&l3=62) og en Athlon XP 2200+ CPU.

Ifølge manualen til bundkortet kan dette kører med DDR blokke op til 3 Gb og PC3200 (Er lidt i tvivl om der menes på alle 3 sokler, eller pr. stk.). Dog kan der maksimalt køres med 2 banks på PC3200 ram (?)

Jeg har forsøgt at starte op kun med 1 GB blokken, hvor der ikke kommer noget opstartsbip eller billed på skærmen.

Hvis begge blokke sidder i kører maskinen kun med de 256 Mb.

Har forsøgt at opdaterer BIOS.

Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-06 19:19

De dur ikke til din maskine, eller de dur slet ikke.

prøv meden langsommere timing indstilling i bios.

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 20-09-06 19:33

Jeg har prøvet med langsomere timings.

CAS 3, og har forsøgt manuelt at sætte max 2 banks. Hjælper ikke.

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 20-09-06 22:45

har du sat rammene ordenligt i ? altså i størrelses orden, måske virker de bare ikke, og i det tilfælde har du 2 års garanti på dit produkt!

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 20-09-06 22:51

Rammene har været sat i på alle de måder de kan. Men den rigtige rækkefølge er vel den største i den første socket og så dernedaf...

Ja, jeg har vidst også afskrevet blokken, har lige skrevet en mail til forhandleren.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-06 22:58

Prøv at sætte din bios til default setteings f.eks.under exsit,eller kig i bunden/toppen af skærmen for at se hvilken f tast der sætter bios til default setting.
Eller reset bios med jumpern på bundkortet se manual.
Du kan også tjekke inde på Asus/bundkortet's hjemme side om det er anbefalet ram,jeg har oplevet at ram ikke kan køre på Asus uden meget kompliseret bios opsætning/indstillinger.
Husk at sætte dem i de rigtige slots f.eks 1A og 1B
de kan også være i bestemte farver f.eks blå,mange
begår den fejl at sætte dem i de to første eller
bagerste slots.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-06 23:04

Så kan man altid OC bagefter.
Jumperen sidder som reglen ved siden af batariet på
to ben ud af 3 f.eks. ben 1 og 2 (++.) så flyt dem til ben 2 og 3
(.++) i 5 sekunder og sæt den så tilbage på de originale ben eller omvendt vis den sidder på ben på ben 23 (.++)
Husk at sætte den tilbage igen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-06 23:14

Har du opdateres/flashet bios eller lykkedes det ikke,har du asus update program på din pc,ellers kan du hente det på bundkort hjemme siden,eller på din bundkort's CD,alternativet er at flashe bios med en diskette.
Vis du er sikker på at du har den rigtige bios opdatering
så læg den på en ny formateret diskette lad den sidde i drevet genstart og hold så Alt + F2 nede under opstart
under/efter det første bib,så går resten auto,men pas på strøm afbrud lad være med at genstarte før at den er færdig.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-06 23:24

Nu kan jeg ikke se hvilket chipset du har på bundkortet
de er ved at opdaterer deres side/HP.
nVIDIA eller VIA chipset revision/version.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-06 23:42

Jeg kommer lige i tanke om at dit bundkort nok ikke kører dual channel,det kommer an på dit Chipset revision/version nVIDIA/VIA,så skulle du kunne sætte dem i hvilken som helst slot,men med den største i slotten nærmest din CPU a1,vis det er dual så skulle dine slots være farvede.
Og en anden ting så skal den bios fil man henter hos ASUS
som reglen omdøbes til det nøjaktige bundkort navn.
F.eks, A7V8X-X.rom eller A7V8X-X.bin
Det er ærgeligt jeg ikke kan komme ind på siden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-06 23:47

eller A7V8XX.

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 21-09-06 15:42

Min bios var faktisk den nyeste fulde version tilgængelig, men jeg prøvede at flashe den med den nyeste beta version. Det gav godt nok flere valgmuligheder ved bl.a. CPU og CAS latency. Hjalp ikke.

Chipsettet på bundkortet er VIA. KT400.

Der er ingen DUAL channel ram slots i bundkortet.

BIOS har været clearet og har prøvet at indstille til default.

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 21-09-06 16:19

Hmmm... Det her er interessant.

Jeg har sat blokken i sammen med 256 mb blokken og startet op.

Med et program, der hedder Everest kan jeg læse SPD data, også på 1 gb blokken...

En kopi af rapporten er her: www.splarsen.dk/rapport.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-09-06 16:35

Vis jeg var dig ville jeg droppe de 256MB ram fordi de vil sætte ram hastigheden ned til 133 MHz i hele systemet ram hastigheden bestemmes af den laveste fællesnævner altså(133 MHz) men vis du kun kørte
med din samsung 1g block alene vil ram hastigheden være 200mhz og over hved overcloking,det eneste du få ud af de 256MD er lidt ekstra midlertidig lager plads (men foringet ram hastighed-system-fil/program afvikling),til kørende programmer,unødvendigt med 1g ram i dit ældre system,bedre med en højre ram hastighed og OC.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-09-06 16:36

ved

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-09-06 17:07

Jeg vil tro at du kan sætte din front side bus til
mellem 208 og 214 mhz (med 1g blokken))så o clocker du rammene og din Cpu.
Husk at vis du o clocker og pc'en ikke vil akseptere dit valg, også efter at du genstart et par gange så skal du clear
coms med jumperen og sænke din clock frekvens og prøve igen,no problemos,det eneste der kan ødelægge ram/cpu det er vis man sætter strøm tilførelsen til dem for højt
Cpu for varm/ram bliver ustabile/varme.

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 21-09-06 17:12

Jep, men systemet vil jo ikke starte kun med 1 gb blokken.

Desuden er CPU'en jo lavet til en FSB på 133 mhz, så rammene kan vel højest køre ved 266 mhz. (Med mindre der overclockes lidt, men kan da i hvert fald ikke få FSB'en op på 200 mhz. Det vil også være et problem med PCI/AGP så.)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-09-06 17:32

problem med PCI/AGP så>nej
vis du øger din cpu clock frekvens(FSB) så øger du også din Ram frekvens,og det kan være en mulig hed for at få
din 1g ram block til at kører sammen med din Cpu,din
pci/agp frekvens kører de normale 33/36.
Sæt din cpu manuelt til at køre10x200=2000
så vidt jeg husker så køre din cpu som standart 1800mhz
så har du over clocket med 200mhz
ellre manuelt til 9x200=1800,jeg har fået umulige ram til at kører ved at sætte Cpu'en(FSB)manuelt i stedet for at lade bios finde clock frekvensen automatisk.

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 21-09-06 19:38

Min BIOS har ikke en indstilling med en FSB på 200 Mhz, hvor PCI/AGP er på 33 Mhz. Der er den helt oppe på 40 Mhz. Det kunne den altså ikke starte op på... ;)

Men prøvede dog 166/33. Der var ingen ændring. (Andet end at min CPU ligepludselig blev en Athlon XP 2800+ ;)