/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Loooost..
Fra : anikatrit01
Vist : 483 gange
200 point
Dato : 19-09-06 11:28

Hej Alle..

Jeg håber altså jeg kan få lidt hjælp..
Jeg er rimelig usikker på hvad jeg kan gøre,når jeg er på nettet..
Man høre om virus og links hvor alt så pludselig blir sort og man har mistet alt på sin computer.... Jeg har en masse musik, og billeder som jeg helst ikke vil miste,det har taget mig lang tid at få, og kan ikke erstattes mere uanset hvad (billederne)
Jeg har enda en SanDisk som jeg ikke kan finde ud af at bruge..Jeg er yderst klar over at man er nød til at prøve sig frem for at lære, men jeg kan ikke ha jeg mister data før jeg har fået sikkerheds kopieret det via sandisk, men jeg mangler nogle fif omkring det....
jeg føler jeg har en fobi om det med virus,og det er synd for jeg ville så gerne kunne udforske nettet og min pc, jeg har Norton AntiVirus men hvis jeg vil hente en fil så tør jeg ikke selvom den kan være rar at have, for jeg kender jo ikke det websted den kommer fra, men samtidig opnår jeg ikke det jeg gerne ville og det er skide surt at være så usikker.. Jeg ville også gerne have en anden separat email adr men kan ikke lige overskue det, selvom det burde være noget af det nemme..
.. Som i kan se er jeg dernede hvor jeg skal samles op, og det ved jeg i kan hjælpe med
Hilsner fra Anika, som gerne vil forhøje point for dette

Kommentar
Fra : anikatrit01

Dato : 19-09-06 11:31

Altså en separat email adr til kandu.dk

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-09-06 11:37

BACKUP !

Du har sikkert en CD/DVD brænder.
Så meget koster CD'er / DVD'er heller ikke.
Glem alle de fine backup-programmer.
Kopier og sæt ind.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-09-06 11:40

Virus og spyware er en ting, men hvad hvis din harddisk går i udu ?
Det GØR den på et tidspunkt !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-06 11:59

Det er nemlig rigtigt Gambrinus.
Har lige haft et HD nedbrud (dårlige sektorer) og måtte skifte HD. Jeg fik dog reddet meget af det der lå på den, men gud ske tak og lov for at jeg konsekvnt lægger en backup, af de filer, som jeg bare IKKE må miste, på en USB stick som jeg har siddende permanent i PC'en.

anikatrit01

Jeg formoder at det du kalder en Sandisk er en USB pen, og den er uendelig nem at bruge. Sæt den i en ledig USBudgang og følg dialogboksenes vejledning. PÅ et tidspunkt vil den spørge dig hvad du ønsker at foretage dig, og til dette kan du svare ... Intet.

Nu kan du lægge hvad du vil over på denne og på den måde har du en lille ekstern harddisk. Er du bange for at noget går galt fordi du fjumrer i det, så prøv at lægge en ligegyldig fil derover og se at det er helt ufarligt og meget nemt.

100 % sikkerhed kan du aldrig opnå. En USBpen kan osse gå ned, så det lagrede ikke kan læses, men hvis du har tålmodighed til det, så brug både livrem og seler og gør som Gambrinus siger.... brænd en backup.... osse, men husk på at den osse har en begrænset levetid. Mener det er 10 - 20 år.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-06 12:10

Og.... du behøver sandelig ikke forhøje dine point. 200 er riiiiiiiigeligt

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-06 15:38

sikreste backup af dine dyrebare billeder - netop - brænd dem ud på en - eller flere cd.

alternativ e-mail adresse til kandu - opret en webmail og gå ind i din profil og skift e-mail adressen til den .

(for eks yahoo mail der er gratis med 1gb plads)

Nu skriver du ikke om du også har firewall - det er dog et minimumkrav for at sikre dig mod angreb udefra - har du det ???

Har du blot et minimum af spyware scannere o. lign til rådighed ???

Og så lige - uanset hvad - færdes man på nettet er det altid med en vis risiko - men man kan gøre meget selv

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 19-09-06 15:55

Rent praktisk kan du gøre sådan:

Opret en mappe fx på skrivebordet - kald den noget du kan genkende BACKUP0906
Start/søg/efter filer eller mapper ...
Søg så fx alle dokumenter.
Kopier det søgningen finder over i BACKUP0906
Lav en ny søgning efter alle video- og billedfiler
Kopier det søgninen finder over i BACKUP0906
Kontroller at alle dine billeder er fundet (De kan have et "efternavn" som søgeprogrammet ikke finder)
Gå nu alt igennem i mappen BACKUP0906 så du er nogenlunde sikker på at du har fået kopieret alle vigtige dokumenter og billeder derover.
Luk mappen - marker den og kopier
Åbne din USB nøgle og brug sæt ind. Nu skulle hele mappens indhold blive kopieret dertil. Kontroller at USB nøglen nu indeholder hele backup-mappen med indhold.
Du skal være opmærksom på, at det trods alt er begrænset hvor meget der kan være på en USB-nøgle (det står på den) - fotos kan fylde rigtigt meget, så måske er du nødt til i stedet at brænde indholdet af backup-mappen over på en DVD.
Og husk så lige: sådan en lille USB-nøgle kan du meget let miste - mister du den er du jo lige vidt - så pas på den!

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 19-09-06 16:00

jeg kan hjælpe med en gmail hvis du lige smider din mailadresse til mig :)

Godkendelse af svar
Fra : anikatrit01

Dato : 21-09-06 00:27

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-06 00:32

selvtak - og tænk så på at færdes man på nettet er der altid en risiko - men færdes man med sund sans formindskes den

Kommentar
Fra : anikatrit01

Dato : 23-09-06 01:39

Jeg vil også lige sige tak til tezt og pirt03 for jeres støtte, jeg har fået lavet en seperat mail til kandu, min fætter hjalp mig.. ..

Kommentar
Fra : anikatrit01

Dato : 23-09-06 01:42

men hva kan man gøre hvis man vil undersøge om en fil er sikker fra et og andet websted..??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-06 02:26

det kan du stort set ikke vide og gøre meget ved - men du kan hente den til at ligge på skrivebordet og derpå højreklikke på den og scanne med dit antivirus program

Kommentar
Fra : anikatrit01

Dato : 24-09-06 23:33

Ok.. så kan jeg jo prøve det en dag.. .. jeg er mega træt, var i byen igår og i kolonihave idag....