/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
MSI KT3 Ultra - HD problemer
Fra : kawa12
Vist : 317 gange
50 point
Dato : 19-12-02 11:59

Jeg har lige købt et MSI KT3 Ultra bundkort og monteret det, men kan ikke få det til at starte.
Jeg har monteret en ældre HD, en Quantum Fireball 6,5 GB, (som virker udmærket på min gamle Compaq),
men hver gang jeg starter maskinen får jeg meddelelsen: "Fejl ved læsning af disk. Tryk ctrl+alt+del for at genstarte".
HD'en er registreret i Bios'en.

Nogen der har en ide?

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 60 point
Dato : 19-12-02 12:15

Det lyder som en master/slave problem.

Nogle hardiske kræver jumper til at stå i "Master with slave present" hvis den er på samme IDE kable som feks en CDROM drev som slav.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 19-12-02 12:32

Upps der ver jeg lidt for hurtig på aftrækkeren.

i og med HD er registrert i IDE detect under opstart så er dine IDE kabler ok.

Hvis du har monteret Harddisken som master disk på primary IDE kabel er det her din bios vil prøve at boote fra.
Det kræver selvfølgelig at drevet (C:) har et styresystem på sig. har du indstaleret Window eller lign på den ?

Er der CDRom drev og bliver den registreret ?
kan du boote fra en CDRom ?
Kan du boote fra en floppy diskete ?

Hvis harddisken før har været brug som D: (eller højere) drev er der ikke en boot partion record på hardiskens formatering og så skal du alligevel nyinstallere et styre system på den. afhængig af hvilken windows du skal bruge skal du formatere drevet som system derv først.

mvh. Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : kawa12

Dato : 19-12-02 13:01

Tak for dit hurtige svar Ke'Fir, jeg har vist ikke været uddybende nok i min beskrivelse.

Den HD jeg prøver at boote fra har indtil været monteret i min anden computer som C:, og har XP installeret.
Jeg har prøvet med en anden HD fra kærestens PC, med samme resultat. Begge har været sat op som master.
Min CDRom bliver registreret og jeg kan godt boote fra den.
Floppydrevet bliver også registreret, men jeg har ikke prøvet at boote fra den da jeg ikke har noget at gøre det med.

Hvis jeg smider XP CD'en i starter den hele installationsproceduren med at checke hardwarekonfiguration osv., men
efter den har genstartet og skal til at skrive til HD'en får jeg den samme kedelige meddelelse igen.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 19-12-02 13:28

kører du med CDRom drev på eget kabel (sekundær IDE) altså 2 flad kabler ?

min mistanke gå straks på fejl med IDE faldkablet. hvis to kabler, så tag kablet fra CDROM og sæt den i primary IDE sammen med hardisk. Husk at sætte jumper til slave på CDDrev.

Kommentar
Fra : kawa12

Dato : 19-12-02 13:33

Det prøver jeg i aften, men jeg har nu prøvet at skifte kablet til HD'en.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-12-02 14:38

Hmm jeg har desværre været uheldigt med det fabrikat af bundkort, så derfor er jeg ekstra skeptisk med dette firma.
For mit vedkommende smadrede det bundkort, harddisk, ram og CPU.
Bare som en advarsel.

Kommentar
Fra : kawa12

Dato : 20-12-02 08:36

Problemet løst, nu spiller den.

Jumperen på HD'en skal stå til "cable select" når der kun er en HD.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 11:28

>
> Nogen der har en ide?
>
Har du formateret disken for nylig?

/Paul