/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Nyrnberg på fyn
Fra : lasseemil
Vist : 1406 gange
120 point
Dato : 07-08-06 15:59

jeg søger alle former for oplysninger om den ikke længere eksisterende landsby Nyrnberg på Sydfyn.Hvornår og hvorfor blev den f.eks. "fjernet fra denne verden".

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 07-08-06 16:16

PS: Der findes stadig personer der har navn efter denne lokalitet.

Accepteret svar
Fra : larshau

Modtaget 120 point
Dato : 09-08-06 13:23

Iflg Trap Danmark 1923 Bind IV side 413 kan du finde dette for Brylle sogn, Odense Herred:

"I Hæstbjerg Skov har der, vistnok i 16. årh., været anlagt et større teglværk under Dalum Kloster, til hvis drift tyskere har været indkaldt. Om disses tilstedeværelse minder gård- og husnavne som Vittenberg, Nyrnberg, Brunsvig, Skavenborg, Leipzig, Teglgården o. fl. af hilket de fleste allerede nævnes i Dalum Klosters Jordebeskrivelse 1587. Teglværket der lå i nærheden af nuværende Lysebjærghus, har bl. a. leveret tagsten til Frederiksborg Ladegård i 1563, og det nedlagdes i 1570erne fordi skoven ikke kunne tåle det stærke brændselsforbrug."

Mon ikke du har en nøgle til Nyrnberg her?

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 27-08-06 18:00

Tak for svaret larshau.