/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Radio
Fra : Mokof
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 11-08-06 17:17

Jeg er ved at sætte radio i bilen, og nu kan jeg dæ.... ikke huske hvad for en ledning der er plus. Er det den med den sorte streg eller den uden ? Og ingen gætterier tak.
P.S. Der står ikke noget i instruktionsbogen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-08-06 18:53

den uden er plus

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 11-08-06 23:52

Ellers træk en ledning fra den du mener er plus hen til +-polen på batteriet, med en sikring imellem. Hvis der kommer en gnist, og sikringer ryger, er det IKKE den der er plus

Mvh
CiViC

P.S. Pas på fingrerne

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 12-08-06 00:58

Det er den Røde og den gule.

Det er kun den røde du skal bruge til strøm til radio og den gule er til power antenne.

Er der pillet ved ledningsnette er det jo selvfølgelig ikke sikkert det hænger sådan sammen.

Hvad er det for en bil??

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-08-06 01:20

i byggemarkeder og lignende kan du få ganske udemærkede multimetre (for hobyfolk) til under hundrede kroner.
Du stiller det på "batteri 9 (eller 12) volt", sætter dets "minus" til stel; så vil displayet vise mellem 11 og 13 volt, når du med metrets "plus" har fundet en aktiv plus.
Nogle (de fleste nyere tror jeg) radioer har én plus der er konstant til at holde indstillingerne, og en anden plus, der følger tændingen. Den tænder og slukker radioen når du starter og standser.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 12-08-06 02:15

Kan købes i Kvickly for 20kr. Bare igang

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 12-08-06 12:24

Undskyld, det er højttalerledningerne jeg taler om, det var en tanketorsk Men nu jeg er her alligevel. Selvom der er strøm både på ledningen fra batteriet og den der kommer fra nøglen, viser den ikke uret når nøglen er slået fra hvilket den skal (SONY 5270). Hver gang bilen startes viser uret 01,00. Nogle løsninger?

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 13-08-06 15:30

Den eneste strømledning du skal have til radioen er den røde. Det er direkte fra batteriet og mister kun strømmen hvis du piller stikket af polerne i motorrummet.

Bruger du det standart stik som bilen er født med. Eller har du købt et adaptor stik til din sony?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-08-06 00:48

jeg går ud fra, at det er ledningerne FRA højttalerne.
En radiomend gav mig følgende råd:
Tag et 1,5 volt element, og sæt den du tror er minus til elementets minus, tag så (mens du ser på membranen) og giv elementets plus en kort berøring med den ledning du tror er plus.
Bevæger membranen sig ud imod dig, har du gættet rigtigt, ellers skal du bare bytte dem om. Men, tilføjede han, der sker ikke noget ved, at du monterer dem galt, bare du gør det med BEGGE/ALLE højttalere.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-08-06 00:50

du gør det samme med BEGGE/ALLE højttalere.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 14-08-06 10:06

Nej, det er højttalerledningerne fra radioen. På højttalerne står der + og - og så er de udstyret med to forskellige størrelser stik.

Accepteret svar
Fra : bublebee

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-06 13:05

som jeg skrev helt i starten er det den uden som er plus !

Godkendelse af svar
Fra : Mokof

Dato : 15-08-06 15:53

Tak for svaret bublebee.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-08-06 17:24

Var så lidt - god fornøjelse