/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hjælp til at vælge højtalere
Fra : TheOsirisDK
Vist : 564 gange
50 point
Dato : 16-08-06 17:30

Valget står mellem den her
http://www.typhoonline.com/en/art.php?p=809&pv=3
og den her
http://www.creative.com/products/product.asp?category=4&subcategory=25&product=14090&nav=1
og ikke andre - ved godt Logitechs X-530 ligger i samme pris klasse, har bare hørt en del dårlige ting om den - bla dens bass...

Grundet til spørgsmålet er, til trods for Typhoons helt utrolige design (og en tand dyrer) så har Typhoons satelits "kun" en frequency response på 130Hz-20KHz op i mod creatives 40Hz ~ 20kHz på satelitterne.
Spørgsmålet - vil jeg kunne høre forskellen? det er trods alt 90 hz's forskel?

derudover har Typhoon en S/N Ratio på ">85dB" - mens Creatives ligger på 80dB... hvor stor betyding har det?

btw - lydkortet er et X-fi Extreme Music - stort set gratis

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-06 18:36

Om S/N , for forstærkeren forstås, er 80 eller 85 dB nægter jeg at tro på at du kan høre forskel på.
Når man bruger en særskilt bashøjtaler skal satellitterne ikke gå dybt ned i basområdet, så det er korrekt at der skæres af ved 130 Hz, eller evt. højere. Det skal bare passe med afskæringen af bashøjtaleren.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 16-08-06 18:49

jaa... har også hørt at man i princippet ikke kan høre hvor de dybe toner kommer fra... men det er stadig en forskel på 90?!

Så du ville sige at de er begge stort set lige gode?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-06 19:28

Jeg kiggede på dit link til creative. Jeg forstår det sådan at de er hele systemet, totalt, som går fra 40 Hz til 20 kHz - ikke satelltitterne.

Forskellen er blot at Typhoon opgiver frekvensområde for woofer og satellitter , hver for sig, medens Creative opgiver det samlet.

Der kan godt være forskel i kvalitet på de to fabrikater, men det kan du ikke bedømme ud fra de givne data.

Du skal ikke lægge så meget vægt på frekvensområdedata, når der ikke er opgivet , hvor meget forvrængning eller dæmpning, man har accepteret ved fastlæggelse af grænserne.
sådan et højtalersystem, har ikke et fuldstændigt fladt response, så en eller anden grad af forvrængning har man under alle omstændigheder.
Jo mere man accepterer, jo bredere område vil man kunne måle. Så der findes noget rent skrammel, hvor man angiver et bredt frekvensområde.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 16-08-06 20:05

hmm.... det kan du faktisk meget godt have ret i... gee.... havde jeg ikke lige fattet, checked op om det og fandt ud af at de satelitter på Typhoons faktisk slet ikke er så dårlige endda...

anyway, havde lidt svært ved at tyde det sidste "Så der findes noget rent skrammel, hvor man angiver et bredt frekvensområde." - hentyder to creatives? de har ellers fået ganske impornerede reviews.

Okey du lader til at vide en del om højtalere

erm - så ville du kunne anbefale typhoons ud fra deres specifikationer?
("Distortion: 0.3% at 1W 1KHz")

btw, creatives T6060 fås til 500 kr, mens Typhoons lækre design koster 777 kr. På den anden side ved jeg ikke hvor lange kablerne til Typhoons er - men da det kan bruges til DVD også burde man gå ud fra de var lange nok?

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 16-08-06 20:34

Hej.
Der er kun en ting at gøre. Hen i en forretning, hvor du kan se og røre dem. Bedst, hvis du også kunne høre dem.
Et fint alternativ er at købe dem i f.eks. Elgiganten, hvor du kan tage dem med hjem og lytte til begge i dine hjemlige omgivelser, og så returnere det system, der behager dig mindst - eller dem begge for så vidt, hvis du kan finde dem billigere på nettet, og så tage den risiko, der er ved bøvlet, hvis der er defekt.
VH
Leif

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 16-08-06 22:52

wha wha wha? kan man det?! hmm... var inde på deres side men de havde kun Creatives - Typhoon er ikke et så kendt mærke...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-06 14:30

Nej "skramlet" var ikke en hentydning til nogen af de to mærker.

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 27-08-06 15:42

Takker, købte Creative's fra elgiganten i tilfælde af de ikke lev op til mine forventninger - det gjorde det så aligevel så takker alle