/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdæmper forskel ?
Fra : Gambrinus
Vist : 4166 gange
195 point
Dato : 24-08-06 11:50

Nu må den gamle elektriker krybe til korset og ty til Kandu.

Hvad er forskellen på en lysdæmper til elektronisk transformer
og en lysdæmper til jernkerne transformer ?

Sæ’fø’li’ ved jeg, at en jernkerne transformer kan gå i mætning, da du itu-hakkede halvbølger ikke er lige store. Men det plejede vi i sin tid at klarer med en modstand parallelt over transformeren.

Det er godt nok pinligt, at jeg bliver nød til at stille dette spørgsmål, men dengang jeg tog min uddannelse, var der ski’ ikke noget, der hed en elektronisk transformer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 24-08-06 14:30

Hej Gambrinus
Fra den ene elektriker til den anden.
Ring til LK på tlf. 44 20 72 00 der kan du få svar.
(Jeg ved det heller ikke)
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-06 18:43

Men det er da noget med, at den elektroniske reducering af spænding skal hakkes i stykker på den nedadgående flanke.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-08-06 19:07

Jeg ringer til LK på mandag.
Jeg skal nok vende tilbage med deres svar.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-08-06 19:08

Hva' satan !
Det er jo kun Torsdag i dag.
Så ka' jeg ski' da ringe i morgen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : H2

Dato : 24-08-06 21:29

Hej...

Forskellen er hvor på sinuskurven man kotte spændingen.

Jeg kan ikke huske hvilken type der er der kotte spændingen hvor.

Men mere tydelig forklaret. Ved den ene starter spændingen ved 0V sin en sinuskurve nu gør 100 gange i sek. og den fortsætter med er være 0V indtil den stiger direkte til FX 150V og kører sinuskurven færdig til den er 0V igen og går så det samme til minus siden.

Ved den anden type lysdæmper skærer man af i den anden ende af sinuskurven dvs den starter med en fin sinuskurve og falde pludselig til 0V.

Er det til at forstå eller spørg igen...

H2
El installatør

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-06 23:40

Yes - det er også det jeg huske noget om.
Og det må være på "bagsiden" at den cutter når det er en elektronisk spændingsregulator.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 195 point
Dato : 25-08-06 09:43

Det ultimative geni på det felt hedder Stig Petersen og er direktør for LS Control 55505550. Han kan forklare dig sammenhængen. Ellers kan du finde lidt litteratur på www.lscontrol.dk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-06 10:04

http://www.lscontrol.dk/ >>>>>

Regulering af elektroniske transformatorer

300W bagkantregulator manuel m. afbr. Fuga ES 34
900W bagkantregulator 0-10V / manuel IP 20 DIN-hus ES 391
3000W bagkantregulator 0-10V / manuel IP 00 ES 563

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-06 10:50

Undskyld den lange svartid.
LK ved ikke en døjt om, hvad det er, de sælger.
LSControl sidder i møde. (Om lysdæmpere ?)
Jeg vender frygtelig tilbage.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-09-06 09:17

Tjaaa.....
Vi fandt ud af, hvad forskellen er, men ikke hvorfor.
Jeg tror jeg vil få fat i min kammerat Torben, der underviser på en teknisk skole.
Det vil jo være et oplagt emne til et projekt.
Så kan de unge lave alt arbejdet og vi gamle bare bedømme arbejdet.
Gambrinus