/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
kirkeskat
Fra : tronddk
Vist : 3028 gange
55 point
Dato : 12-09-06 19:38

jeg har faktis tænk på hva går kirkeskat til ud over løn til præster i folke kirker men hva med moskeer, pinsekirker og mange andre retninger hvor får de penge fra ?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-09-06 19:50

Kirkers vedligeholdelse, lønninger osv.

Pinsekirkens medlemmer skal ikke betale kirkeskat til folkekirken - de betaler i stedet et beløb direkte til kirken. Formoder det samme gælder muslimer

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-09-06 20:02

Det er kun folkekirkerne der får penge af staten, d.v.s. det du og jeg betaler i kirkeskat.
Præsterne er lønnet af staten, da de er tjenestemandansatte og kommer ikke ind under menighedsrådene.
Menighedsrådene forvalter og bruger alle de penge kommunen får ind i kirkeskat. Nye præstegårde, rep. af kirken, vedligeholdelse af kirkegården, udflugter m.m.
Det har ført været oppe til diskution med de andre kirket, apostolskkirke, pinsemenigheden m.m. at de burde have penge også, men nej. Dem der kommer i disse kirker betaler selv, det hedder de fleste steder "tiende". De betaler en tiende del af der løn til kirken.
Du kan bare henvende dig til kommunen og bede om fritagelse for at betale kirkeskat. Det er ikke tvunget at du skal betale.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 12-09-06 20:34

Hvis man er medlem af folkekirken, bliver man opkrævet kirkeskat - så skal man undgå at betale kirkeskat, skal man melde sig ud - ikke bare henvende sig til kommunen og sige, man ikke vil betale.

Accepteret svar
Fra : ehtrod_n

Modtaget 55 point
Dato : 12-09-06 22:56

Hej tronddk

Det første du spørger om er, som du selv er inde på, hvad den lokale kirkeskat dækker udgifter til: lønninger til funktionærer ved kirker og kirkegårde drift og vedligeholdelse af kirker og kirkegårde præstegårde og sognegårde administration af menighedsråd og menighedsrådsvalg, fremme af det kirkelige liv i sognet.

Melder man sig ud af folkekirken, får folkeregistret normalt besked, og skattevæsenet sørger derefter for, at man ikke længere betaler kirkeskat. Vil man være sikker på, at kommunen får besked om udmeldelsen, kan man sende en kopi af sin udmeldelse til kommunens skatteforvaltning.

Sådan har jeg selv gjort, sendt en kopi af min dåbsattest og et brev om, at jeg gerne vil udmeldes af folkekirken fra dagsdato. Det har jeg sendt til det lokale kirkekontor, efter ca. 14 dage sendte de den originale dåbsattest tilbage til dig.

Men det var pinsekirken du ville vide noget om!!
Pinsekirken er en selvstændig menighed under Den danske Pinsevækkelse. Menigheden består af en gruppe mennesker, der tror på, at det forholder sig med Gud, Jesus og mennesket, sådan som bibelen beskriver det. Kort sagt så tjener pinsekirken deres ved penge gaver og ved frivillig hjælper. Ellers læs denne link der er dine svar måske ( moskeer )

http://pinsekirken-amager.dk/html/historie.htm

De sødeste sensommer hilsner fra Dorthe

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 13-09-06 12:58

Tak for svaret ehtrod_n.