/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
driver fejl ?
Fra : tronddk
Vist : 508 gange
58 point
Dato : 12-07-06 00:32

alså jeg har en amd atholon xp processor i min com men inde i enhedshåndtering siger den jeg har en amd duron processor på kun 1400 mhz og den amd atholon xp hedder amd atholon xp 2400+

hvordan for jeg rettet dette så det igen er rigtig ? da min com er blevet meget langsomer af dette

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-07-06 00:53

Hejsa
en tur i bios og find punktet i stil med "CPU Features"
her er en linie hvor der står hvor hurtigt din ram/cpu kører
står den til 100/100 skal det rettes til 133/133

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-07-06 00:53

Det er korrekt, at der er en afvigelse mellem tallet med + (i dit tilfælde: 2400+) og så den egentlige clockfrekvens. AMD har med +-tallet lavet et "anslået" ydelsestal som skulle være en sammenligning med ydelsen du ville have med en Intel-chip.

Men for en Athlon 2400+ er clock-frekvensen 2Ghz.

Årsagen til din fejl skal muligvis søges i bundkortet. Dels: har du opdateret (flashet) din BIOS? Og hvilken model? Tjek på producentens hjemmeside, at dit bundkort understøtter en Athlon 2400+-cpu.

Nogle bundkort-producenter understøtter ikke alle clockfrekvenser, og så ville du i princippet være lige så godt hjulpet med en Athlon 1400 f.eks.

Håber det kan bruges.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-07-06 00:54

PS: Glemte referencen til clockfrekvensen 2400+ = 2Ghz.

Den kommer her: http://www.pcworld.dk/art/3655?a=search&i=0

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-07-06 00:57

dk > 1400 * 1,33 < 2Ghz.....

Det er kun 1862mhz.

Men det er korrekt at 1500*1,33 tilnærmelsesvis er de 2Ghz.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 12-07-06 12:54

problemet er at den har skifte navn til amd duron 1400 alle steder untanden i bios der hedder den nemlig amd Athlon xp 2400+ det er det jeg vel ha rettet

Accepteret svar
Fra : linux-man

Modtaget 58 point
Dato : 12-07-06 13:34

OK. Det var en vigtig detalje. Den står altså korrekt i BIOS, og derved understøtter dit bundkort også den fulde hastighed.

Der er åbenbart fejl på identifikationen af visse processorer. Se f.eks. det nederste indlæg på denne side: http://www.pcpitstop.com/faq/cpu.asp

Prøv at hente dette program (Sisoft Sandra - gratis) for at tjekke CPU-hastigheden:
http://download.guru3d.com/sandra/

Hvis den identificerer processoren korrekt, så er det Windows' egen genkendelse den er gal med. Jeg kan f.eks. nævne at min Centrino Mobile (fra Intel) korrekt som en 1600mhz, men at den kun skulle køre 589mhz. Dette selvom den er tilsluttet strømnettet mens jeg tjekkede. CPU check-programmer (herunder Sisoft) identificerer imidlertid den korrekte hastighed, altså de 1600mhz.

Ingen problemer under Linux. Blot som en sidebemærkning.

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 12-07-06 13:57

Tak for svaret linux-man og efet jeg havde instalert porgramme og opnet det skifte den navn

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-07-06 14:04

Det var godt at høre.