/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Smuk kirke søges til bryllup.
Fra : Mayeen
Vist : 686 gange
200 point
Dato : 08-09-06 12:08

Hejsa!

Min kæreste og jeg er ved at planlægge bryllup og leder efter en smuk og charmerende kirke.
Vi hører til Vangede kirke, men jeg synes simpelthen den er så grim at jeg ikke vil giftes i den! :-/ Vi er for nyligt flyttet til området og har derfor ingen følelse af tilknytning til kirken eller præsten.

Derfor er vi på udkik efter en charmerende kirke i smukke omgivelser. Jeg er generelt ikke meget for moderne arkitektur når det kommer til kirker, så vi leder altså efter kirker i den 'gamle' stil. Måske røde mursten eller hvidkalket. Og gerne i naturskønne omgivelser, evt i nærheden af sø eller hav.

I første omgang forestiller jeg mig at den kunne ligge på kystlinjen fra Hellerup til Rungsted og ca 15-20 km ind i landet. Men hvis nogen kender en helt fantastisk kirke længere væk vil vi også meget gerne kigge på den...

Håber nogen kan hjælpe?

Mayeen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-06 12:15

Rigtig rigtig mange af de kendte bliver viet i Tibirke Kirke http://www.cofman.com/danmark/attraktioner/kirker-og-klostre/nordsjaelland/tibirke-kirke.html eller Gurre Kirke ved Nyrup hegn, Helsingør

Tillykke med brylluppet

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 08-09-06 12:22

Inden I bevæger jer alt for langt ind i søgningen, så må I hellere være opmærksomme på, at det er en forudsætning for at blive gift i en bestemt kirke, at man rent faktisk har en tilknytning til den. Det er ikke et tag-selv-bord, hvor man kan vælge den mest romantiske kirke. Det er så forskelligt, hvor tæt en tilknytning der kræves af de forskellige præster: den kirke man er blevet døbt eller konfirmeret i er det normale at vælge, men der er også eksempler på at en præst anerkender en tilknytning så langt ude som at ens bedsteforældre ligger begravet på dens kirkegård. Så hvis ikke I vil til Vangede, så er det sikreste nok at forhøre jer i jeres fødesogn
mvh flemming

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-06 12:36

Jeg tror også det er op til præsterne, hvem de vil vie i "deres" kirker, det mener jeg der har været en udsendelse om i TV. Så mange af de kendte der bliver viet i Tibirke Kirke, tror jeg heller ikke
kan have tilknytning til kirken, heller ikke selv om det er meget langt ude. Det er jo et meget lille bysamfund.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-06 12:43

Jeg mener at det er præsten, som - under hensyntagen til menighedsrådets retningslinier- suverænt afgør om han vil "tage fremmede ind".

Det er derfor værd at prøve hvor man vil, man kan højest få et nej.

Hva med Taarbæk kirke. Der er jo også en progressiv præst.

Den ligger klos op ad Dyrehaven. Man kan sikkert af tale afhentning med en af kapervognene, som normalt kører i Dyrehaven ,med holdeplads i Klampenborg, der kun er omkring en kilometer fra kirken.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-06 13:31

Ret henvendelse til Søllerød Kirke. Den ligger et meget hyggeligt sted. Der plejer præsten(erne) også at være velvillige.

Den ligger ikke ud til Strandvejen, men til Søllerøds Gadekær og Søllerød Kro. Der er meget hyggeligt. Næsten som at være på "landet"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-06 13:37

Her er der en del kirker at vælge imellem

http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_herred.asp?HerredID=128

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-09-06 14:06

Er det ikke bare en kulisse.
Det kan da være lige meget om det er Tibirke Kirke, rådhuset i Ballerup eller katedralen i Rouen, hvis man elsker hinanden?

Jes

Kommentar
Fra : clou

Dato : 08-09-06 14:49

Ang. smuk kirke, kan jeg varmt anbefale Lyng Kirke http://www.lyngkirke.dk/ den ligger godt nok i Jylland men fra kirkevinduet er der udsigt ud over Lillebælt.

Det er en ny kirke men en utrolig flot af slagsen (jeg bryder mig faktisk heller ikke om nye kirker, men denne siger spar 2 til det hele), kan fortælle at hvis/når min datter skal giftes (siger hun), så bliver det i denne kirke, selvom vi kommer et andet sted fra i Jylland.

Held og lykke med brylluppet!

Clou

Kommentar
Fra : Anjaaa

Dato : 08-09-06 17:11

http://da.wikipedia.org/wiki/Viborg_Domkirke .
ved ikk om det var noget ;)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-09-06 21:02

Hov Hov vangede kirke er et arkitektonisk mesterværk!
men ok, hvad så med gentofte kirke - der blev min søster gift og det var virkelig smukt og romantisk.

Kommentar
Fra : HoppeLarsen

Dato : 08-09-06 22:38

Gurre kirke lige uden for Helsingør er nok noget af det mest romantiske man kan forestille sig. Smuk beliggenhed og smuk kirke.
Held og lykke med fremtiden.
HoppeLarsen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-09-06 23:47

Kirken kan være så smuk som kirken vil være - du ser alligevel ingenting

Sådan gik det for mig, vi blev viet i den smukkeste og hyggeligste kirke og alligevel var det eneste jeg kunne huske efter vielsen - hans ansigt da vi så på hinanden og sagde vores 'ja'

Meeeen....da vi, efterfølgende så fotografierne fra dagen, så var der da lidt genkendelse i dem.

Jeg fik dog ikke så stor en overraskelse som min svigerinde fik efter deres bryllyp - først da hun så billederne fra kirken, gik det op for hende at der var lavet den yndigste rosenport som de passerede under, da de gik til alteret

Tillykke med dit forestående bryllup, I skal nok finde en fin kirke, der er nok af dem

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Mayeen

Dato : 18-09-06 13:05

Tak for de mange forslag... Jeg er i gang med at kigge på det. Kunne dog godt bruge nogle forslag til kirker lidt tættere på?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-09-06 13:18

Har du husket at lægge vejen forbi Gentofte kirke? den ligger på Gentoftegade lige ved siden af Gentofte Hotel hvis i også har behov for festlokaler. Den er altså helt utrolig smuk og ligger fantastisk hævet over byen og søen.

Kommentar
Fra : Mayeen

Dato : 19-09-06 12:44

Ja, vi kiggede på gentofte kirke. Og den ender vi nok også med at vælge, hvis ikke en endnu bedre kirke dukker op... Udefra er den helt perfekt, men jeg var ikke så glad for de grå og bleg/støvede-turkise farver indeni...

-Og ja, jeg er helt enig i at det vigtigste er at man elsker hinanden og at det nok ikke betyder noget på selve dagen. Sagen er den at jeg slet ikke er så begejstret for det store hvide kirkebryllup. Allerhelst ønsker jeg at rejse sydpå og blive viet helt enkelt og romantisk i en lille landsbykirke, eller på en strand. Men min kæreste vil meget gerne det traditionelle bryllup med hele familien. Og så prøver jeg at kompensere ved at finde en kirke, som er særligt smuk. Det er ligesom dét, der gør at jeg kan holde det andet ud...

-Og ja! jeg ved godt at man skal gøre det man har mest lyst til fordi det er min/vores specielle dag, men jeg elsker min kæreste og det er vigtigt for ham at have familien med! Og derfor vil jeg gerne give ham det. Han giver mig så meget...

Er der ikke nogen der kender en gammel kirke, som har røde sten både udvendigt og indvendigt?

Mayeen.

Annuller spørgsmålet
Fra : Mayeen

Dato : 14-10-06 11:14

Jeg har desværre ikke rigtigt kunnet bruge de svar jeg har fået og tror ikke der kommer yderligere indlæg. Derfor annullerer jeg spørgsmålet...