/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
lyder som en brandbil (pc)
Fra : dayworker24
Vist : 724 gange
100 point
Dato : 19-09-06 21:41

Jeg har en ven hvis computer begynder at lyde som en brandbil rimelig tit.

Det er jo fordi hans cpu er for varm, men hvorfor den er ved jeg ikke.

Hans cpu er følgende
en Intel Pentium 4 D 2.8 ghz.

Den må blive 64 grader efter hvad jeg har fundet ud af, men bare han begynder på et spil og er 1-2 min inde begynder den at larme (lyder som en brandbil).

Jeg går så ud i everest, mens den er i spillet, og så står den på ca. 72 grader (cpu'en.

Den er rengjort, og køleren kører. Hans ene side er taget af, og han har sat en stor blæser (stue blæser) til at blæse ind i den, men den bliver stadig for varm.

hvad er hans problem. Er den gået i stykker eller hvad kan der være galt???

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 19-09-06 21:56

havde samme problem med min engang, og jeg prøvede alt... virkelig alt ligefra formateringer til hvad ved jeg.. men en dag da jeg så støvsugede den indvendigt, så holdt den op. der sad så meget støv i cpu køleren at den blev alt for varm. så prøv at skrue kabinetet af og støvsug den ..

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-06 21:57

Køre blæseren rundt (den som sidder på processoren)?
Har du husket at rense både blæseren og køleripperne på kølepladen?
Hvis kølepladen er klipset på, så kan det måske være at den skal have noget kølepasta, så den nemmere kan overføre varmen til kølepladen?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-09-06 21:57

Kunne osse tyde på fejlmontering af cpukøler! Måske mangler der kølepasta!

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 19-09-06 22:06

Vi rensede både køleren og selve metal tingen (kan ikke husker hvad den hedder lige nu)

Men kan det tyde på at den mangler kølepasta.

Den har været brugt i 2 år nu, uden nogen problemer, og kan det så komme pludselig.

Men forresten så svinger den meget i temp.

Min computer går ned med 1 til 2 grader når man går ud af et spil, men hans svinder med 2-4 grader og det synes jeg er mærkeligt. Jeg har aldrig set everest vise det sådan.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-09-06 22:23

2 års aktivitet og har været meget varm, ja så er der det, at kølepastaen bliver lidt mere flydende når den bliver varm, og kan delvis fordampe.
Så find dig en elektronik butik og køb dig en tube kølepasta.
Så er der lige det at lejet i din blæser kan være løbet tør, så den støjer mere, hvilket får blæseren til at køre langsommere og viberere mere; derved vil den jo så også køle mindre.
Løs den etikette der sidder midt på blæsermotoren, og giv den en enkel dråbesyrefri symaskinolie, nu hvor du alligevel har splittet det hele ad.
Så tror jeg at du kan få den til at spille fint igen, uden udrykning og blå blink!!!!

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 19-09-06 22:25

Kan det kun være tandpastaen, som driller???

Hvis jeg husker rigtigt kører hans blæser med 3000-4000 omdrejninger, som burde være nok.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-09-06 23:29

Jeg tror ikke du skal bruge det som tandpasta, så får du bare kolde tænder!
Jeg tror også at blæseren er blevet tør i lejet, så det er derfor den støjer!

Måske er den billigste løsning en ny blæser, den koster ikke den store formue.
Hvis blæseren køre helt fra koldstart, så skulle den gerne holde temperaturen nede.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 19-09-06 23:32

Sorry jeg mente selvfølgelig kølepasta

Men det burde være nok at få nyt kølepasta på, og så en ny blæser

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-06 20:13

Ja en ny blæser ville nok være den bedste løsning. - Men alligevel bør du nok lige checke om kølepladen er forbundet med processoren, med kølepasta eller den et konstrueret ud i et.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-09-06 22:11

Vi kom nyt køle pasta på, og det ser ud til at det hjalp.

men giver det lige en uge eller sådan for at være sikker.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-06 01:05

selvfølig hjælper det

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 27-09-06 18:44

Tak for svaret severino.

Det var kølepasta.

Den er meget mere stabil i graderne takker mange gange

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-06 20:10

Yeps det er godt med lidt pasta!
Når kølepastaen mangler, så er kontaktfladen mellem processoren og kølepladen ikke stabil, da det vil kræve en 100% plan flade, som dog stadig ikke er perfekt, da der vil være en smule luft imellem dem.
Luft er en ringe varmeleder, og det er da også her at kølepastaen kommer ind i billedet.

Vidste du f.eks. at en sort eloxeret køleplade afgiver ca 60% mere varme fra sig, end en blank køleplade. Det er bevist på teknologisk institut.
Materialet som kølepladen er lavet af, er også afgørende for varmeafgivelsen. Det har noget med evnen til at lede varmen, som er afgørende, og her vil en kobberkøleplade være bedst.