/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
3½" extern ikke usb TIL BÆRBAR
Fra : lham
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 30-07-06 16:58

Til gammel [B]BÆRBAR[/B] 16 bits maskine ( Toshiba Tecra 5100 CDT med win 98 ) søges externt 3½" diskettedrev (ikke USB stik ) evt en "stikconverterdims" fra en 3½" extern med USB ( sådan en har jeg nemlig ) til Toshibaen-er det et noget der kan fås eller henvender man sig til elmuseet?
Har været i et par "dimseforretninger" de kunne ikke hjælpe.
( jeg prøver igen havde glemt at skrive det var en BÆRBAR )

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-06 17:08

Hvis du har et pcmcia kort med USB, så kan du sætte en USB harddiskholder til dyret.
Forsøg ikke med de harddiskholdere til 2,5", for det kan din com ikke trække.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-07-06 20:58

Der har tidligere, været diskettedrev fremme der både kunne køre COM (RS232 seriel) og LPT (parralelt). Men om det findes i antikvariske IT-butikker vides ikke. Men du kan få en converter til en USB disk, så den kan tilsluttes til din COM port.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-07-06 06:09

til servino

-det her lyder som et godt spor. ved du mere om hvad sådan en dims hedder ? er det et kabel ? eller er der mere involveret?. Hvis du har en ide om hvor man kan få dimsen vil det være fint -har prøvet et par "dimseforretninger" i Århus området

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-07-06 17:45

Hvis du har en port til PCMCIA kort, så kan du få en USB port-kort, så skulle den være løst.
Men det andet findes også, jeg fandt noget på en engelsk side, men kommer igen, når jeg har en acceptabel løsning.

Jeg har selv en COM til USB og en LPT til USB, så gamle com og lpt enheder kan tilsluttes i USB. Men det var lige omvendt du ønskede!

Har du en PCMCIA port på din bærebare? (ofte er det en dobbeltport på de ældre modeller).

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-07-06 22:18

Her er måske din nemmeste løsning på problemet!

Zitech Computer - Århus
Vestergade 37 8000 Århus C
Telefon: 86 20 19 99 - Telefax: 86 20 13 16

PCMCIA kort med 4 USB porte http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=157334
Diskettedrive 1,44 MB http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158355

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-08-06 06:25

Tak severino-det ene link til Zitech er en 3½" med usb sådan en har jeg jo . PCMCIA kortet er også helt fint det anbefalede de og i dimseforretningerne i Århus indtil det gik op for dem det er en 16-bits maskine -så smed de handsken i ringen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-08-06 16:38

Jeg rodede lidt i de kasser jeg har med diverse overskud af PC-udstyr, og fandt en kasse med adaptorer.
Så kom jeg til at tænke på, at USB er jo også en seriel forbindelse som det er i COM-porten.

Det er måske et forsøg værd med at prøve følgende:
USB-disk > USB/PS2 converter > PS2/COM converter > PC'ens COM-port
Så er der kun et spørgsmål om der skal bruges en driver til opstillingen???

Annuller spørgsmålet
Fra : lham

Dato : 22-01-07 07:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål