/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
cd+r og cd-r
Fra : MatrixRevolution
Vist : 706 gange
50 point
Dato : 20-08-06 00:29

Hej,

Hvad er forskellen på cd+r og cd-r, cd-rw+-, og dvd-r og +r for den sags skyld ?

Mvh M.

Accepteret svar
Fra : goldbeckholst

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-06 00:39

Hej
Forskellen....
Tjaa...

Phillips lancerede i sin tid sit format i + formatet, og sony lancerede - formatet.
Format er den måde data'er på disken bliver læst/ligger på skiven.

Alle afspillere kan læse - formatet, og de fleste(men dog ikke alle) kan læse + formatet.

Håber de blev lidt klarer af det.

Mvh
Goldbeckholst

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-06 10:09

Det er bare forsekllige systemer der har hvert sit navn.
Som goldbeckholst ganske rigtigt har sagt så er de forskellige der har opfundet det.

cd+r: compact disk med + format, er til at lægge data, musik o.lign over på - 700mb
cd-r: compact disk med - format, er til at lægge data, musik o.lign over på - 700mb
cr.rw+: compact disk med + format, men den kan slettes på og genskrives, Re Writeable - 700mb
cd-rw-: compact disk med - format, men den kan slettes på og genskrives, Re Writeable - 700mb
dvd+r: Digital Video Disc med + format, samme som cd men kan indeholde video 4,7gb
dvd-r: Digital Video Disc med - format, samme som cd men kan indeholde video 4,7gb
dvd-rw+: samme som dvd, men kan genskrives 4,7gb
dvd-rw-: samme som dvd, men kan genskrives 4,7gb
Og så kan dvd fåes i dobbeltlags i alle formater men kan så indeholde 8,5gb

Jeg synes selv at det er utroligt at de ikke kan finde ud af at lave en standard.

Nu er der jo så helt nye typer på vej fx. Blueray men det er en hel anden historie

Godkendelse af svar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 28-08-06 23:00

Tak for svaret goldbeckholst.

Det er jo stort set samme format. Men nu er der jo også det nye blueray -format så vidt jeg ved.

Vi må se tiden an.

Hilsen M.

Kommentar
Fra : goldbeckholst

Dato : 29-08-06 20:05

jepper....blueray.
her "står" dataerne op, så der er plads til MEGET mere på en skive.
Goldbeckholst