/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Emne Det Danske Sprog
Fra : oldwiking
Vist : 813 gange
100 point
Dato : 06-08-06 15:40

Søgte helt enkelt en indgang Det Dansk Sprog for at kunne diskutere anvendelse af begreber som opstår og som bliver hyppigere

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 06-08-06 16:06

Jeg har med stigende irritation konstateret en sproglig uvane som jeg mener bredere sig som en steppebrand.
Problemer er simpelt ordet "jammen" som man må høre igen og igen i dialoger, som regel som indledning når en svarer på et stillet spørgsmål og når en temabehandling veksler mellem 2 eller flere dialog deltagere.
Har det altid været så eller har jeg ret at det er nyere og tiltagende fænomen ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 16:23

Jamen Jamen er kun en sammentrækning af "ja" og "men", så simpelt er det, og udtrykket er bestemt ikke nyt.

Det er ganske almindeligt sprogbrug i dialoger, hvor man med udtrykket "Ja men" eller "jamen", fremkommer som begyndelse på en tilkendegivelse af, at der f.eks. er andre aspekter af en sag, eller at man har nogen indsigelser over for en påstand.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 16:25

Citat
hvor man med udtrykket "Ja men" eller "jamen", fremkommer som begyndelse på en tilkendegivelse af

Og så fik jeg skrevet noget vrøvl.....der skulle stå:

hvor man med udtrykket "Ja men" eller "Jamen", påbegynder en tilkendegivelse af,....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-06 16:43

Det er bestemt ikke nyt, men som dova skriver et ganske almindelig ordvalg, for at stoppe en snakkemaskine, ja men jeg har altså en anden mening, eller noget iden retning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-08-06 16:58

emnet hører ikke til under kandu.
sprogvalg forkert

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-08-06 17:00

Jamen "jamen" er på en eller anden måde da et fedt ord. Ik' ?
Jamen ka' da på en eller anden måde bruges mange steder. Ik' ?
Jamen på en eller anden måde bruger jeg det da selv tit. Ik' ?
Jamen det var bare det jeg på en eller anden måde ville sige. Ik' ?
Gambrinus HIK !
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, til dem der på en eller anden kan bruge dem. Ik' ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-06 17:01

Ordet "jamen" er godkendt i Nudansk Leksikon

Citat
jamen [ —jam%n ] konj.
1. udtryk for at gøre indvending mod noget. Fx kom nu! - jamen jeg har ikke tid. · jamen {dog/..} udtryk for overraskelse. Fx jamen dog, gjorde det rigtig ondt?

Jamen man må lære mens man lever

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-08-06 17:32

Ordet "Jammen" er dårligt Dansk.
Ordene "ja men" er også dårligt Dansk.
Ordet "Ja" betyder accept og ordet "men" betyder med forbehold.
Så når man siger " jamen /jammen/ja men" betyder det et forbehold, og altså ikke et ja alligevel.

Ps. Jammen - jeg bruger det tit som en spøgefuld bemærkning.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-08-06 17:48

Vaffor = Hvilke = ????????
Vaffor'n = Hvilken = Hvad for en.

QWERTYUIOPÅASDFGHJKLÆØZXCVBNM

Til dem der ikke kan finde Shift-tasten, når de indleder en ny sætning, bringer
jeg her et udvalg af store bogstaver.
Bogstaverne er listet op i den rækkefølge, som de sidder på stavepladen, så i bedre kan finde dem.
(Begyndende i øverste venstre hjørne lige under 1 tallet og 2 tallet).
I markerer simpelthen det ønskede bogstav, kopierer det og sætter det så ind.
Ctrl C – Ctrl V
Det samme bogstav kan bruges flere gange.
Gambrinus
PS : Lige til højre for M-tasten sidder der en tast, der laver et ” , ” ,når man trykker på den
og til højre for den igen sidder der endnu en tast, der laver et ” . ” ,når man trykker på den.
, (komma) og . (punktum) kan også markeres, kopieres og sættes ind, hvor man vil.
Sjovt nok er der ingen, der har svært ved at finde @.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 18:03

Hvad sker der oldwiking
Citatet her er nogle få timer gammelt:

Citat
Oldwiking: Hvorfor nu det, sproget forandre sig jo løbende. Jeg synes at begrebet omkring er ganske udmærket. Det er en opfordring der afstikker en forståelig og ikke for absolut grænse til et indledning af et diskuterbart emne. Din ven er sikkert en person som lader sig begrænse og stivner i formaliteterne for ikke selv at tabe kontrollen med sine egne grænser.
Selv om jeg selv ikke er en sprogørn, så har jeg dog kunne bevæge mig frit på hele jordkloden med engelsk og tysk som mine alternativer, især har jeg oplevet frigørelsen til at kunne formulere mig især på amerikansk derefter engelsk så tysk og tilsidst mit lokalsprog dansk som mangler de mange muligheder for at kunne udtrykke sig fleksibel og malende, sansynligvis hænger der slet og ret sammen med populationen

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 18:49

øhh hvordan markerer jeg og hva mener du med ctrl c jeg kan kun få den til at skrive lille c

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-06 22:41

Helt enig med "oldwiking"!
Jeg har selv, og andre med mig, lagt mærke til dette "populære" udtryk. Senest ved sidste store grilparty kom emnet på banen. STOR Diskution! Nogle var ligeglade, andre irriterede over at høre udtrykket så tit.
Normalt bruges desuden tilføjelsen "... altså", eller i det mindste "... øøøh".

Men der er mange andre ord, der også sniger sig ind i sproget. Prøv at lægge mærke til TV´s vejrudsigt, og tæl hvor mange gange udtrykket "Såd´n" eller "såd´n at" bruges i løbet af de få minutter. Du glemmer alt om selve vejrudsigten i ren fasination over antallet.
Èn ting mere, nemlig en. Dette lille ord bruges nu i betydning som cirka, omtrent, omkring - med hensyn til antal. Meget tit i vejrudsigten for at angive ca. grader. Længe ventede jeg spændt på at graderne skulle falde så vi kunne høre omkring 1-2 grader, - og det kom! Det blev sagt; Omkring en en til to, tre grader.
Hurra for det danske sprog!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-08-06 06:43

jamen er et ord indført af politikere og vejrmænd! Og aktieanalytikere! Så enkelt er det!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-06 08:38

Ja men, sproglige spørgsmål ville jeg nu stille her på Kandu.dk i en af følgende kategorier :

1.) http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=10208
2.) http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=10207

..eller her : http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20607

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 09:23

Og medens vi er i gang med nye "dumme" ord.
Der var en gang, at man sagde:" Det er på lang sigt en dårlig idé, men på kort sigt, måske meget godt".
I dag siger alle bare:" På sigt". Og så må man selv regne ud om det er på lang eller kort sigt.
Sorry - men det er næsten indenfor emnet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-08-06 14:12

på sigt har du måske ramt lige på kornet ec!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-06 15:39

Nøehh.... Dét mener jeg ikke jf. e.c's eksempel:

Citat
Der var en gang, at man sagde:" Det er på lang sigt en dårlig idé, men på kort sigt, måske meget godt".

I dag siger alle bare:" På sigt". Og så må man selv regne ud om det er på lang eller kort sigt.

I et kort perspektiv en dårlig idé.

I et langt perspektiv en go' idé.

Set i perspektivet (af)...??? ..vil jeg mene at bla. bla. bla. osv.

3 ting på een gang ..som ovenstående, men næppe af samme betydning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 16:05

Et perspektiv er stort eller lille - en måling i forhold til.......
På sigt er en tidshorisont.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-06 16:14

Nåeh... så et perspektiv indebærer ingen horizont?

Hvilken planet befinder du dig på e.c

Har du aldrig hørt om et 'tidsperspektiv'?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-08-06 16:22

Kode
I et kort perspektiv en dårlig idé.
I et langt perspektiv en go' idé.

Sku du ik se a få briler mæ gledene ovregan ?
Godt e.c
Bar gi Molo når ham ligger et dumsmard inlæg.
Gambrinus

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-08-06 16:29

Nyt ord:
En meteor har faret hen over himlen --- iflg. vejrudsigten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 16:30

Jeg vender lige tilbage til udgangspunktet

Citat
Problemer er simpelt ordet "jammen" som man må høre igen og igen i dialoger, som regel som indledning når en svarer på et stillet spørgsmål og når en temabehandling veksler mellem 2 eller flere dialog deltagere.
Har det altid været så eller har jeg ret at det er nyere og tiltagende fænomen ?

Om det er nyt eller ej, det ved jeg ikke, men ordet "jamen" er et godkendt ord i Nudansk Leksikon.

Basta

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 16:31

- nu bliver i snart blacklistet af oldwiking.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 16:33

Nåe Molo - man hænger nok ekstra ord på for at klare sig.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-08-06 16:49

Tror du ikke det er drykfejl? - det skal nok stå "jammer"

Godkendelse af svar
Fra : oldwiking

Dato : 09-08-06 16:56

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 17:04

Jamen jamen det er et godkendt dansk ord og så kan oldwiking og akle være nok så irriterede

Selv i retskrivningsordbogen står det.

Og der har det stået i flere år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 17:08

Jeg fandt lige en ordbog fra 1976. I den bog eksisterer ordet jamen også.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 17:25

Jeg giver ikke meget for den retskrivning..........når det er et dårligt sammensat ord.
Eks.
Kære dejlige jomfru, vil du gifte dig med mig. ??
>>Jammen. (vil hu så eller vil hun ikke ???)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-08-06 18:30

Det er ikke noget galt med ordet jamensom sådan, det har eksisteret i mange, mange år, men det bliver brugt i forkerte vendinger og i andre betydninger end hvad ordet oprindeligt har haft som hensigt at betyde (at man modsiger sig det påståede) - og ellers brugt FOR TIT dvs. som indledning til næsten alle svar vedr. stillede spørgsmål!

Selv tak >oldwiking<! Godt at have en "lidelsesfælle"!
MVH Akle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-06 22:15

oldwiking -> Du burde have lyttet til </MOLOKYLE> :

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=91835#999463

Det betaler sig ....altid!

Lad dét være dig en lærestreg!

Ps. e.c ->
Citat
..vil du gifte dig med mig. ??

JEG har altså patent på at ville kysse nu !

..så: Skam dig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 22:27

Du ligner ikke en jomfru.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-06 22:37

e.c -> Du er sgu for gammel til at huske hvorledes en sådan ser ud

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 22:40

Der er da en henne i butikken ved siden af slagteren.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-06 23:04

Bageren?

</MOLOKYLE>