/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Popcornmaskine
Fra : rwo
Vist : 2923 gange
50 point
Dato : 07-08-06 15:27

Hvad er det, der gør at den der smarte popcornmaskine, som er så meget i reklamerne for tiden, ikke skal have noget fedtstof for at poppe kornene, og en gryde skal?

rwo

Accepteret svar
Fra : IPM

Modtaget 60 point
Dato : 07-08-06 15:36

Hej
Du skal ikke købe den, da de slet ikke smager som popkorn skal. Har selv købt en for ca 1/2 år siden den røg ud med det samme. Så det er spild af penge.
Problemet er at du ikke får den olie smag og at saltet ikke vil hænge ved.

IPM

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 07-08-06 15:54

Lad være med at høre på IPM - de smager pragtfuldt i en popcornmaskine, og jeg ved hvad jeg taler om. Popcorn skal være sprøde og ikke fedtede, som micropopcorn er fordi de svømmer i fedt og transfedtsyrer til fare for vægt og helbred.

Hvis man kommer salt på lige når de er færdige hænger det fint på - om det skal være fint salt eller groft salt er en smagssag.
Ca. 2 spk rapsolie (evt. lidt mindre), ½ dl popcorn og et par skeer salt, så har man en god skål popcorn, som man kan nyde med god samvittighed.

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 07-08-06 15:56

jeg troede ikke der skulle fedtstof i maskinen???????????

rwo

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 16:00

og dog - men på en anden måde

det lille forhold...

brug en dl popcorn (majskerner er billigst i indkøb) - en spskf vand og ca en tskfuld salt - bland vand og salt i en stor skål (tror det er 2½ -3liters til microovn) - tilsæt majskernene og ind i microovnen på højeste i 5- gerne 6 minutter så har du fedtfri popcorn

jaja det var en anden snak - aner ikke hvorfor de maskiner ikke skal bruge fedt - men det er vel som med microovnen at de kræver varmen i høje temperaturer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 16:01

ps.. nogen vil gerne have mere salt på bagefter - men efter min smag behøves det ikke

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 07-08-06 16:07

I min vejledning står der 2 spk olie til ½ dl popcorn, men det kan sagtens laves med mindre olie.

de 'vandpopcorn' du beskriver mirit - bliver de gode?
og husk der skal låg med lufthul i !

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-08-06 16:20

Ja vandpopcornene bliver rigtig gode, vi har også prøvet det engang :)- det er den billige udgave af de dyre micropopcorn man køber i små poser.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 16:33

jeps - "vandpopperne" bliver ok - det er forresten en diætisk der engang gav en veninde rådet og jamen det skulle da prøves - men hold da op- gammeldags popcorn kan intet slå

prøv forresten at lave lidt sjov og smide lidt majskerne på grillen en dag - det lyder skøøønt - men pas på nogen ikke kommer til skade - de brænder a h til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 16:33

jeps - "vandpopperne" bliver ok - det er forresten en diætisk der engang gav en veninde rådet og jamen det skulle da prøves - men hold da op- gammeldags popcorn kan intet slå

prøv forresten at lave lidt sjov og smide lidt majskerne på grillen en dag - det lyder skøøønt - men pas på nogen ikke kommer til skade - de brænder a h til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 16:34

Indsæt din tekst her ??? hvem hulan har nuppet min staverollator ?????

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 07-08-06 17:57

Hej amandaKanDu
Smag og Behag er jo heldigvis forskellig
Og jeg siger stadig at den gamle måde at lave popkorn i en tykbundet gryde med maisolie er den bedste.
Og så en rigtig gang groft salt på.

IPM

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 02-09-06 01:16

I "gamle" dage havde min mor en popcorn maskine... Aner ikke hvad det er for en reklame I snakker om. Den vi havde var ligesom en "hår-tørrer", der varmede "popperne" op og dermed sprang de. Hemligheden bag vellykkede "pop" er at der er vand i dem og de udvider sig ved varmen og dermed bliver de der hvide skum-ting. Ved bruge af en maskine mister man såment "kun" fedt smagen, men man kan jo komme salt på.

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 25-09-06 17:17

Tak for svaret IPM.

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 28-09-06 12:49

Det er mig der takker

IPM