/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
sletning af windows
Fra : ConniePige
Vist : 2519 gange
100 point
Dato : 19-09-06 16:51

hej alle i kloge hoveder...

Kort og godt....hvordan "ligger" man en computer ned og sletter det gamle operativsystem....computeren skal slettes helt så den er klar på ny lige til at ligge et nyt windows i....måske nogen der ved hvor på nettet jeg kan finde evt hjælp...???

lidt flovt at jeg ikke ved, men det gør jeg altså ikke

Connie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-06 16:57

Du formaterer blot din harddisk

Lav først en bootdiskette og brug denne til at slette din harddisk.....

Du kan selvfølgelig også bare lægge et andet styresystem ind.....

For du vil vel ikke bare have en komputer til at stå i hjørnet og samle støv

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-06 17:03

Hvad for styresystem skal du have ind bagefter

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-09-06 17:03

Hent PMDOS her :
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hav en diskette parat og kør filen.
Start op med disketten.
Med PMDOS han du slette/oprette/formatterer partitioner på din harddisk.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : hotmaildude

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-06 17:03

Jeg plejer at bruge den traditionelle metode:

Indsæt din CD med det nye OS (Operativ System), som du gerne vil installere;

Sørg for at din PC først starter i CD-Drevet (Dette kan ændres i BIOS og man skal typisk trykke på "del" ved opstart for at gå ind i BIOS!);

Du får så beskeden: "Tryk "ENTER" for at starte fra CD", du trykke så "enter";

Lad installationsprogrammet starte op, og vælg hvilken partion eller harddisk du gerne vil installere det nye OS på;

Nu skulle du gerne blive gjort opmærksom på, at harddisken eller partionen ikke er formateret! Vælg så at slette harddisken eller partionen;

Nu skulle dit nye OS gerne formatere din harddisk eller partion og påbegynde installationen af dit OS!

Således får du en helt frisk installation!

Nogle vil måske mene at din harddisk skal "wipes", dvs. en meget grundig formatering; det er dog ikke min erfaring at dette er nødvendigt.

God fornøjelse :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-06 17:11

For som der lige er blevet beskrevet at hvis der er XP skal du i bios vælge at din FIRST BOOT DEVICE skal være cdrom og når du har genstartet skal du bare smide din XP cd i drevet og starte op på cdrom drevet når du bliver spurgt om det, så kører det hele af sig selv Vælg endelig filsystem NTFS når du bliver spurgt om det. Så bliver det hele formateret på dit c drev og du har en hel clean disk bagefter med XP som det eneste.

Godkendelse af svar
Fra : ConniePige

Dato : 19-09-06 18:51

Tak for svaret hotmaildude. Det var lige netop den beskrivelse jeg manglede....enkelt og forståeligt og uden de store armbevægelser...tusind tak....og computeren kører allerede med nyt liv..