/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
720 kb disketter
Fra : fleng
Vist : 1112 gange
200 point
Dato : 08-09-06 13:53

Er der nogen der ved hvor der kan købes DD disketter 3,5 720 KB.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 13:58

De laves garanteret ikke mere

Ud og få fat i venner og bekendte - der er sikkert mange der gerne vil af med dem.....

Hvad skal de bruges til ?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-09-06 14:01

det hul på disketten, der ikke har en tap, det er det der fortæller om det er en 1.4mb eller en 720kb
Sæt et stykke ikke gennemsigtigt tape over, det burde kunne klare det.

Mvh. Jørgen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-09-06 15:59

hvorfor kan du ikke bruge de andre
der er jo ikke forskel på dem
udover kapasitet og du kan sagtens
kopiere en 720kb over på 1,44mb

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-09-06 17:07

Lige som visse cd'er er visse ældre disketter kopisikrede hvis de lægges på et andet størrelses
format.

Men det ville da kraftigt hjælpe hvis fleng, lige selv forklarede !

Kommentar
Fra : risper

Dato : 08-09-06 17:20

Hvad er årsagen til dit spørgsmål - er der tale om en drev fra slutningen af 80ern/begyndelsen af 90erne som ikke kan formattere større disketter?? Har stadig nogle få som du kan få - er godt nok brugte!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 08-09-06 17:28

Kraus-Maffei har lavet nogle maskiner hvori der indgår en diskettestation på 720 kb. så derfor står vi og mangler disketter der bliver understøttet af det format

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 08-09-06 18:47

Jeg har måske også lidt brugte 720kb du kan få hvis du vil

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-06 18:53

Jeg kom lige i det nostalgiske hjørne og kom til at tænke på de gamle disketter. Jeg har faktisk en 8½" diskette fra Ericsson der kan rumme hele 124kb så vidt jeg husker. Den er altså stor. Jeg har også diskette drevet dertil et eller andet sted. Det vejer 10 kg og motoren der driver det ligner en ventilator motor fra en kølerumsfordamper

Lidt sjov om disketter
http://www.guld.dk/klassisk/07.php

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 18:56

Loppemarkeder og DBA er også gode muligheder.......

Her er de til en flad 50er

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46108296

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-09-06 19:05

Hvis den har USB-stik, så kan en usb-nøgle eller USB-mp3 afspiller, eller et camera jo indeholde 1000 gange mere, så er der vel ingen grund til at bruge det gamle drev. Eller køb et alm. 1,44 MB drev, de koster jo kun 100kr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-06 19:15

"pallebhansen"

Det er næppe komputere Kraus-Maffei laver (tvivler på der er USB-stik)

Diskettestationen er der jo allerede, men kan sandsynligvis kun tage 720 kb

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-09-06 00:38

Det er vel industrimaskiner , Kraus-Maffei http://www.krauss-maffei.com/k/english/

Som tidligere skrevet.
Det hul på disketten, der ikke har en tap,
det er det der fortæller om det er en 1.4mb eller en 720kb
Sæt et stykke ikke gennemsigtigt tape over, det burde kunne klare det.

Sansynligheden for at maskinen ikke forstår andet end 720kb, er stor.
Altså den opdager aldrig at det er en 1.44mb diskette du sætter i, den vil opfatte den som
720kb. da den sikkert ikke i diskdrevet har den sensor (kontakt eller lys)
Der detektere det ekstra hul en 1.44mb diskette har.

----
Rettelse
Er netop blevet informeret om:
At 1.44mb disketter kan være ustabile i i 720kb drev.
Det er sikkert ikke muligt at bytte drevet ud i maskinen, da controlleren ikke kan styre drevet.
Det er ligegyldigt at lukke hullet med tape, da det ekstra hul bare indikere at disketten kan
formateres til 1.44mb.

Disketter:
3.5-inch low-density diskette (720KB) containing 80x2 tracks, each with 9 sectors
3.5-inch high-capacity diskette (1.44MB) containing 80x2 tracks, each with 18 sectors.
The sector size is 512 bytes for all diskette types.

i dos (ikke på xp)
sæt disketten i drevet (A:)
Skriv :
format a: /f:720
Eller i xp dos
format A: /T:80 /N:9
Nu har du en 720kb diskette.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-09-06 00:49

http://prcdata.dk har 720kb drev, så mon ikke at de også har 720kb disketter.

Citat
PRC-Data A/S
Ærøvej 21
8800 Viborg

Tlf.: 87 25 11 00
Fax. 86 60 15 09

Salg:
salg@prcdata.dk

Support & Rma: rma@prcdata.dk

Du er altid velkommen til at ringe til os hvis du har spørgsmål,
kommentarer eller vil bestille via telefon.

Godkendelse af svar
Fra : fleng

Dato : 18-09-06 14:15

Tak for svaret Fijala.