/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fat 32 og Ntfs
Fra : BL14
Vist : 570 gange
100 point
Dato : 16-08-06 21:03

Hvilken forskel er der på Fat32 og Ntfs. Og hvornår bruger man der ene og det andet. Og hvilke for dele har de.
Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 16-08-06 21:17

Fat 32 er lavet til Win 98 og ME mens NTFS er beregnet til Win 2000 og XP. Hvis du kører med 98 kan du kun bruge Fat 32 mens Win 2000 og XP kan køre med begge, men NTFS er at foretrække da det er et bedre system til at håndtere større filer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 21:20

Der er andre fordele ved NTFS men det kræver en hel masse forklaring.
Hvis man kører Win 200 el. Xp i Fat 32 er det faktisk muligt at konvertere det til NTFS men ikke den anden vej.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-08-06 21:23

Her er lidt læsestof :
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578
Gambrinus
PS : Læs nu godt på lektien.
Fijala og jeg ta'r dig op til afsluttende eksamen på Fredag.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 16-08-06 21:43

Nu burde du have fået svar nok

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 21:51

Gambrinus og jeg vil være de hårde cencorer ved den eksamen.

Det er jo fordi at udviklingen af systemer bliver fornyet en gang imellem og de bliver jo forbedret fra gang til gang.
Godt link Gambrinus har fundet. Der er faktisk svar på de følge spørgsmål der måtte kommer til dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-08-06 22:08

NTFS som jo er filsystemet bygget til NT4 for bl.a at sikre serverne.
Styresystemet NT4 (New Technology) brugte også New Technology File System
Win 2000 og senere XP er så en "udvikling" af den ny teknologi hvor NTFS hører til.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 22:16

sådan e.c Du er helt inde i bogstaverne.
Respekt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-08-06 22:19

Til BL14 - jeg skal nok møde op til den eksamen, for der må gerne hviskes.................

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-08-06 22:20

OK e.c
Hvis Fijala er enig, har du bestået.
Kode
(New Technology)

Ret smart benævnelse/navn.
Hvad skal så næste generation hedde ?
Kæmpeblæksprutte, Gigantblæksprutte............. Sådanne navne skabe ski' problemer.
Gambrinus
(Jeg har vist læst for meget Illustreret Videnskab)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-08-06 22:28

Den er jeg med på. E.c må gerne hviske.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-08-06 04:51

Lige i tillæg. Fat32 kan ikke håndtere filer over 4 gb! Du kan normalt så ikke bruge den slags filsystem hvis du optager en film via dit tvkort medmindre du vil gå kraftigt på kompromis med kvaliten. Og kopiering af fyldte dvd'er bliver osse mere besværligt. Endvidere er en del af sikkerheden i winxp pro betinget af at man anvender ntfs!

Godkendelse af svar
Fra : BL14

Dato : 17-08-06 14:19

Tak for svaret Fijala. Lige hvad jeg skulle vide Tak for det