/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sprogforvirring
Fra : calista
Vist : 753 gange
100 point
Dato : 14-07-06 14:04

Diskusionen går på "en etnisk dansker"... Hvad er det??

Den ene gruppe siger:
Det er en dansker født i danmark af UDENLANDSKE forældre, altså en med anden etnisk oprindelse end dansk.

Den anden gruppe siger:
Det er en "ren" dansker

Hvad siger du??

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 14-07-06 14:10

Hej

Tror jeg hører til i gruppen der siger: Det er en dansker født i danmark af UDENLANDSKE forældre.

Tina

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 14:30

Nudansk ordbog forklarer:

etnisk [ædnisk] adj. - , -e 1. som har at gøre med en befolkningsgruppes kultur, race el. nationalitet. forskellige etniske grupper i samfundet · etnisk mindretal · etniske konflikter.

Som jeg læser det har begge grupper ret. Danskere født i Danmark af danske forældre er én etnisk gruppe. Danskere født i Danmark af f.eks. tyrkiske forældre er en anden etnisk gruppe. Begge grupper er Etniske Danskere.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 14-07-06 14:35

AJ, jo og nej for Dansk Sprognævn skriver i Nyt fra Dansk Sprognævn (1998) følgende:

Citat
Den fremmede arbejdskraft har siden tresserne haft mange navne: Fremmedarbejder fik nedsættende klang og blev repareret til gæstearbejder, som efter en årrække også blev ubrugeligt. Det næste tiltag, indvandrer, repræsenterer den tilpasning til virkeligheden at arbejdskraften er kommet for at blive, men lidt mere nytænkning er det at opfatte indvandreren som dansker med en anden baggrund, sådan som det sker i ord som flerkulturel, etnisk dansker, 1.-generations-dansker og nydansker. Problemet med navngivningen ophører naturligvis den dag integrationen lykkes og vi ikke længere behøver at kalde indvandrerne noget andet end danskere.

Så jeg er faktisk lidt rundforvirret og havde DSN haft telefontid endnu, havde jeg sørme ringet til dem*G*

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 14:40

Jeg tror at Dansk Sprognævn i den viste artikel har begået en sprogfejl ved at bruge Etnisk på den måde. Selv DE kan begå fejl. Ordbogen tyder jo på at DBN har brugt ordet forkert.
Anyway; det er i hvertfald mit bud. Begge grupper har ret. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-06 14:48

I medierne bliver danskere med udenlandsk baggrund, omtalt som danskere med anden etnisk baggrund, ud fra det vil jeg bedømme en etnisk dansker til at være født dansk, af danske forældre som er født i Danmark o.s.v.
God weekend

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 14:54

Det er et menneske hvis etnicitet er dansk..

Altså indfødt dansker

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 14:55

Rent sprogligt et det ligegyldigt om det er en anden etnisk baggrund eller for den sags skyld en helt tredje etnisk baggrund. Det er stadig en etnisk baggrund. Alle HAR en etnisk baggrund. Derfor har begge grupper ret. Haha

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 14-07-06 14:58

At være etnisk betyder jo bare at man tilhører en befolkningsgruppe. - Det siger intet om, hvilken type befolkning.

Det er et udtryk som er blevet brugt i flæng og derfor er der almindlige sprogforvirring...

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 14:59

Lige mine ord Vaxen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-06 15:02

[CITAT][Det er et udtryk som er blevet brugt i flæng og derfor er der almindlige sprogforvirring... /CITAT] det er korrekt Vaxen, der næsten lige så mange opfattelser af ordet som der personer

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-07-06 15:09

Jeg vil kalde det "sprogforvitring"....

Ofte lyder det som om, folk ikke har hørt ordentligt efter i skolen og ude i samfundet, når de skal videregive f.eks. ordsprog.

Men har man brugt det længe nok, bliver det godkendt af DSN..... Uanset hvor nolde, det lyder.

Moster

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-07-06 15:13

Godt man kan sine ordsprog.

Man kan ikke både blæse og have rent mel i posen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 15:14

For lige helt at klargøre min mening så er det selve udtrykket "Etnisk dansker" der er noget vrøvl. Man kunne lige så godt sige "Levende dansker". Vil man lave en skelnen mellem forskellige etniske grupperinger må man være mere nøjagtig. F.eks. "Dansker med anden etnisk baggrund end dansk" og "Dansker af dansk afstamning" eller noget lignende. Men det er bare ikke nemt at bruge i medierne og så springer man altså til at bruge den slags forkortelser (der ikke giver den ønskede mening).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-06 15:18

En "etnisk dansker" er der slet ikke noget der hedder, idet etnisk ikke på den måde er et selvstændigt tillægsord som f.eks. "en glad dansker"

Det kan hedde en person af dansk etnisk oprindelse, eller en person født af forældre med en anden etnisk baggrund end dansk.

Og sådan er det bare, og jeg er en af dem der virkelig "krymper tæer" når speakere i diverse medier bruger udtrykket "etnisk dansker"......de burde have et kursus i korrekt brug af det danske sprog

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 15:18

Med en anden formulering:

At være etnisk = at tilhøre en befolkningsgruppe

At være etnisk dansker = tilhøre den danske befolkningsgruppe.

Det samme som at være dansker af etnicitet... Det er den samme betydning bare med en lidt forvirrende omvendt ordstilling.

At være etnisk siger som sagt ikke noget om, at man ikke tilhører den oprindelige befolkning, kun at man tilhører en - som vi jo allesammen gør.

Personligt synes jeg ikke, det er så forvirrende. Man skal jo bare tilbage til ordets oprindelige betydning...

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 15:20

Men Vaxen, en dansker født af tyrkiske forældre er jo så OGSÅ Etnisk dansker. Ikke sandt?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 15:27

Jo - hvis vedkommende defineres af sig selv og andre som tilhørende den danske befolkningsgruppe... Kriterierne for dette er umulige at afgøre.... Synes jeg ihvertfald.

Etnicitet er i øvrigt også kultur- og raceafhængig - ihvertfald hvis man følger fremmedordbogens definition.

Det er ihvertfald ukorrekt at definere en etnisk dansker som en, der er født af udenlandske forældre, det er helt sikkert... Det er det stik modsatte, hvis man kigger ordene i kortene

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 15:33

Citat
Jo - hvis vedkommende defineres af sig selv og andre som tilhørende den danske befolkningsgruppe... Kriterierne for dette er umulige at afgøre.... Synes jeg ihvertfald.

Om man er dansker eller ikke er da absolut muligt at afgøre. Man er dansker hvis man har Dansk Statsborgerskab. Da alle mennesker tilhører en eller anden etnisk gruppe er ALLE danskere altså ETNISKE.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 15:40

Vi er enige om, at alle danskere er etniske - det kan man jo som menneske, der lever sammen med andre mennesker ikke undgå...

Men så kommer jeg i tanke om en anden version - Arne, du skriver at man kan lave et kriterie, der hedder dansk statsborgerskab...

Jeg har en svigerinde, der er født og opvokset og boet i DK indtil hun var i starten af 30'erne... Hun flyttede til Canada og blev gift med en Canadisk mand. Siden til Arizona og nu bor hun på Malta.

To ting - hvis nu hun skifter statsborgerskab til eksempelvis canadisk - er hun så ikke længere etnisk dansker (dansker af etnicitet)?
Hendes datter, der er født i Canada selvfølgelig har levet sit næsten firårige liv ligesom sin mor i forskellige lande, har dobbelt statsborgerskab - dansk og canadisk. Hvilken etnisk gruppe tilhører hun så?

Wee, forvirringen bliver større og større

Vaxen

Kommentar
Fra : calista

Dato : 14-07-06 15:44

ARGH!!
Jeg skulle aldrig have spurgt

Forvirringen er jo total!!

For endelig er terminologien "dansker med anden etnisk baggrund" jo så også hul i hovedet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 15:47

Jeg mener at hvis man af en eller anden grund har mistet sit danske statsborgerskab, så er man IKKE dansker. At din svigerinde opnår canadisk statsborgerskab betyder jo IKKE at hun derved mister sit danske! Hun får blot dobbelt statsborgerskab.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 15:48

Citat
For endelig er terminologien "dansker med anden etnisk baggrund" jo så også hul i hovedet

Ja - men kun indtil du sætter ordene "end dansk" ind i slutningen af sætningen - så er den helt korrekt og betyder, at vedkommende har baggrund i en anden befolkningsgruppe end den danske

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 15:48

Calista -> Ja. Det er også derfor at såvel Dova som jeg skriver:
"Dansker med anden etnisk baggrund end dansk."

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 15:51

Naaarj, kom nu Arne - leg med...

Vi siger, at hun vælger at blive canadisk statsborger....

I mine øjne bevarer hun sin danske etnicitet - at det ikke er noget, man kan skifte ved underskriften af et stykke papir...

Som sagt noget, der er kultur- og raceafhængigt

Men hvad med pigen??

I øvrigt... bogstaver og ord der mangler i diverse sætninger sætter i bare efterhånden, er det ok?

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 15:54

Hun bevarer altså også sit danske statsborgerskab. Det er ikke noget man bare lige kan fraskrive sig. Datteren er ikke dansker men kan blive det efter ansøgning.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 16:01

Om man kan bevare sit statsborgerskab afhænger af det, man vil overflyttes til. Der er mange lande mellem hvilke, der ikke er aftale om dobbelt statsborgeskab...

At det så lige er canadisk, hvor det er muligt er så et tilfælde i dette eksempel.

I øvrigt kan man uden videre fraskrive sig sit statsborgerskab, når man ønsker et nyt...

Så igen - hvilken etnisk gruppe tilhører min svigerinde, hvis hun skifter statsborgerskab?

Og pigen har dansk/canadisk statsborgerskab, men bor pt. på Malta. Hvilken etnisk gruppe tilhører hun?

Det, jeg vil sige med disse finurligheder er, at jeg mener at statsborgerskab og etnicitet er to helt uafhængige ting. Det ene er noget juridisk det andet noget kulturelt.

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 16:06

Og jeg er bare ikke enig. Længe leve retten til ikke at være enig. ;oD

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 16:08

Det ændrer imidlertid ikke på det faktum at såvel dova som jeg har ret: Udtrykket "Etnisk dansker" findes ikke og er noget sprogligt vrøvl.

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 14-07-06 16:30

Kære calista

Er du blevet klogere??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-06 16:36

arne.jakobsen

Kan du finde ud af, hvad du mener

Citat
Danskere født i Danmark af danske forældre er én etnisk gruppe. Danskere født i Danmark af f.eks. tyrkiske forældre er en anden etnisk gruppe. Begge grupper er Etniske Danskere.

Citat
Begge grupper er Etniske Danskere.

Citat
"Etnisk dansker" findes ikke og er noget sprogligt vrøvl.

Vi er alle etniske på den ene eller anden måde. Nogle af os er danskere andre er det ikke, men etniske det er vi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-06 16:36

Citat
Vi er enige om, at alle danskere er etniske

NEJ det er vi ikke enige om, for der er ikke noget der hedder en etnisk dansker eller etniske et-eller-andet-andet-land.

Men alle mennesker har en ETNISK BAGGRUND, altså en kulturel baggrund fra der hvor de nu kommer.

En dansker er en person af Dansk etnisk oprindelse, en tyrker bosat i DK, er en person bosat i DK, men med en anden etnisk baggrund end dansk.

mvh dova

Kommentar
Fra : calista

Dato : 14-07-06 16:37

Overhelehovedet ikke

(- spøg til side. Blev lige afbrudt i vores lille debat, da mine to ældste børn blev afhentet af deres fader. Dermed røg koncentrationen også, og jeg må liiige have lidt tid at sunde mig i.)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-07-06 16:57

Citat
Gambrinus ;-)

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 06-08-06 12:14

Tak for svaret vaxen.