/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
digital modtagelse af tvsignal
Fra : lilleli
Vist : 1110 gange
200 point
Dato : 16-08-06 13:31

Hej
jeg bor i esbjerg og er tilkoblet TV forsyningen i byen - det er via TDC kabeltv - men idet vi er ved at købe nyt tv( Philips 37PF 9731D) er vi meget i tvivl om hvorvidt vi vil kunne modtage digitale signaler gennem kabeludbyderen eller om vi skal se os om efter en alternativ løsning -

Er der nogen der kan hjælpe...

PFT
Lilleli

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-06 14:16

Det digitale signal får du for så vidt automatisk.

Om dit fjernsyn kan modtage det er så en anden historie.

Det må stå i specifikationerne til fjernsynet om det er forberedt for HDTV.

Efter det jeg kan se er det HDready

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 16-08-06 15:09
Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 16-08-06 17:17

For at modtage HDTV via TDC Kabel skal du have en HD Selector. De har pt stoppet salget af HD Selector pga af en softwarefejl. Se link: http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=P12800143181145880515135&_nfls=false

Du kan evt læse mere om HDTV på www.flatpanels.dk og finde gode råd og tip.

muligheden er der også for at modtage DR og TV2 via luft signaler. Men ifølge mastedatabasen er der ikke nogen DVB antenne i/omkring Esbjerg. Tror jeg nu ikke på :-/

http://www.mastedatabasen.dk/WebForm/ResultOnMap.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-06 17:29

"copycatDK"

Selector skal da ikke bruges hvis fjernsynet HAR digitalmodtager indbygget

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 16-08-06 17:56

jo den skal bruges til kabel tv. Du skal jo bruge kort til at tag de HD kanaler der er lavet. DR og TV 2 sender ikke digitalt på kabel endnu. kun luftsignal.

Oversigt over DR senere er her: http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=378

Hvis du ikke allerede er igang med at købe dit nye Tv her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=807&zoneid=13

Så kig engang.. ok tilbud vil jeg mene.

Accepteret svar
Fra : bog

Modtaget 200 point
Dato : 03-09-06 12:51

lilleli: Du kan ikke brug det tv du nævner til modtage da tdc sender dvb-c ud i kabelnettet
tvet har kun dvb-t tuner

Så skal du den indbyggede digitaltuner skal foregå via antenne.
Skal du modtage digitalt fra tdc kabler er det entane en løs dvb-c tuner med viacess kort.
feks. Selector

eller et tv med dvb-c tuner
Loewe har tv med dvb-c tuner og viacess kort indgang til tdckabeltv

refi:hdready har intet med digitaltv at gøre da det kræver at både tuner og signal er hdready os
jeg ved ikke hvormaget HDTV tdc har nu nuværende tidspunkt

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 03-09-06 16:02

I følge ders side har de 9 kanaler + DR-DR2-TV2.

Og ingen fjernsyn kan endnu tag noget digitalt signal fra Kabel nettet. Da det kræver et kort og derved en HD Selector eller anden lign modtager til kort.

Godkendelse af svar
Fra : lilleli

Dato : 24-10-06 11:03

Tak for svaret bog. Vi har valgt at vente med at skifte TV'et - der sker utroligt meget på det marked pt - og det ville være ret ærgerligt at bruge 25-30000 på noget der måske alligevel ikke kan bruges...

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 24-10-06 15:04

Ved det er længe siden... Men..

HDReady har intet med digital tv at gøre???? Jo det har. Så opfylder dette tv kravne for at modtage Digitalt TV. Og her snakker vi opløsningen.

Tdc har udsendt digital signal siden 1998 mener jeg. Men for at opnå HD kvaliteten skal man have en HD selector igen opløsningen.

mener ikke der er noget udstyr der er mærket med HDReady andet end et TV. Udstyret hedder nok nærmere nog med HD (navn)

HD står for High Definition. På dansk betyder høj opløsning.

Standart opløsning på et tv er og har været i mange år 720x576
HD opløsning er på 1280x720 og 1920x1080 Og kan dit TV modtage denne opløsning kan det få betegnelsen HDready.

Det er en anden opløsning som står på de fleste plasma skærme i dag da de har aflange pixels. Men resultatet bliver stort set det samme.