/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
hjemmebyg af aktiv sub??
Fra : JBJ05
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 27-07-06 01:54

hey.. jeg ville lige høre om der er her som har forstand på bygning af en aktiv sub?

jeg ved ikk om det er her (set up) ville være godt for jeg har ikk rigtig forstand på det..

jeg har tænkt på og købe den er subwooferforstærker, men uden den bas højttalere de snakker om.
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=258
jeg har lagt mærke til på den her subwooferforstærker at der er 2 stik, men på min forstærker er der kun et stik hvor man kan sætte en aktiv sub til, kan man få sådan et specialt stik til det? eller kan det bare slet ikk lade sig gøre?

men så mangler jeg jo en bas, og en kasse hvor det hele kan være i, der har jeg tænkt på det her.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=730048984&n=1200266498&pn=1497877467

ved ikk om det er godt eller skidt, men så er det du skal komme med din mening, og evt en bedere løsning hvis du her det.. det skal bare ikk være alt for dyrt!

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-06 07:52

Nu skriver du jo ikke noget om, hvad eller hvor du skal bruge subwooferen, men jeg regner med at det er til hjemmebrug.
Det forskellige ting ser udmærket ud hver for sig, men du kan få problemer ved at kombinere dem.
Det er et meget lille kabinet (sikkert beregnet til bilbrug) og det er lukket. Forstærkene kommer til at side i et lille lukket rum, og her kunne jeg blive nervøs for, om den kan komme af med varmen!.
Husk også på, at som regel bliver bassen bedre, jo større kabinetter er (især ved et lukket system).
Så hvis størrelsen, er af mindre betydning, ville jeg nok vælge et andet kabinet. Læg mærke til, at der anbefales, et kabinet på 46 liter (åben), medens det kabinet, du har kig på, kun er på 17 liter og er lukket.
Den basforstærker du har kig på, har indbygget elektronisk delefilter til subwooferen, hvilket er udmærket, men ved du om din udgang, fra det anlæg du vil tilslutte den, også har det???? Nogle anlæg dender kun bastoner ud på subwoofer udgangen, medens andre sender alle toner ud på denne udgang (som i øvrigt er lavet om til et mono signal). Dette kan du se i de tekniske specifikationer på dit anlæg. Du kan få problemer med at styre frekvensgangen, hvis det er en udgang der kun levere bas, da du jo så i principet sætter to basfiltre i serie.
Har du en line-out, på dit anlæg?????

Du bliver nødt til at komme med lidt flere detaljer, om dit anlæg, og højttalere og hvad max pris må være, før det er muligt, at hjælpe dig korrekt.

MVH

Kommentar
Fra : JBJ05

Dato : 27-07-06 12:22

ja, jeg skal bruge det til hjemmebrug til mit surround anlæg på et værelse på ca 10-11 KM2
ja okay, så kunne det være jeg skulle vælge et stører kabinet, er et åben kabinet bedst tror du, så det kan komme af med varmen?

det her er min forstærker.
http://www.hifishoppen.dk/lyd/receivere/sony_receivere/sony_strde598_795_da.html

altså min forstærker har en udgang kun beregnet til en aktiv subwoofer. men min forstærker har kun 1 stik til en ledning mellem sub og forstærker, men på den subwooferforstærker jeg har kigget på er der jo 2 stik som skal gå fra den og over i mit anlæg, men det kan vel ikk lade sig gøre når mit anlæg kun 1 stik til subben, eller kan man købe sådan et specialt stik?

jeg har en aktiv sub sat til den nu, og det køre fint, men den er bare for lille, den er kun på 75 watt, derfor kunne jeg godt tænke mig noget stører, noget man virkelig man mærke når man skruer op.. :)

det med prisen, jeg vil helst ikk over de 2000 kr..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-06 15:02

Pis, nu havde jeg lige skrevet en masse og så forsvandt det.

Glem alt om 1 stik, der skal over i 2 stik, intet problem der.

Hvis du forestiller dig at du tager din nuværende forstærker (i sub wooferen) og bytter ud med den du tænker på at købe, vil du kun lige kunne hører forskel i styrken. For spille dobbelt så højt (med samme højttaler+kabinet) skal du 10 dobble effekten (Watt). DVS at du skal have en 750 W forstærker!!!!!.

Arealet på den højttalerenhed der sidder i din subwoofer er for lille, ikke forstærkeren.
Du skal have en 18 tommer, 2 stk. 15 tommers eller 4 stk 10-12 tommers højttalere, og så beholde den forstærker du allerede har i sub-wooferen, hvis du vil have noget der banker røv.

Du kan få meget højttalerenhed(er) + kabinet for Kr. 2000,00 (evt. brugt)

MVH

Kommentar
Fra : JBJ05

Dato : 27-07-06 15:45

ja det kan jeg godt forestille mig, men nu er det sådan at den sub jeg har nu er ikk min, så den vil jeg ikk begynde og pille ved..

men mener du, at vis jeg køber det jag har kigget på bliver der ingen foreskel på den sub jeg har nu og den evt køber? en 18 tommer, hehe jeg har nu ikk lige lyst til at have en så kæmpe sub på mit værelse..

den højttalere der sidder i min sub er også kun en 6,5 tommer, det jo ikk meget..
altså mit problem er bare at når jeg skruer på på mit anlæg kan min sub slet ikk følge med så begynder den og rasle, men så kan jeg jo selvfølige skrue ned for min sub, men det er der jo heller ikk meget ved..

nu siger du at det er ingen problem det med de stik der, men hvordan ville du koble det hele til så?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-07-06 07:52

Ville have skrevet i går, men fik besøg.

Så tror jeg, at jeg ville købe en af de forstærkere, du har fundet. De anbefaler jo en højttaler enhed til denne, nemlig en 12 tommer. Den er jo flere gange størrere (i areal) end den du bruger nu. Du kan også købe to, inden for din prisgrænse. 2 stk 12 tommer har Ca. samme areal, som 1 stk.
15 tommers. Så mangler du kun et kabinet, prøv at spørge dem, der sælger dem, om de anbefaler noget specielt, eller om man selv kan bygge et. Jeg byggede engang selv et kabinet, til en 15 tommers sub-woofer, eneste krav til kabinettet var, at det skulle være min. 150 liter (lukket) og jo størrere, jo bedre. Jeg endte på Ca. 180 liter, og fik det udformet så det også kunne bruges som blomsterkasse under et lavt vindue i stuen (så var konen også tilfreds).

Med hensyn til din forbindelse, er jeg næsten overbevist om, at du blot kan tage et enkelt stik (feks det røde), og sætte det til din sub-udgang. Den anden ende af kablet (også den røde) sætter du blot til en af de to indgange der på sub-forstærkeren. Det, de advare imod, er at bassen kan ligge i enten kun i venstre eller i højre kanal. Det kan du se stort på, da din sub-udgang, på din forstærker, allerede har lagt højre og venstre sammen til et mono signal.
( de to indgange på sub-forstærkeren bliver også lagt sammen til et mono signal, men da du jo allerede har dette, behøver du kun at benytte den ene indgang. Det er lige meget om det er højre eller venstre du sætter den til).
Hvis det ikke virker (imod min forventning) skal du blot have et special stik (mener de kan købes færdige).

PS: hvis du feks. køber 2 stk. af de nævnte højttaler-enheder skal de serieforbindes, da de er på 4 Ohm.

MVH

Kommentar
Fra : JBJ05

Dato : 28-07-06 11:48

Bare helt i orden..

ja okay, hehe det var jo meget smart bygget, så fik din kone jo også glæde af det.. hehe

men hvis vi nu siger at jeg køber den sub-forstærker men den bas man kan købe med til den, og så køber den her sub-kasse.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=730638605&n=1200268082&pn=1220721528

hvordan tror du så det måske vil komme til at virke?

altså mit krav er ikke at jeg skal kunne mærke bassen helt vildt, jeg vil bare gerne kunne skrue op for mit anlæg uden at subben begyner at rasle så man skal hen og skrue ned for den så den ikke rasler som den jeg har nu gør..

ja, det du siger med de stik der lyder jo meget rigtig.. tror også det burde virke selvom man ikke bruger begge stik på sub-forstærkeren..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-07-06 22:37

Det der kabinet, ligner noget af det rigtige.
Jeg har fået tre forskellige tegninger til den nævnte bas, som jeg vil prøve at e-maile til dig.
Det ene ligner meget det fra thansen. Nu står der jo desværre ikke noget om hvor stort hullet er, i det kabinet fra thansen.

Hvis du ikke modtager en mail, så kom tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-07-06 22:43

Ups, man kan ikke vedhæfte filer, her i gennem.
Kom evt. med din e-mail adresse.

MVH

Kommentar
Fra : JBJ05

Dato : 29-07-06 12:54

ja, det kabinet er da ihvertfal stører end det de råder os til at bygge.. men nu er det er her jo os en 12 tommer..

der er os et andet kabinet hos thansen som er stører endnu og det er også til en 12 tommer..

nej, det står der desværre ikk noget om, men er det ikk standart mål tror du?

ja min mail er jannikbj@hotmail.com