/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 98 exit - hvad nu?
Fra : hovhow
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 12-07-06 14:16

Har nogle af de kloge hoveder på kandu.dk nogle gode råd til de mange Win 98 brugere, som nu kan se sig hægtet effektivt af IT-vognen med desupporteringen af Win 98, og som nu skal leve med et stigende antal sikkerhedshuller m.v. i deres system?

Den korte vej er selvfølgelig: Opgradér! Men hvis det ikke ligger lige for, hvad skal man så gøre? Panikke og slukke? Nej vel? Jeg læste et sted, at hvis man bare sørger for at være beskyttet af en god firewall, skulle man kunne færdes ret sikkert - men er det nu så enkelt?

Os som for længst har sluppet Win 98, har jo ikke grund til bekymring i den retning, men tænk på de andre stakler!

Nogle bud / råd er velkomne!

M.v.h., hovhow - tidl. win 98-bruger...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-06 15:13

tjah det var det med lille memphis

lillebror xp sp1 ligger også for døden http://sikkerhed.tdconline.dk/publish.php?id=3552

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-07-06 15:52

Jeg ved der er mange, der ikke kan lide dette forslag.
Ja, nogle får ligefrem udslet, når jeg bringer det på bane.
Tag jævnligt backup af vigtige filer, dokumenter etc.
Lige meget hvilket styresystem du bruger.
Gambrinus
(Håber ikke jeg bliver blacklistet)

Accepteret svar
Fra : linux-man

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-06 16:04

Hej Hovhov

Du skriver:

Citat
Har nogle af de kloge hoveder på kandu.dk nogle gode råd til de mange Win 98 brugere, som nu kan se sig hægtet effektivt af IT-vognen med desupporteringen af Win 98, og som nu skal leve med et stigende antal sikkerhedshuller m.v. i deres system?

Som bedste råd til dem som gerne vil køre effektivt på den samme hardware som før kørte Win 98 har jeg to mulige anbefalinger:

Kode
1. Prøv at hente en Knoppix (eller Dapix - dansk) version af Linux. Den kan køres UDEN installation direkte efter du har brændt et image du kan hente ganske gratis fra nettet.
2. Hvis du har en 5-6Gb ledig harddisk plads, så prøv at ændre noget af din ledige plads på din nuværende harddisk til en ikke formateret partition. Derefter kan du f.eks. prøve at installere MandrivaLinux, som også kan hentes ganske gratis på nettet.

For det sidstes vedkommende er den uformaterede partition simpelthen fordi du sagtens kan få Linux til at partitionere i overensstemmelse med de ønsker du har for at køre med dual boot mellem Windows og Linux. Når du først har kørt Linux på sådan en maskine er der nok ikke langt igen, før du alligevel formaterer hele maskinen, og vælger Linux alene. Men lad det ligge. Det er kun fordi jeg er en ivrig Linux-bruger siden jeg installerede systemet i 2004... ;-)

Citat
Den korte vej er selvfølgelig: Opgradér! Men hvis det ikke ligger lige for, hvad skal man så gøre? Panikke og slukke? Nej vel? Jeg læste et sted, at hvis man bare sørger for at være beskyttet af en god firewall, skulle man kunne færdes ret sikkert - men er det nu så enkelt?

Helt uden at diskutere Linux, som jeg gjorde ovenfor, ville jeg i hvert fald overveje at bruge enten Mozilla (eller Firefox) i stedet for den meget gamle Internet Explorer der fulgte med Windows 98. Selv en opgradering til IE 6.0 er ikke nok når der vil komme endnu flere huller efterhånden som Win98 bliver udfaset. Med et så gennemintegreret system som MS-IE 6.0 er det med styresystemet, risikerer man hurtigt at blive halt som en kasseret væddeløbshest, hvis ikke man - hvad nettet angår - skifter browser.

Citat
Os som for længst har sluppet Win 98, har jo ikke grund til bekymring i den retning, men tænk på de andre stakler!
Nogle bud / råd er velkomne!

Jeg synes det er et godt spørgsmål. Også for dem som har samme problem med Windows NT. NT var et glimrende system til rigtig mange opgaver, især som billig server til lidt brugervalidering, Unreal Tournament-server osv.

Det er altid godt at have medlidenhed med dem som er mindre godt stillede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-06 16:06

Citat
som nu skal leve med et stigende antal sikkerhedshuller m.v. i deres system?
der er ikke flere sikkerhedshuller end der altid har været, der er bare ingen opdatering når de bliver opdaget, følg rådet fra Gambrinus og tag backup, så går det ikke helt galt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-07-06 16:20

Med Windows XP fuldt opdateret tog det en af
mine "bekendte" ca. 20 sek. at overtage min elektronhjerne.
Med installeret firewall blev han nød til at bruge yderligere 10 sekunder.
(Jeg husker at holde mig gode venner med ham)
Det eneste der er sikkert er at hive netstikket, floppydrervet og diverse CD/DVD drev ud af PC'en.
Sååååå.... BACKUP !
Gambrinus

Kommentar
Fra : torbenvinter

Dato : 12-07-06 16:21

Tjaah. Hent Sygate Firewall (google), hent Windows Defender - eller webroot spysweeper (google).
Hent en ordentlig browser: http://opera.com (den hurtigste, sikreste og mest behalige IMO) el. http://getfirefox.com (det mest brugte alternativ til IE6, som lige er gået i 2.0 beta).
Så skulle den sådan set være der, jeg er selv sluppet for virus, spyware og andet skidt i et år med den løsning.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-07-06 16:32

Torbenvinter > Jeg er enig med dig. Dog har jeg hørt fra flere at de har haft svært ved at finde opdateringer efter Symantec overtog Sygate.
Jeg har anbefalet ZoneAlarm af samme årsag.

Godkendelse af svar
Fra : hovhow

Dato : 12-07-06 16:55

Tak for svaret linux-man, som jeg samidig selv kan bruge - ang. browserskift! Og tak for betragtningerne om Linux - overvejes...

M.v.h.
Hovhow

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-06 17:14

Men til gengæld går hackerne efter win 2000 og XP da der ikke er så mange at drille med 98.
Dog skal 98 brugere ikke være kede af det, for det er det nemmeste styresystem at backe op og reparere.
Som Gambrinus siger så bør filer/dokumenter ligge på et andet drev.
En USB harddisk og evt. et USB2 kort - så er det muligt at gardere sig rimeligt godt.
Sørg altid for at bibeholde diskettedrevet også.
Det var så lige et suplerende råd til 98/98se brugere

Og vil man absolut surfe """snavset""" så er linux-man's råd om en knoppix CD en god idé, da det hele foregår i computerens ram som tømmes ved ned lukning.