/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Røvrendt af Leasy / Fujitsu Si
Fra : Gambrinus
Vist : 2997 gange
331 point
Dato : 01-08-06 09:14

Nogle af mine naboer (Et ungt par) har været så letsindige at købe en Fujitsu Siemens PC hos Leasy på afbetaling.

Den var så gået ned og de havde forsøgt at formaterer harddisken.
Derefter fik jeg den over, partitionerede harddisken, installerede en ”rigtig” Windows XP i stedet for den på genoprettelses-cd’erne.
Under installationen konstaterede jeg, at chipset køleren havde sat sig fast.
Jeg havde en anden mage til som jeg monterede.
Jeg blev nød til at klippe stikket af den gamle køler og lodde det på den ”nye” jeg havde.
Endvidere monterede jeg et par kabinet-blæsere.
Efter installation kunne jeg lige pludselig ikke læse fra den D-patitionen, hvor der var lagt dokumenter og musik på. Ok, jeg formaterede den igen og så kørte den.
Efter et par dage var den gal igen, Windows på C-drevet var smadret.
Prøvede at formaterer C-partitionen et par gange, men den hakkede svært i det.
Den formaterede et stykke, gik så næsten i stå flere gange, fortsatte efter et stykke tid og formaterede så videre.
Jeg har jo så mistanke til enten harddisken eller chipsettet.
Vi ringede til Fujitsu Siemens og fik at vide, at da der var foretaget uautoriseret ændringer, ville garantien måske ikke dække. De brokkede sig endda over, at jeg havde monteret de 2 kabinet-blæsere.

Nu står vi så med en PC, som vi ikke tør sende ind til Fujitso Simens med udsigten til at betale minimum kr. 500, bare for at få konstateret fejlen og at jeg har foretagen uautoriseret indgreb
(Jeg er uddannet elektroniktekniker).
Dertil kommer så måske prisen på en reparation.

For de 500 kr. kan vi jo købe en ny harddisk, så det er jo helt hen i vejret.

Hvad gør vi ? ? ? ?

Det bedste ville nok være at smide PC’en i hovedet på Leasy og få ophævet købet.
Kan man det og hvilke omkostninger vil der være forbundet med det ?

Total købspris : kr. 16.793
Udbetaling kr. 0
Kontraktbeløb : 31.993
Kreditkøbspris : 31.993
De har købt den over 71 måneder med kr. 445 om måneden.
De har købt den 05-06-2005.

Yes you heard me right friends !
Men så fulgte der sæ’fø’li’ også fladskærm, tastatur, mus og en printer med !
Jeg er stadig i chok og modtager krisehjælp.
Til den pris vil jeg jo kunne samle 4-6 PC’er i samme størrelse.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 09:20

Det lyder næsten som om, de har købt en farrari til den pris, jeg ville personligt smide dem lortet i nakken igen, og spare resten af de mange penge, for et lille banklån på en 5-6 tusinde er de kørende igen med en lignende system fra en bambusproducent.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-08-06 09:32

høh - bordet fanger på en afbetalingskontrakt - og et eller andet sted forlanger alle der sælger oem baserede pc´er at man ikke på nogen måde må åbne kabinettet- og slet ikke rode . (fatter ikke hvorfor)

Tror de naboer er fanget i l´easy fælden uanset hvad desværre .

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 09:32

Enig Peet !
Men jeg vil gerne vide, hvad købeloven siger, så jeg er forberedt, når jeg skal slås med dem.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 09:34

Det er også det, jeg er bange for Mirit.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 09:45

Bed dine naboer om, at ringe til Leasy, se hvordan de forholder sig til sagen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 09:47

Mig bekendt skal de kunne bevise, at der har været uautoriseret reparatør på spil, det kan man vel ikke sige, at en elektroniktekniker er.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-08-06 10:08

peey49 - i sin tid da jeg fik min første pc var det nok at det lille mærke var pillet af - ingen reperation med forsikrings dækning - for var mærket fjernet var der nogen der havde pillet - vrøvl - for det havde ingen.

Senere med en anden ringede jeg til sælger og spurgte om jeg måtte åbne og fjerne det modem der sad (havde ikke brug for det bla. ) - og ja det måtte jeg - her krævede jeg en skriftlig godkendelse og fik det - alligevel måtte jeg fighte mig igennem for at bevise at jeg ikke havde pillet ved andet (motherboard der efterfølgende pludselig stod af).

Ved køb af denne her i sin tid fik jeg en aftale om nogen elementære ting jeg bare blev nødt til at gøre - blandt andet at jeg jo skal holde pc´en ren og det kan ikke gøres uden at åbne kabinettet - det tog sin tid men jeg fik det som jeg ville - egentlig vel fordi de godt kunne se at der ingen grund var til at altid mistænke kunden for at lave ravage (som gambrinus ) - men med forbehold for visse ting (som jeg alligevel ikke har forstand på)

Men det var noget af en kamp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-08-06 10:09

for i øvrigt står der at en autoriseret reperatør er i deres regi - hvad jeg så ikke fatter !

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 01-08-06 10:10

Før den tilbage til dens oprindelige udseende og påberåbe sig garantien.

Man må nok sige det er dyrt at være fattig - uha, uha -

Den er vel heller ikke på afbetaling, men på leje og det er noget helt andet, dvs. det er Leasys ejendom indtil sidste krone er betalt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 10:13

I den sidste ende drejer det sig om profit, man kan ikke høste profit, når en anden udfører arbejdet.
Om man har ret eller ej, betyder ikke altid så meget for de "store", da de ved, at det er besværligt og måske dyrt, at holde på sin ret.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 10:17

Der står øverst på kontrakten : Købekontrakt.
Så det må vel være et køb. Men leasy har ejerskabet, indtil den er betalt ud. Ik' ?

Jeg er blevet godt sur på mine venners vegne.
Så jeg har tænkt mig at "kæmpe med åben pande, for hvad jeg for alvor tror".
Jeg må desværre forlade jer nu, men kom bare med alt, der kan bruges som skyts.
Forbrugerkalgenævnets hotline har desværre ferie.
Det skal være dem vel undt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 10:22

Begge parter har ejendomsforbehold, da det er en købekontrakt, ved en lejekontrakt er det Leasy, der har ejendomsretten.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-08-06 10:25

FY!
Man skal sku' da ikke begynde at klippe ledninger over osv. i en PC der stadig er garanti på. Så det er jo ikke dine naboer der er knoldesparkere, vel? Det er jo dig, der har lavet ged i den for dem.
For det første er det jo et tåbeligt køb, men det har du vel forklaret dine naboer. For 16.000 for man da virkelig meget PC, hvis man bruger fornuften. At de så køber på afbedrag er jo lige som deres dumhed.
I, du og dine naboer skulle fra starten have holdt nallerne væk, og så bedt Leasy om at rep. maskinen. Så du må nok op med tegnebogen og holde dine naboer skadesfri, hvis altså ikke Leasy er så flinke at se gennem fingre med dit uautoriserede pilleri, for det er det jo, også selv om du er uddannet elektroniktekniker. Godt du ikke skal reparere på mine PC'r.
Eller forsøg at gøre som 'fleng' foreslår ovenfor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-06 10:27

Citat
Total købspris : kr. 16.793
Udbetaling kr. 0
Kontraktbeløb : 31.993
Kreditkøbspris : 31.993
De har købt den over 71 måneder med kr. 445 om måneden.
De har købt den 05-06-2005.

Ja, det er dyrt at være fattig....forstået på den måde, at firmaer som L'easy lever af, at folk ikke har råd til kontantkøb

Og de er ganske rigtigt gået væk fra udleje for at sælge på afbedrag i stedet.

Og derudover, så er de (desværre) ifølge forbruger/købeloven, i deres fulde ret til at afvise enhver ting der går ind under fejl og reparationer i garanti- eller reklamationstiden på 2 år efter købet....,,når der er foretaget indgreb i en vare.

Medmindre det er strengt nødvendigt at åbne/skille ad, en ting for almindelig rengøring/vedligeholdelse, MÅ MAN IKKE SÅ MEGET SOM AFMONTERE EN ENKELT LILLE SKRUE FØR EN FORHANDLER MÅ FRASIGE SIG ETHVERT ANSVAR.......sådan er det bare.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-06 10:31

Og forresten, så er det totalt ligegyldigt om den der foretager et indgreb i en ting der er købt på afbedrag, er uddannet, autoriseret eller hvad ved jeg.....de har ret til at afvise at erstatte/udbedre noget som helst alligevel.

L'easy og andre firmaer, kan til enhver tid forlange (fremgår af kontrakten) at ting med fejl/defekter købt hos dem, ALTID skal indsendes til dem i en sådan situation, endda i originalemballagen som varen blev leveret i ved købet.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 10:46

Det er noget møg Gambrinus.

At Leasy er et shit-firma, der udnytter folks slunkne pengepung ved sød tale og smarte løfter er en ting. Men det er altid leverandøren der skal reparere eller formidle at tingene bliver lavet. Uanet om du aner havd du laver eller ej (det tror jeg nu nok du ved!), så er du i det spil uautoriseret, og så klapper fælden. Leasy kan ryste på hovedet og sige "ikke vores problem, bare betal". De har fået varen - har fået naboen til at "ødelægge" den. 0 garanti. Aben ligger desværre hos dig, uanet at du har forsøgt at hjælpe i en god mening.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 10:47

...iøvrigt Dova. Så kan de ikke forlange det leveret i original-emballagen (selvom de skriver det).

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 10:50

Må bare konstatere, at den nye købelov, er til at lukke op og skide i, den er intet bevendt i forhold til den gamle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 11:05

Der kan vi godt blive noget enige Peet. På mange måder stiller den køberne ringere, end den gamle. Jeg tror det var El-giganten der var ved at prakke mig en udvidet reklamationsret på. Men hvad hjælper det, at man må lave vrøvl i fem år, når man har behov for GARANTI i fem år.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 11:06

Kode
Godt du ikke skal reparere på mine PC'r.

Helt i orden Brassovitski. Det har jeg såmen heller ikke tid til.
Ud fra din profil ka' du jo også klare det selv.
Du er dog altid velkommen til at spørge om hjælp hos mig.
Forøvrigt sagde de ikke noget om, at den var købt hos Leasy.
De bad mig bare om, at få den til at spille igen.
Der er ski' aldrig nogen elektronhjerne, der har taget skade af at få udskiftet en mølle.
Men sæ'fø'li' skal Leasy's praktikanter også ha' letta på tvebakkerne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 11:10

Så er det da endnu mere øv Gambrinus. Så har du handlet i god og hjælpsom tro. Umiddelbart synes aben at hænge hos naboerne. Du har ikke lavet noget forkert (andet lidt "orange" arbejde i form af en vennetjeneste).

Jeg tror ikke jeg ville forsøge at vride "Fupsy" for noget. Det kommer du ingen vegne med.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 11:17

I mit erhverv ville enhver form for uautoriseret adskillelse og ombygning af en installation medføre fuldstændig bortfald af enhver form for garanti, uanset hvilken type fejl der måtte opstå, og uanset hvilken garanti der anvendes.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 331 point
Dato : 01-08-06 11:25

Citat
I mit erhverv ville enhver form for uautoriseret adskillelse og ombygning af en installation medføre fuldstændig bortfald af enhver form for garanti, uanset hvilken type fejl der måtte opstå, og uanset hvilken garanti der anvendes.

Bugger du atomubåde, 3773???
OK Gambrinus, så er du jo kommet lidt uforskyldt ind i sagen. Det undrede mig også lidt, da jeg har lagt mærke til at du plejer at give nogle gode kvalificerede svar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 11:33

Næh, man skal bare være autoriseret for at måtte pille! Og vi opretholder ingen garanti, hvis man selv har været ved at rode. Det er lidt ligesom med biler. Der har du det også svært hvis du selv har været ved at pille. Så påhviler beviset for at det er en fabrikationsfejl i allerhøjeste grad dig selv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-06 11:49

De der kabinetblæsere...................laver vel ikke vacum, så der er stillestående luft derinde.
Måske er der rod i tabellerne på den HD...........lowlevelformat ??
Træk strøm til HD fra et andet stik.
Det var bare lige.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 12:56

Jep e.c.
Det bli'r nok enden på det hele.
Jeg har en 40 GB harddisk, de ka' få smidt i.
Så ka' de komme op at køre og vi ka' få set, om bundkortet har taget skade.
Så har jeg god tid til en lowlevel format af den 250 GB de har.
Det ta' vel ikke mere en et par uger.
Gambrinus
PS Brassovitski
Nu har jeg i hvert fald fået lært at spørge, hvor dælen folk har fået deres elektronhjerne fra,
før jeg begynder at klytte rundt i dem.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 12:58

Kode
De der kabinetblæsere...................laver vel ikke vacum, så der er stillestående luft derinde

Nååååååå...................... var det derfor din P4 blev så varm.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 13:04

Kode
Næh, man skal bare være autoriseret for at måtte pille! Og vi opretholder ingen garanti, hvis man selv har været ved at rode. Det er lidt ligesom med biler. Der har du det også svært hvis du selv har været ved at pille. Så påhviler beviset for at det er en fabrikationsfejl i allerhøjeste grad dig selv

Det må jeg huske, når jeg fusker Den Røde Baronesse sammen med tyggegummi og elastikker.
Gambrinus
(Alfa fra det herrens år 1983)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-08-06 13:07

SÅ ER DER DØMT SMALLTALK !
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-06 13:40

gambrinus, det er da ikke din fejl, at naboen kommer og beder om hjælp, og du så viser dig fra den pæne hjælpsomme side

Det er deres eget ansvar, og de har tydeligvis ikke læst kontrakten ordentligt igennem, for der står det i hvordan de skal forholde sig ved evt. fejl på varen

Og så lige hvis du ikke ved det:

Citat
Det må jeg huske, når jeg fusker Den Røde Baronesse sammen med tyggegummi og elastikker

Stimoroltyggegummi er det bedste til den slags, det holder meget længere og bliver ikke så klistret og opløst som andet tyggegummi

Og her tales af erfaring

Da jeg for mange år siden havde en gammel Landrover, (en af dem hvor op/nedblændingskontakten var en "tryk-på-med-venstre-fod-knap-nede-i-bunden", blev ledningen til den, holdt på plads med stimorol......et stykke Stimorol holdt i 4-5- måneder

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-06 15:51

For det første skal I kun betale 500 kr hvis det kan bevises at I selv er skyld i skaden!
For det andet har I lov til at sætte flere blæsere i.

Jeg tvivler osse meget på at et defekt chipsæt skulle være istand til at ødelægge en harddisk! I værste fald kan det vel kun lave kludder i dataerne! Under alle omstændingheder har du jo absolut ikke forværret situationen ved at sætte en anden køler på der virker!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-06 16:01

Lowlevel......................15-30 min plejer jeg at give dem..........det er jo i starten, at roderiet ligger.
Lige som her på mit PC-rum - allerede ved indgangen kan man ikke komme ind til resten.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A
A:\>lowlevel

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-08-06 02:47

Jep e.c. Jeg bruger flittigt PM-Dos.
Men når jeg virkelig vil Lowlewel-formaterer, bruger jeg som regel de enkelte
producenters ( Seagate, Maxtor eller WD) egne programmer.
(IBM harddiske ryger direkte i skraldebøtten).

Jeg havde for resten en hyggelig snak med Fujitsu Siemens her til aften.
De er hverken til at hugge eller stikke i.
De er åbenbart for ”store” til at yde nogen form for service og smidighed,
når først lammet har skrevet under.
Efter en hyggelig samtale, hvor han fortalte mig, at de sådan set vil skide højt og flot på almindelig forretningsmoral, spurgte jeg ham, om det egentlig var tilladt at monterer en ekstra harddisk i en af deres elektronhjerner.
Han svarede, at hvis det skulle være aktuelt, ville enhver garanti bortfalde, hvis det ikke var deres egne ”teknikere” (Tekniker er heldigvis ikke en beskyttet stillingsbetegnelse) der installerede en af deres specielt godkendte harddiske.
Ellers kunne en sådan specielt ugodkendt, speciel dyr, harddisk jo lave rav i hele elektronhjernen, lige som en uautoriseret ThermalTake kabinetmølle.
Nå ja, sagde jeg, jeg kan se, at det er en Maxtor harddisk, der sidder i den omtalte maskine.
(Jeg havde selvfølgelig ikke rørt deres maskine. Men brugt systemoplysninger og Everest)
Ja, nu bruger vi jo flere forskellige producenters harddiske, svarede han.
Tjaaaaa…. Man må jo have undt af manden. ”Tilgiv ham, for han ved ikke bedre”.
Det må sgu’ være et surt eller meget godt betalt job, at sidde der og have til opgave, at lyve kunderne lige op i deres åbne ansigt.
Men sådan er folk jo så forskellige.
Hvis vi behandlede kunderne sådan i den elektronikproduktion, hvor jeg var stik-i-rend-dreng, smuttede de mærkeligt nok over til konkurrenten.
Gambrinus
PS : Hvem vil ha' pointene ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-08-06 07:57

Kan du ikke give dem til Siemens&Co, de har ganske sikkert hårdt brug for dem.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-08-06 08:48

Gambrinus, Har du checkket HD kablerne ?
Hvis Sata, er de ofte for dårlige og tåler kun at blive af og påmonteret een gang. Prøv med nye
Hvis Pata, det kan kan være en dårlig forbindelse i en af lederne. Mål det igennem - Prøv evt med nye.

Endelig kan Harddisken have fået lidt slør i lejet (f.eks hvis maskinen ikke står på et lige underlag - I vater) - Det kan du høre ved at have disken i hånden medens den kører og vippe den langsomt fra side til side.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-08-06 10:25

Til 'JensT' den der med slør i lejerne er vist grebet ud af luften. jeg har set forskellige maskiner hvor HD'rne både har siddet på skrå, på hovedet og lodret, og de har kørt i mange år uden problemer, og nu er det jo en forholdsvis ny maskine her er tale om ik'?
Jeg har endnu ikke set nogen HD-producenter der skriver at deres diske kun må monteres absolut vandrette. I IBM Netvista sidder standarddisken f.eks. lodret.

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-08-06 12:15

Brassovitski får point, fordi han ikke var bleg for at gi' mig en skideballe og derefter ikke var bleg for at trække noget af den tilbage igen.
Lad ikke de fem stjerner stige dig til hovedet. Jeg gi'r altid fem stjerner.
Jeg har forresten for 1½ år siden haft en Fujitsu Siemens til rep.
Den var godt nok betalt kontant.
Knægten havde sendt den ind under garantien.
Han måtte slippe 500 kr. for at få den tilbage.
Der var en fin fejlbeskrivelse fra Fijitsu Siemens, hvor de påstod at RAM-Blokken var i udu.
Men de havde ski' ikke skiftet den.
Det tog mig ikke lang tid at smide RAM-Blokken over i min test-pc. Nul fejl.
Det var ski' harddisken der fejlede.
Under 800 kr. kan man ikke klage ved hjælp af forbruger-etellerandet.
Det er sgu' da at ta' røven på folk.
Tak for indlægene alle sammen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-08-06 13:16

God begrundelse for pointene HÆ!
Nå nu er det jo ikke en pointjagt det her vel??
Hvis jeg får henvendelse fra kolleger osv vedrørende rep. plejer jeg at lave en test, for at finde ud af problemet. Når fejlen så er fundet får de frit valg om de vil få rep. udført under garanti, alternativt får de et tilbud fra mig, dog uden garanti ud over det fabrikken på de dele der skal skiftes giver, og selvfølgelig også de ting jeg evt. ødelægger undervejes, det sker jo der går ting til når der handles.
Jeg har forresten en lille dum sag. En Pacard Bell købt i Bilka, uden andet grafikkort ud over onboardkortet. Jeg har så monteret en ekstra VGA Nvideakort med 256 MB RAM, og ja selvfølgelig har jeg slået onboardkortet fra i BIOS (DVS. Det kan man faktisk ikke, der er kun 2 muligheder, 1 Enablet 2 Auto). Maskinen kører perfekt hjemme hos mig. jeg har banket den igennem med diverse testprogrammer og min søn og jeg har spillet på den i det meste af 20 timer sammenlagt, men lige så snart maskinen står hjemme hos min kollega og deres knægt spiller på den, enten dør den eller kommer med den berømte lyseblå skærm med hvis skrift, om at windows har stoppet på grund af en alvorlig fejl osv. Mystisk! Jeg tror sku' efterhånde der må være et problem med stabiliteten på deres 220 V net. De bor godt nok også helt ude på 'Lars tyndskids mark' som man siger.
Nå nok om det.
Fortsat god dag og god sommer når den kommer igen.

Kommentar
Fra : nissumvej

Dato : 15-08-06 11:08

Ja det er den slags der sker hos leasy men du skulde prøve at gå deres regnskab igennem så ville du måske få en chok,jeg sider for tiden og går min søns regnskab igennem og finder ud af at det er lavet på en måde så almindelige mennerske ikke har en changse,men også at der er meget som er betalt som de ikke har med således er gælden den samme som for 6 månede siden.

Og hvad kan man lære af det handel aldrig hos leasy gå hellere i banken og se om du kan låne der.

Nissumvej

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 12:54

Et lille gæt Brassovitski .................
Hos dig er comp. osv tilsluttet med fælles steludligning.
Det er ikke tilfældet hos din kollega.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-08-06 13:43

Tak for tippet e.c. det kan da godt være de bruger en forlængerledning uden stel/jord. Det skal da lige checkes.