/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Arve spm
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 603 gange
100 point
Dato : 27-03-06 17:34

Er enearving til en lejlighed,boet er lagt ud til skiftning,hvordan slipper jeg nemmest gennem dette?
1 Har boet på adr i 12år(mors lejlighed),dog ikke ejet den,fraflyttede adr for 6 mdr siden.
2 Min demente fader(de var ikke gift) bor tilbage i lejligheden og skal på en eller anden måde ud derfra,er skrevet op til plejehjemsplads,men det går åbenbart meget langsomt da jeg tror kommunen benytter sig af at han har et sted at bo og derfor ikke priotere dette højt.
3 Lejligheden skal sælges og jeg skal helst gennem dette på den billigste måde skattemæssigt.
4 Skal jeg rykke hjem og bo i lejligheden inden den sælges eller hvad og hvordan takler jeg situationen med min fader på den nemmeste måde(opsigelse af ham evt???
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-06 17:46

Du skal henvende dig på kommunen, og fortælle at du har til hensigt at sælge lejligheden, men at din far bebor denne, det er så deres problem at finde en egnet bolig til din far. Jeg kender situationen fra en af mine bekendte, som måtte gøre sådan, men det er en langsommelig affærde, for hvis din far skal på plejehjem, skal han først visiteres til en sådan, hvis han så bliver erklæret "egnet" til at komme på plejehjem, skal der først være en ledig plads. Men først og fremmest snak med din kommune.

Det er nemmest at sælge en lejlighed, når den er møbleret. Ikke at møblerne skal blive til den nye ejer, men det er nemmere at få den afsat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-03-06 18:39

Stakkels far.

Ethvert anstændigt samfund ville fordømme din griskhed, på et ældre menneskes bekostning.

I den forbindelse er dit forhold til ham i øvrigt ligegyldigt.

Jeg håber da, der er nogen, som tager sig af hans rettigheder, så han kan bo der så længe han vil.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-03-06 19:00

Vær mod andre som du vil de skal være mod dig. Er det sådan du vil blive behandlet når du bliver gammel?
alimak

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 27-03-06 19:09

Nordsted han er visiteret og godkendt.Hvordan slipper jeg billigst gennem salgsprocess med hensyn til salget,skat af fortjeneste osv osv.
Transor er det et bedre liv at leve på 3 sal i en 120 kvm lejlighed som dement og næsten ikke kunne røre sig og tro at alt koster en tier og iøvrigt aldrig komme udenfor en dør,at leve af gammel mad fra køleskabet???Næppe.
Da jeg osse selv har et liv der skal leves skal jeg heller ikke træde ind som hjemmehjælper og iøvrigt ønsker min far heller ikke at bo i lejligheden,så din overskrift stakkels far passer rigtig godt til hans tilværelse nu,i det mindste kan han få den hjælp og opsyn som han skal have på et plejehjem,hvor vi jo nok alle sammen inklusiv dig selv ender i mere eller mindre velfungerende tilstand.
Mvh Alex

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-06 19:50

Tag kontakt til den gratis advokathjælp

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.asp?ID=11780

De vil i første omgang kunne vejlede dig med hensyn til salget af lejligheden.

Jeg håber da at den/de personer, som hjælper ham lige ser efter, at det ikke er gammel mad i køleskabet, han skal leve af.

Men tag også kontakt til kommunen igen, de far fortjener da at have det godt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-06 21:27

Resten af dine spørgsmål kan jeg ikke hjælpe med, men du kan skrive hertil det er gratis, og de plejer at svarer hurtigt http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 27-03-06 21:30

Lejligheden kan sælges af boet uden skat (parcelhusreglen).

Boet kan/bør køre i 15 måneder.

Lejligheden skal enten sælges inden de 15 måneder, eller du kan få den udlagt.

Hvis du overtager lejligheden (for evt. at leje den ud til din far), så skal der betales skat efter EBL, når den sælges. Men det er kun af fortjenesten, altså forskellen mellem den udlagte værdi og salgssummen. I dette tilfælde (altså, når du ikke planlægger at bo der), skal lejligheden udlægges til dig til så høj værdi så muligt - men selvfølgelig ikke højere end den forventede salgspris - div. fradrag efter EBL.

For at undgå denne skat (altså hvis du bliver ejer og derefter sælger), skal du selv bo i lejligheden i ejertiden, boperioder mens din mor ejede lejligheden tæller ikke med! Der er ingen tidsgrænse bo denne beboelse, men du skal bo der RIGTIGT!

Husk at medregne omkostninger (dobbelt husleje måske) og besvær, når du overvejer, om du selv vil overtage. Personligt synes jeg, at det er lettest at lade boet sælge, når du alligevel ikke ønsker at bo der selv i det lange løb.

Hvis der er meget stor forskel på ejendomsvurdering og markedsværdi, kan man spekulere i at få ejendommen udlagt til vurdering -15%, og så senere sælge (husk dog, at du skal bo i lejligheden i ejertiden, ellers bliver der skat). Skattevæsenet er også begyndt at underkende reglen med vurdering -15%, hvis den er helt "i skoven", så det er også med en vis risiko. Der kan også være omkostninger, hvis du f.eks. er nødt til at holde en bolig nummer to parat. I dette tilfælde spekulerer man altså i at få udlagt til så lav værdi så muligt (fordi man ikke skal betale skat af fortjenesten ved senere salg).

Boafgift før børn er på 15%. Bundfradrag ca. 200.000. Men mon ikke du skal have en advokat til at hjælpe dig alligevel.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 11-06-06 22:02

En kommentar til Busken

Det er nu sådan, at for at undgå beskatning efter parcelhusreglen (i tilfælde af, at han overtager for selv senere at sælge) er der ikke på papiret nogen minimumsperiode, man skal bo der - men hvis ikke man bebor lejligheden i i hvert fald 6 måneder og ovenikøbet så har bevis for, at man ikke bare har flyttet adresse (der skal være tilmeldt telefon, avis, kabel-tv eller div. andre abonnementer), er der meget stor risiko for, at skattevæsenet vurderer, at lejligheden er overtaget som en investering og man derfor bliver beskattet efter parcelhusreglen.