/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
en lille positiv i hedebølgen
Fra : lasseemil
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 23-07-06 11:34

Som har arbejdsmand har der på de 2 sidste virksomheder været ca. 50 % "udlændige" hvert sted. 110 ansatte i mit sidste firme og 66 i mit nuværende. Der er ingen mobning. diskrimination eller lign.. De bliver derimod værdsat som gode stabile folk, der møder til tiden, og har overtaget en god del af den sære danske humor/ironi der er et must for at klare sig. Der er jo nok et A og et B hold men jeg glæder mig hver dag over at møde A-holdet - Det er bare dejligt. kærlig hilsen Lasse.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 23-07-06 11:42

Hvor er det rart at høre der stadig er nogle der glæder sig til at møde på job

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-06 11:43

Citat
De bliver derimod værdsat som gode stabile folk, der møder til tiden, og har overtaget en god del af den sære danske humor/ironi der er et must for at klare sig.

ja, men så er det jo også klart nok, at det forløber succesfuldt.

det er så nemt, når nogen turer frem med, at der ikke er plads til de fremmede på arbejdsmarkedet og de diskrimineres o.s.v.

Men ganske som dine erfaringer fortæller, betyder det jo også meget (måske mere), at udlændingene for det første er interesseret i at arbejde og har fået et, og at de selv gør en indsats for at integrere sig.

Det er nemlig for letkøbt en påstand, at det er danskerne der mobber eller diskriminerer udlændingene og derved holder dem ude fra arbejdspladserne

Det kræver interesse og indsats fra begge sider.

mvh dova

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 23-07-06 12:07

hej venner. Det kunne jo også være dejligt hvis nogen har de samme gode erfaringer som jeg har - Og husk i øvrigt at de "nydanskere" jeg møder i hverdagen er dem der aldrig er i medierne - de passer bare deres job og betaler deres skat.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 23-07-06 12:09

Ja, det er da også enormt fint, men hvad så med dem der sender tusindevis af ansøgninger og aldrig finder sig et job?
Diskeminationen starter jo somregl allerede ved ansøgningen. Mange arbejdsgivere ser bort fra kvalfikationerne så snart der står Mustafa eller lignende som afsender. Derfor må mange "nøjes" med et opslidende job som rengøringsassistent, selvom kvalifikationerne siger noget helt andet.

På min fars arbejde, er det simpelthen de ansatte, der ikke vil have udlændinge ind. Størstedelen truer med at sige op, hvis der bliver ansat en udlænding. Forfærdeligt? Ihh ja!

Så tager hatten af, for de virksomheder, der gør en helhjertet indsats for at være neutrale og ansætter folk efter kvalifikationer, og ikke ser på navnet eller herkomsten som en hindring! Dem skal vi have nogle flere af!!!

Kan blive så rasende, når der bliver gjort forskel på folk!

Og Lasse, ville være meget stolt over at have en så rar arbejdsplads som din! Dem ser man desværre for få af!

Accepteret svar
Fra : yearhouse

Modtaget 110 point
Dato : 23-07-06 12:10

Netop.

Og hvis medierne i almindelighed ville blive bedre til gemme negative overskrifter, og fremhæve det positive.....Så når vi osse målet.

Verden ER jo blevet "mindre" på grund af TV, aviser, m.m. Da détte er "envejskommunikation", vil JEG personligt lægge et stort ansvar på deres skuldre.

Det er bare SÅ ødelæggende at læse f.eks.
"Tyrker anklaget for Voldtægt"....UDEN at opfølge nogen årsag eller forklaring. Det får de folk i deres trygge kolonihaver med Dannebrog op af stolen og udtrykke: "De skal dælme ud af landet....sådan nogen"

SommerHilsen
TOM

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 23-07-06 12:34

til cjaab og til "langsomtgående arbejdsgivere" der læser dette. folk af alle herkomster har stemt på en pakistansk tillidsmand hos os - det fungerer selvfølgelig OK.
Efter kortere oplæring kan "udlændinge" betjene computerstyrede maskiner (metalvirksomhed). begge parter sidder med i grupper der skal planlægge arbejdet bedre og mere effektivt. Det er ikke kun nogle stivnakkede danskere der er bagud - Det er også fantasiløse og gammeldags arbejdsgivere. De aner ikke hvad de går glip af.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 23-07-06 12:51

For et par år siden var jeg pedel/altmuligmand i et stort rengøringsfirma. Om sommeren var det bl.a. mit arbejde at slå græs og holde udenomsarialer flere steder. Omkring 1. april 04 kom der en ny mand i firmaet der i en 3 mdr. periode skulle arbejde sammen med mig ( en integrations periode, der ville blive afsluttet med en fest, for udlændingene og de danskere der havde hjulpet) manden var fra afghanistan og omkring 35 år, jeg var meget negativ skulle det nu være min makker i 3 mdr.
Det skulle lyn hurtig vise sig at det var en fantastisk person at arbejde sammen med, han arbejde så hurtigt at jeg flere gange var nød til at dæmpe ham og fortælle at blev han ved i det tempo ville han snart have en rygskade og efterhånden fandt han også et mere rimelig tempo. Han troede han var min tjener, hvis jeg skulle til at løfte noget eller lave andet der kunne være hårdt, sprang han til og sagde "nu skal jeg" han troede fordi jeg var pedel så var jeg en overordnet og jeg måtte lære ham at jeg ikke var spor mere en ham og han ikke skulle lave mere end jeg.

Efterhånden havde vi det mildt sagt fantastisk sammen, han var det mest positive menneske jeg nogensinde har arbejdet sammen med, han spurgte og spurgte om alverdens ting og , ja jeg elskede at forklare hvordan alting hang sammen i Danmark, følte der var en der kunne bruge min sparsomme viden der er mange dejlige og sjove minder om de 3 mdr. f.eks. når vi havde middags pause sad jeg i bilen og spiste, det ville han ikke, han havde tæppe med og lage det ud på græsset og tog et væld af små plastik bøtter og krukker frem, jeg havde spist på 5 min. men han brugte hele pausen 30min. spiste langsom og hyggede sig så det ud til.

En anden gang skulle han klippe en række rosenbuske ned i ca. 1 m. højde, da han var kommet godt igang opdagede han en solsorterede i et lille træ midt i det hele, han klippede så udenom så reden stod helt frit som en storkerede og ragede et par meter op og var TOTAL ubeskyttet " Nu kan mor ligge der" jeg holdt mig, men havde svært ved at holde et grin tilbage da jeg var alene.

Jeg lærte ham mange danske ord og bøjninger. Et sjov eks. vi køre forbi en mark og han peger på nogle køer " Der er mange koer" jeg siger når der er flere hedder det "Køre" jamen sagde han hvad så med bil den "kører" og mange køre på marken ! jeg kunne ikke finde et svar.

Vi fik alt det fantastiske mad man kunne tænke sig til afslutningsfesten. Og da jeg kom,styrtede han hen til mig og tog om mig, og presenterede mig for hans kone og en masse padagogger og sagde "Det er min bror" så får man hvis ikke højrere anderkendelse, det var en fantastisk dejlig tid, ved ikke om jeg har været heldig, men mere positiv og flink fyr skal man lede længe efter.

Hvor han er i dag ? Jeg ved det ikke men håber han har det godt.

Mvh: Monsen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 23-07-06 12:52

Det er jo det jeg mener! Håber virkelig at vi i en ikke fjern fremtid kan komme fordomme og diskremination til livs, for så at kunne omgås som lige mennesker og ikke blive behandlet efter hudfarve, herkomst og køn!
Bare hvis man ser på kønsdiskrimination, så ved jeg, at firmaer som Jem & Fix, gør ALT for at undgå kvindelige ledere i butikkerne.
Det siger lidt om hvor langt vi er nået i Danmark... Så har virkelig ondt af de stakler som bliver ramt af sådanne ting!

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 23-07-06 13:25

Kunne vi ikke forhindre atkvinderne og deres "jem & fix" drenge boycotter forretnigen. Nogle andre der bliver overset nu om dage er folk der er tikendt flexjob og ikke kan få et. Der er mit firma igen foran : 50% "udlændinge og 5 flexjobbere. De 3 unge bosser i 30erne der driver fabrikken er virkelig fremme i skoene - og med succes. Det offentlige er vist de største sinker til at tage flexjobbere ind har jeg hørt. Flere meninger om positive erfaringer med folk af "anden etnisk herkomst end fra saltholm" ønskes stadig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-06 13:55

Citat
Det er jo det jeg mener! Håber virkelig at vi i en ikke fjern fremtid kan komme fordomme og diskremination til livs, for så at kunne omgås som lige mennesker og ikke blive behandlet efter hudfarve, herkomst og køn!

Ja vi må lære de fremmede "at fordomme overfor kvinder" ikke passer til det Danske samfund.

Halløj Tøser - er det ikke lækkert, at i stadig kan ytre jer frit.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 16:28

Kode
Ja vi må lære de fremmede "at fordomme overfor kvinder" ikke passer til det Danske samfund.

OK.............. Men leder i Hjem og Fix ? ? ? ?
Først fik de stemmeret, så fik de kørekort og nu vil de også sælge mig en hammer.
Jamen helt ærligt.
VI ER INDE PÅ ET SKRÅPLAN !
Gambrinus
(Dansker med Tysk baggrund på faderens side).
PS : Danmark sluttede sgu' ved Kongeåen den gang.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 16:31

Er jeg så ½ 3. generations indvandre eller hva' ?
Måske bare en bekvem flytning ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-06 16:44

Gambrinus -
Min oldemor er fra Niedersachsen.
Oldefar er fra MidtJylland
Min mormor er fra Norge.
Morfar er fra Nordjylland.
Jeg er født på Nørrebro.

Ingen vil kendes ved mig

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 16:48

Her nede i Republikken Als er en Sjællænder tilflytter/indvandre de første 7 generationer.
Derefter er han/hun fastboende.
MEN ALSINGER BLIVER EN FRA JÆVLEØEN ALDRIG !
Gambrinus

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 23-07-06 17:19

Sjovt nok, bliver Alsinger heller aldrig Aabenraa'er... De er simpelthen for mærkelige

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 17:59

Men i Whiskybæltet hvor jeg er opvokset, tager de mod alt.
BARE DE HAR PENGE !
Det er sgu' da snopperi, så det gør noget.

Sidst jeg var hjemme ved mine forældre, kom jeg hjem til mine forældre og fortalte,
at jeg havde set en hel masse Afskyelige Snemænd nede på Strandvejen.
Sår'n nogle lodne nog'n der gik tur med deres lille tæppetisser.
Nååååå........sagde min far : Det er da bare kvinder i egnsdragt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 18:05

Øøøøøhhhh.... Carina
Sår'n bare mellem os to.
Din profil. Ik' ?
Kode
potent værktøj, antikviteter, syning og alt andet hvor man kan få lov til at være kreativ

Potent værktøj...... Hvad, hvor, hvordan skal det liiiiggee forstås?
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-06 18:59

Se her Gambrinus - http://www.kandu.dk/Spg90797.aspx
Men om en næsten Alsinger kan forstå det ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 23-07-06 19:07

Det var da utroligt, som i alle er så interesseret i det... Er bare glad for værktøj, jo større og mere larmende, jo bedre... Længere er den vidst ikke

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 21:10

Nååååå.... Sår'n. Undskyld min nysgerrighed.
Det interesserer mig bare, hvad ungdommen går og laver.
Gambrinus
(Værktøjsnarkoman).

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 23-07-06 21:15

Der er skam ikke noget at undskylde for, da det vel var naturligt at spørge, når man ikke har hørt udtrykket før Synes bare det var lidt sjovt, da du ikke er den første der spørger ind til det

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 21:19

Lad du det bare stå i din profil.
Det er da godt at have noget at smide i hovedet på hinanden.
Alt for mange skriver slet ikke noget i deres profil.
Gambrinus
(Gammel gris)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 21:21

Bare se e.c's profil. (Eller mangel på samme).
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 21:23

Kode
da det vel var naturligt at spørge, når man ikke har hørt udtrykket før

Nemlig !
Folk studser også, når jeg bruger udtrykkes "Ståpels".
Hvorfor ved jeg ikke.
Gambrinus
(Gåsehud)

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 23-07-06 21:48

nordsjællands valgsprog : Bevar ghettoerne - Vi sku` da nødig ha´dem herop.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 23-07-06 23:12

Gammel gris? Tør jeg spørge?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 23:24

Kode
Gammel gris? Tør jeg spørge?

Ja, spørge turde du jo åbenbart.
Om du får svar er en helt anden sag.
Hvad er det du vil vide om mine husdyr ?
Eller er det min omgang med dem, du er interresseret i ?
Gambrinus
(Jeg har ALDRIG påstået, at jeg er normal)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-06 23:33

Jeg siger ikke at Gambrinus er skør................men jeg modsiger heller ikke dem der påstår det.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 24-07-06 01:51

Citat
Som har arbejdsmand har der på de 2 sidste virksomheder været ca. 50 % "udlændige" hvert sted. 110 ansatte i mit sidste firme og 66 i mit nuværende. Der er ingen mobning. diskrimination eller lign.. De bliver derimod værdsat som gode stabile folk, der møder til tiden, og har overtaget en god del af den sære danske humor/ironi der er et must for at klare sig. Der er jo nok et A og et B hold men jeg glæder mig hver dag over at møde A-holdet - Det er bare dejligt.

Ja - hip hip, hurra!

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 01-09-06 22:26

Tak for svaret yearhouse.