/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
cpu køler
Fra : jannicolai
Vist : 460 gange
100 point
Dato : 05-09-06 18:49

Jeg har købt en computer til min datter, men den larmer meget syntes jeg.Så jeg vil købe en ny køler. Men hvilken.
Det skal være til sokket 775, har jeg fået at vide.
Nogen der har et godt råd, har kigget på edp-priser . Men der er jo mange at vælge imellem ?
Mvh Jannicolai

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 05-09-06 18:53

Det er intel, køb en Zalmankøler

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-09-06 18:58

ZALMAN CNPS 7700-Cu
Er et udmærket valg.
Jeg har kørt med et par stykker af dem.
De køler godt, larmer ikke ret meget, køre med lave omdrejninger.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109823
Gambrinus

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 05-09-06 18:59

skal den larme sådan, eller er det en fejl? . Du har nemlig ret med det er en intel. Det sidder fast med fire plastik skruer

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 05-09-06 19:07

er den let og skifte?

Kommentar
Fra : macau

Dato : 05-09-06 19:17

en meget mere billig løsning,,,kør ud til zitech køb en blæseradaptor 8,1 v og din puter bliver næsten helt lydløs,,,pris 30,kr.

se link,
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=26214

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 05-09-06 19:20

jeg tror ikke det er rigtigt at sænke hastigheden

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-09-06 19:42

Nix det dur ikke at sænke CPU-møllens hastighed.
Med mindre dit bundkort i BIOS kan stilles til at skrue op for hastigheden, når CPU'en bliver varm.
Kode
er den let og skifte?

Tjaaaa.... det kommer an på, hvor meget teknisk snilde du har.
Der følger en udførlig vejledning med til de lidt bedre kølere.
Læs også denne vejledning :
http://www.tweakup.dk/article/164/dk/
Det omhandler ikke din CPU socket, men kan alligevel give dig nogle fif.
Gambrinus
PS . Er du sikker på at det er din CPU-mølle der larmer ?
Det kan jo også være en af dine andre møller.
Det afprøver du lettest ved at stoppe dem et kort øjeblik med en finger en storetå eller en vatpind,
Pas på ! Nogle møller kan godt rive en arm af. (Overdrivelse fremmer forståelse)

Kommentar
Fra : macau

Dato : 05-09-06 19:59

har kørt med blæseradaptor i ca 3 mrd nu uden problemer,,så jo,det virker.min pc er blevet næsten lydløs

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-09-06 20:19

Jamen det er da godt for dig macau.
Men det kommer igen an på, hvor meget teknisk snilde man har.
Hvis man gør som dig, skal man jo lige sørge for at overvåge CPU temperaturen.
CPU kølernes varmemodstand og møllens CMF faktor er jo
for det meste opgivet ved fuld knald på møllen.
Og hvis man har lidt teknisk snilde, hvorfor så bruge penge på en adapter.
Det ka' da ordnes med en loddekolbe og lidt loddetin.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : jannicolai

Dato : 05-09-06 20:30

Tak for svaret peet49. Hej tak for svarene alle sammen, hvis det stod til mig skulle du og gabrinus dele point, men det kan jo ikke lade sig gøre.Så tak for svarene alle sammen. Mvh Jannicolai

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-06 20:38

Jeg er fulstændig enig med Gambrinus>Dato : 05-09-06 18:58 de kommer ikke bedre og mere lydløse og så er
der en lille fan controller med så man kan skrue op og ned for møllens hastighed,men jeg ville bruge noget andet
thermal compound end det der kommer sammen med møllen
det har som reglen ligget i årevis og blevet tørt og så er det ikke den bedste kvalitet.det optimale thermal compound er dette>
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320746
Og her er en lille guide,hvordan man påfører det>
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Mølle>
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320836
manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-06 20:42

Nå det gik hurtigt
klik på>click inde på siden

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=145&code=005009

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-09-06 20:49

mål lige om du har plads til den vis du køber ovenstående
Her er en liste over kendte bundkort scoket775 der kan/ikke kan køre med møllen>
http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7700-775MBlist_eng.htm
Der er andre bundkort der kan/har plads til møllen end dem der står på ovenstående link,man skal bare selv tage mål omkring cpu'en.