/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Beløbs afkrævning af dødsbo?
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 04-08-06 20:13

I forbindelse med min moders bo,som nu er lukket,er sagen denne.
En advokat som har været min moder behjælpelige i forbindelse med noget lejligheds køb som hun ikke noget pga dødsfald..
Under gennemgang af boet har det ikke været muligt at konstaterer denne advokats hjælp heller ikke ved henvendelse til ejendomsmægleren..
Så ergo jeg har været uvidende om dett
Dødsfaldet har været i statstidende og ingen henvendelser er modtaget i offentliggørelses perioden.
2 mdr efter hanvender advokat sig skriftligt og ønsker honorar,hvilket jeg ikke vil betale da indsigelses fristen for boet er udløbet
Dd brev fra advokat igen med inkassotrussel??
Hvor står jeg beløbet er 2500 kr.
Spørger her da min advokat har ferie
Mvh Alex

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-06 20:17

Citat
Dødsfaldet har været i statstidende og ingen henvendelser er modtaget i offentliggørelses perioden.
2 mdr efter hanvender advokat sig skriftligt og ønsker honorar,hvilket jeg ikke vil betale da indsigelses fristen for boet er udløbet

Du skal sende et brev til den advokat, vedlagt en udskrift fra statstidende med angivelse af tidsfristen for at gøre krav gældende i boet. (går ud fra der er sat en dato som frist for at kunne gøre krav gældende)
Og der ud fra meddele ham, at han ikke er berettiget til at få noget som helst, idet han ikke har gjort krav på betaling af honorar inden for tidsfristen.

mvh dova

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 04-08-06 20:22

Det samme sagde min advokat,man har 28 dage og så er det advokatens problem om ha læser statstidende eller hvad.
Men han kan jo sende det til inkasso alligevel???og hvad så

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-06 20:32

Altså, hvis du er helt sikker på, at den advokat ikke har sendt en regning til din mor inden hun døde og inden det kom i statstidende, eller i tidsperioden for at komme med krav i boet, så kan du tage det ganske roligt, for det kommer han ingen vegne med, at true med inkasso.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-06 20:47

I dette spørgsmål fra den 27.03.06 skriver du at lejligheden skal sælges

Citat
Er enearving til en lejlighed,boet er lagt ud til skiftning,hvordan slipper jeg nemmest gennem dette?
1 Har boet på adr i 12år(mors lejlighed),dog ikke ejet den,fraflyttede adr for 6 mdr siden.
2 Min demente fader(de var ikke gift) bor tilbage i lejligheden og skal på en eller anden måde ud derfra,er skrevet op til plejehjemsplads,men det går åbenbart meget langsomt da jeg tror kommunen benytter sig af at han har et sted at bo og derfor ikke priotere dette højt.
3 Lejligheden skal sælges og jeg skal helst gennem dette på den billigste måde skattemæssigt.
4 Skal jeg rykke hjem og bo i lejligheden inden den sælges eller hvad og hvordan takler jeg situationen med min fader på den nemmeste måde(opsigelse af ham evt???
Mvh Alex

http://www.kandu.dk/Spg85354.aspx

Er du sikker på at din mor før den 27.03.06 ville sælge sin lejlighed?

Hvornår blev det proklameret i Statstidende?

Er din far kommet på plejehjem?

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 04-08-06 22:04

Blev proklameret den 27 11 05 og første brev modtaget i marts fra advokat..
Min moder havde lagt depositum på en anden lejlighed der skulle opføres men hvor alle købsaftaler blev ophævet da bygherre gik konkurs og det er der han har rådgivet inden despositums betaling..
Og min fader er blevet fjernet,med politiets hjælp(-)
Vi har været alt igennem og har ikke kunne finde nogle andre henvendelser fra advokaten end dem jeg har modtaget,1 ste brev starter da osse at det undre ham meget at han ikke er blevet informeret om hendes død!!!
MVh alex

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-06 23:00

Hej AlexBjeppesen.

Først vil jeg kondolere!

Jeg ved godt at du skriver at sagen er lukket men hvis det var mig, ville jeg alligevel kontakte skifteretten og forespørge dér, hvordan du skal forholde dig til denne advokats krav.

De gange jeg har haft forbindelse til skifteretten har de været umådeligt hjælpsomme.

Venlig hilsen Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 05-08-06 07:04

Tak for svaret vil.du.