/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CPU bliver alt for varm
Fra : Ladmorillo
Vist : 535 gange
200 point
Dato : 18-07-06 10:27

Hej

Jeg har det problem at min CPU bliver alt for varm, og jeg kan ikke se nogen umiddelbar grund til det.

For 1½ siden købte og samlede jeg selv en computer.. en stille og rolig pentium 4 2,8 GHz, p4p800 motherboard osv. Cpu'en kom i en pakke hvor køler var inkluderet.

Den blev samlet og har ellers kørt helt fint, men i løbet af de sidste måneder har blæseren været på overarbejde.. hvor den virkelig støjede og var oppe på 6000 rpm. Jeg tænkte den er sikkert bare slidt og jeg har så købt og monteret en "Super Silent ULTRA TC" køler.

Problemet blev dog ikke løst.. CPU'en bliver stadig for varm, den kører på ca. 60°C når computeren ikke laver noget.. og hvis jeg f.eks. sætter den i gang med noget der kræver meget disk aktivitet såsom et virus scan så nærmer den sig 80.. og lukker ned.

Hvad kan der være galt.. i sin tid kørte den jo fint... jeg har ikke noget kabinet blæser eller noget, men det har der jo heller aldrig været brug for. Jeg overclocker ikke, og jeg spiller ikke krævende spil. Jeg er sikker på at den nye køler er sat rigtigt i med arctic-silver køle paste osv. Computeren er ikke fyldt med støv, og jeg har den nyeste bios.

Jeg kan ikke identificere fejlen.. er det symptomer på skadet CPU? Motherboard?

Anyone?

- Ladmorillo

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 18-07-06 10:28

Det kan jo skyldes sommervarmen..
Placer compen i skygge hvis det er muligt.

//Kettedk

Kommentar
Fra : katfm

Dato : 18-07-06 10:30

du kan også lade dit kabinet være åben, det hjælper på min, her i sommervarmen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-07-06 10:30

Du har husket pasta mellem cpu og kølerelement? Du kan afhjælpe det lidt ved, at tage den venstre side af kabinettet.

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 18-07-06 12:43

Køler er sat på som den skal være.. med kølepaste etc. Sommervarmen kan ikke have særligt meget af skylden.. sidste sommer kørte den fint. Hvis jeg lader kabinettet stå åbent i den ene side.. er der en lille forbedring på et par grader.

Jeg mener at have udlukket alle de almindelige umiddelbare fejlkilder... og jeg står jo egentlig med en ubrugelig computer, da den bliver for varm når den skal lave noget rigtigt. Jeg tør ikke installere mit nyerhvervede vista beta, da al den disk aktivitet sikkert vil ødelægge installationsprocessen med et crash.

Som sagt har den før i tiden kørt helt perfekt, med en meget svagerer køler.

- Lars

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-07-06 12:48

Har du tjekket temp i bios - siger den det samme?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 13:27

Prøv lige med programmet everest som kan kigge på andre temperaturer.

Everest
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181

Med køling skal man tænke på at få tilført "frisk" luft og især at kunne komme af med luften.

Sidder blæserstikket oppe til højre for cpu ??

Kølepasta skal ikke være en pude men et tyndt lag (som den oprindelige der fulgte med fra Intel)

Jeg har selv en prescot 3 Ghz som ligge ca. 10 gr over eks. CeleronD 2,8
(også i et Asus p4p800)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-06 17:37

Kører der noget computeren, der bruger alt for mange af kræfterne ? Det giver varme, prøv at køre denne hurtige online scan: http://www.spywarefri.dk/spywarefri-onlinescan.htm finder den noget så gå grundigere til værks, med andre værktøjer, for eksempel SuperAntiSpyware: http://www.superantispyware.com/downloads/SUPERAntiSpyware1241.exe manual her: http://www.spywarefri.dk/manualer/superantispyware-manual.htm

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 18:01

Med fare for at sige noget dumt så er køleribberne vel renset og ikke fyldt med nullermænd. Det samme gælder jo luft indtaget og udblæsningen. Hvad med Psuen er den blæst ren for alt den luft den kan få vil den have gavn af

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 19-07-06 09:06

BIOS siger præis det samme.

Den er spyware mm. clean.

Splinter ny, korrekt påsat, køler.

Mht. PSU'en så vil jeg undersøge det i dag... og så skriver jeg mine erfaringer :)

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 19-07-06 20:54

Det er ikke PSU'en der gør det...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-06 21:09

Jeg har selv døjet lidt med en for varm cpu på et tidspunkt og der havde jeg altså smurt for meget kølepasta på. Jeg ved godt at du er blevet spurgt om det men da der tilsyneladende ikke er noget svar endnu så vender den slags spørgsmål tilbage til en

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 20-07-06 22:24

@Fijala

Hmm jeg tror at kølepasta mængden er ok, måske laver jeg et eksperiment efter weekenden hvor jeg prøver med mindre paste. Men hvor mange graders forskel handlede det om i dit tilfælde?

- Ladmorllo

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-06 15:33

Tja da der var for meget på kunne den kun køre i 15-20 .sek så genstartede den eller gok død og den måtte som sagt ud en tur. Da smurte jeg så lidt på som det overhovedet var muligt. Som det er nu kører den helt uden pasta og det fungerer, men jeg vil nu ikke anbefale det, men det går nok an at afprøve

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-06 15:34

Min pc har det nu også med at den ikke er så god til nyt hardware undtagen den skaber sig. Så skal der lige rodes/justeres lidt i bios så fungerer det

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 04-08-06 10:14

Jeg fandt ud af at situationen er lige omvendt med mig mht kølepaste... hvis jeg påfører minimalt så bliver den alt for varm og med et godt lag kan den køre (58 grader idle). Det kunne se ud som om der er for "lang" afstand mellem køler og cpu når den er påsat. Men det kan jeg vel ikke gøre noget ved.

Fik dog installeret Vista beta... kan godt køre, dog en lille smule trægt. Men jeg skifter tilbage til XP da Vista er mere irriterende end godt imho.

- Ladmorillo

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-08-06 10:17

Der skal være pasta nok til, at dække hele kernen.

Annuller spørgsmålet
Fra : Ladmorillo

Dato : 20-09-06 12:57

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

CPU eller Motherboard må være defekt...