/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Konsistens?
Fra : johnroskilde
Vist : 5196 gange
278 point
Dato : 06-08-06 15:27

"En af diskene skal kontrolleres for konsistens"? Det får jeg at vide hver gang, jeg starter op. Jeg kan stoppe indenfor 10 sek.og det gør jeg fordi, jeg er bange for at miste data på drevet. Jeg blev bedt om det samme på et af mine andre drev og da sagde jeg ja. Det tog laang tid, så jeg lagde mig til at sove og næste morgen var drevet (80G) slettet!? Så det vil jeg jo ikke så gerne have sker igen. Er der nogen der kender til en løsning?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 17:33

Svaret er her.
Ellers kontakt svareren, med en PM.
Og JEG er sikker på du får pæn besked-----TILBAGE.

http://www.kandu.dk/Spg91381.aspx

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-08-06 11:38

Kopier dine vigtige data til en anden disk før du lader den gennemføre scandisk processen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 16:04

jeps - virkede helt fint her - så linket kan jeg personligt sige god for

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-08-06 16:16

Får du at vide hvilket drev det er galt med ?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-08-06 16:35

Inden du gør noget, så fortæl lige om du har Servicepack 1 eller 2 installeret. Du kan se det ved at højreklikke på "Denne computer" -> egenskaber

Kommentar
Fra : johnroskilde

Dato : 07-08-06 19:23

Hej Jeg har SP2 og jeg har 3 drev. 2 "gamle" fra en tidligere PC. Det er fysisk et drev, der er delt i 2: C og D. Det sidste drev hedder H og er der, hvor styresystemet ligger, så jeg er i stand til at bruge computeren. Jeg startede min PC normalt og fik at vide at mit C-drev skulle kontrollere filsystemet. Som skrevet ovenfor, gik det galt. Når jeg prøver at åbne C bliver jeg spurgt om jeg vil formatere det? Det har jeg ikke gjort endnu og nu skal "En af diskene skal kontrolleres for konsistens"?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-08-06 19:35

Har du lavet backup, som jensT foreslog ?

Prøv lige dette:

Prøv at gå i kommandoprompten og skriv fsutil dirty query C:

Hvad svarer den ?

Kommentar
Fra : johnroskilde

Dato : 07-08-06 22:01

Nej - for hvor skal jeg lave en backup? Drevet er på 80 Gb og så meget plads har jeg ikke nogen steder. Jeg har flyttet noget af det vigtigste - foto osv., men har ikke plads tilmere!
Hvis "kommandoprompten" er den samme som Kør:? Så sker der ikke noget når jeg skriver - fsutil dirty query C: Dvs. den åbner, men lukker umiddelbart efter. Ellers tak for din interesse.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-08-06 23:19

Kør er ikke det samme som kommandoprompten. I Kør skriver du cmd så kommer kommandoprompten op i et sort vindue

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 23:49

stl_s er vist træt idag du går i kør - skriver cmd og skriver så fsutil dirty query C: der hvor den lille streg blinker

(sorry for indblandingen stl_s - men det kan være svært når man er igang med de ting)

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-08-06 00:08

Tak for uddybningen miritdk, men jeg mener nu ikke det var helt galt hvad jeg skrev

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-06 10:36

næ selvfølgelig var det ikke hverken helt eller halvt galt stl_s - ville ikke korrigere dig (kan jeg ikke) - men spørger undrede sig jo

Kommentar
Fra : johnroskilde

Dato : 08-08-06 15:48

OK - så er jeg med. Når jeg indsætter "fsutil dirty query C:" svarer den: Forkert parameter!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-08-06 17:19

Hmm, lige nu har svært ved at gennemskue hvad der er galt, men noget kunne tyde på at disken er syg, så jeg håber da ikke den står af for dig. Jeg vil fortsat prøve at finde en løsning til dig

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-08-06 19:45

Grunden til at jeg spurgte dig om servicepacks, kan du se her http://www.techspot.com/vb/topic6988.html MÅSKE den Intel accelerator der også bliver omtalt, kan hjælpe, men jeg ved det ikke

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-08-06 21:40

Som jeg ser det, kan probblemet være at disken er større en det som chkdsk kan håndtere. Selv om problemet burde være løst med de nyeste servicepacks, så kan det måske spille ind, hvordan disken er koblet op (ikke at jeg har noget forstand på det) http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27629

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-08-06 21:41

Som jeg ser det, kan problemet være at disken er større en det som chkdsk kan håndtere. Selv om problemet burde være løst med de nyeste servicepacks, så kan det måske spille ind, hvordan disken er koblet op (ikke at jeg har noget forstand på det) http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27629

Kommentar
Fra : johnroskilde

Dato : 08-08-06 22:27

Tak - jeg har været inde og kigge på Intel Application Accelerator og det virker som om det overgår min edb/pc forstand. Jeg har lavet en aftale med en mere kyndig til på fredag og tror jeg venter indtil da med at gøre mere. Hvis der er andre gode forslag er de meget velkomne, men ellers mange tak indtil videre.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-08-06 10:34

Du får sandsunligvis brug for en ny disk under alle omstændigheder, så køb en og en USB boks (med blæser) til den. Tag så backup af ale data du kan tage backup af, og lad den så køre automatisk scandisk ved systemopstart.

Pas nu på at den mere kyndige nu også er kyndig nok..

HUSK ikke skrive til disken før du har fået sikret dine data.

Ellers tal med www.diskhelp.dk/sporgos.htm - Koster ikke noget at spørge.

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 278 point
Dato : 09-08-06 15:33

Jeg er tilbøjelig til at være enig med JensT. Ingen grund til at tage nogen chancer med dine data, for du får dem ikke gendannet hvis det går galt igen. Det er ikke lykkedes for andre, der har været ude for det samme.

Godkendelse af svar
Fra : johnroskilde

Dato : 02-09-06 09:08

Tak for svaret stl_s.