/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan jeg få nogle penge tilbage
Fra : ehtrod_n
Vist : 762 gange
500 point
Dato : 09-07-06 18:07

Hejza
Jeg er blevet skilt efter 25 års samliv for et halv år tid siden, vi blev aldrig gift derfor henvendte jeg mig til en advokat her på nettet.

Her er hvad han skrev:

Da I ikke har været gift, har du ikke krav på nogen andel af hans formue, medmindre du har medvirket til en væsentlig forøgelse af formuen gennem de mange år.

Ja og det har jeg nemlig:
Et boliglån 1986, betalte gasfyr 1994, hårdehvidevare 1994, skattefradrag til 2 ejer på billånet.
Der ud over var det mig der betalte gas, el, Tlf, internet, parabol, mad, tøj, alt til husholdningen igennem alle årene.

Vi har to børn sammen som er voksne nu, mens de var små og jeg fik børnepenge gik de ind i budgettet ellers kunne jeg ikke betale udgifterne.
da børnene var teenager og i en vandskelig alder havde jeg kun 2400 kr. at købe mad, tøj, husholdnings ting for jeg skrev til revisoren og de sende et fin brev tilbage, hvad man skulle havde at leve for når der var 2 hjemmeboende.

Da jeg viste min x kæreste denne seddel grinte han bare og sagde det er jo bare på papiret uden at han ville hjælpe mig økonomisk.
Han er en psykopat der har været både fysisk og psykisk vold igennem mange år.

Nå men nu til sagen hvordan skal jeg ende og begynde på denne her sag, jeg har selv tænkt på at henvende mig på kommunen ved Advokatvagt og så dem til at hjælpe mig med at få dokumenterne på det jeg har betalt i banken, eller hvad skal jeg gøre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-06 18:19

Jeg synes det er en god ide at begynde hos Advokatvagten. Hvis de mener at du har en sag, kan du så hyre din egen advokat og komme videre derfra. Held og lykke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-07-06 18:21

du skal henvende dig til en advokat og evt. søge om fri process - nu skriver du ikke hvorlænge siden det er du er flyttet - men har i boet sammen så længe og oven i købet har fælles børn - så har i været betragtes som gift/samlevende. Intet andet en et direkte sagsanlæg kan gøre det.

puhh det er en ordentlig omgang - synes du det er det værd ??? Jeg mener ret skal være ret - men når der ingen voksne børn er i hjemmet osv - tjahh - jeg ville personligt bare komme videre og blæse fjolset og begærligheden en lang march (ikke ment på nogen negativ måde - tværtimod)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-07-06 18:22

aji så nu at det er ½ år siden - sorry - men så er sagen i hvertfald ikke at betragte som forældet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-06 18:44

Du kan henvende dig til en advokat og søge fri proces. Husk at medbringe dine kvitteringer på det du har betalt. Håber at du kan få dem (læste i et andet spørgsmål om betalingsservice.

Men du har jo et problem

Citat
han betalte flyttemanden og satte 50.000,00 kr. ind på min konto som skulle dække indskuddet på 32.300,00 kr.

Han tvang mig til at skrive en seddel under, hvor der stod at han ikke skyldte mig noget og jeg aldrig nogen sinde kunne gøre indsigelse i alt det han ejede osv.

Har du selv en kopi?

http://www.kandu.dk/Spg81998.aspx

Jeg tror det bliver meget svært for dig, men det er jo ikke til at kende resultatet før det er prøvet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-07-06 19:04

Stakkars dig, jeg tror du får store problemer med at få pænge af ham. Men orker du at gå den lange vej til retten ,selv om din advokat ikke tror på sagen, og det kan blive dyrt for dig hvis du har tjent over 237000 (tror jeg det er) i 2004.for da kan du ikke få fri sagførsel.Den sag vil muligens tage mange år.Men har du mod og guts så stå på.Jeg støtter dig og håber du får noget ud af det, selv om papirløse forhold faktisk er
de forhold der krever flest papirer, du mskal have kviteringer på alt du har betalt.
alimak

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 09-07-06 19:28

Jeg kan forstå på jer at det måske vil blive vandskeligt at få nogle penge.

Ja Ans det er rigtigt at jeg har skrevet dette, men det du ikke ved er at advokaten skrev til mig at noget papire der er skrevet under tvang ikke er gyldigt, derfor er jeg optimistisk og de penge jeg har fået er kun en start hjælp.

Jeg vil gå til advokatvagten ved min kommune, få dem til at hjælpe mig med at søge papirene hjem fra hovedkontoret i Sydbank, kontakte revisoren som har et kopi af det brev jeg fik af dem.
Kontakte min x mands bank og få og vide, hvor meget jeg står skrevet for bla den lån hvor vi er to ejer på.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 09-07-06 19:36

Uanset hvor længe I har boet sammen, vil det aldrig nogensinde kunne betragtes som om I var gift, og at du havde ret til halvdelen af bort.

Og det ved du jo så allerede ud fra svaret fra advokaten.

Så er der reglerne på området.

Medmindre du har kvitteringer og købekontrakter der står i dit navn, og du kan dokumentere, at det er dig der har betalt, er der bare ikke noget som helst at komme efter.

Og under alle omstændigheder vil det være et sejt træk at :
Først og fremmest komme igennem med en decideret sag hvor du kan slæbe eksen i retten.
Dernæst at skulle bevise og dokumentere, at du har bidraget til hans formue.
De penge du har betalt vil blive modregnet som husleje og andre leveomkostninger i den tid I har boet sammen.

Og såfremt du skulle være så heldig, at vinde sådan en sag, er det slet ikke sikkert han gider betale.
Så skal du til at hele møllen igennem igen, med at få rejst en ny sag i fogedretten, i forsøg på at få ham til at betale o.s.v.

Jeg citerer lige et stykke fra advokatbrevkassen i vores avis, hvor en spørger om hun har ret til noget efter samlivsophør.
Svaret:

Citat
Jeg må bedrøve dig med, at svaret er negativt.
Lad mig slå fast, at der IKKE opstår et formuefællesskab eller lignende mellem samboende, heller ikke hvis de har boet sammen i nogle år.
Hvis de går fra hinanden, beholder hver især hvad de ejer.
Hvis den ene som i dit tilfælde, måske både med penge og personligt arbejde, løbende har bidraget til at vedligeholde eller evt. forøge den andens formue, giver det som altovervejende hovedregel ikke noget krav mod den anden i forbindelse med samlivsophør.

I helt særlige tilfælde er der dog mulighed for at kræve en vis godtgørelse fra samleveren.
Reglerne er ikke helt faste, men forudsætter at samlivet har varet i langt over 10 år, og at den der kræver godtgørelsen skal stå helt uden formue af betydning ( = ikke være i stand til at forsørge sig selv)

Man skal desuden kunne sandsynliggøre at man vitterligt har bidraget til at øge samleverens formue.
Godtgørelsen beregnes ikke sådan at boet deles lige over, der bliver bare givet en skønsmæssig mindre goodtgørelse.

Så det ser ikke ud som om du ville have de store chancer.

Så min opfordring/råd er, at du kommer videre i dit liv, uden at spekulere dig tosset over, om du har været for naiv og godtroende over for ham du har boet sammen med, men at du er sluppet ud af det nu, og kan komme videre.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-06 19:44

Ups, og jeg ser lige nu, at ans bringer et citat, om at du tidligere skrev, at eksen betalte flyttefirmaet + du fik 50000,-

Det forringer dine muligheder endnu mere.

Og uanset du har skrevet under eller ej på "Han tvang mig til at skrive en seddel under, hvor der stod at han ikke skyldte mig noget og jeg aldrig nogen sinde kunne gøre indsigelse i alt det han ejede osv" , og om det er under tvang, havde din eks. ikke engang behøvet sådan et papir, for det vil udelukkende være op til dig selv, at forsøge at få flere penge fra ham.

Der er bare så sørgeligt mange, der går og luller sig ind i den tro, at bare de har "boet sammen i 5 år" betragtes det som ægteskab.....Gu gør det ej, det gør det ikke engang, om eksen så var død mens i boede sammen, der skulle du også have kunnet dokumentere hvad der var dit for at måtte tage det med dig, og du ville ikke have arvet så meget som en krone.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-06 19:44

Advokatvagten kan kun råde dig til hvad du skal gøre. En advokat skal du selv finde.

Men det bliver ikke en nem sag at komme igennem. Vil du kunne klare det psykisk?

M.h.t. at du har underskrevet under tvang, skal du kunne bevise det. Jeg siger det ikke for at være negativ, men der er meget du skal tænke igennem før du går i gang.

Det lån, hvor i er to ejere, har du betalt på det efter du flyttede.

Når man ikke er gift har man ikke krav på noget, man ikke er fælles om. Sådan er reglerne.

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 09-07-06 20:11

Tak for svaret dova jeg vil ikke gøre mere ved denne sag så

Men det er faktisk heller ikke mig selv der har fundet på at skulle, køre en sag på min x mand, det er nogle venner som jeg havde en gang, for de er så sure på mig nu fordi jeg ikke vil køre en sag mod min x mand at jeg ikke har set eller hørt fra dem i 5 måneder de holder på at jeg kan få over 400.000 kr. ud af min x mand, hvor jeg hele tiden har sagt at jeg vidst skal være glad for det jeg har fået.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-06 20:18

Du skal dog undersøge noget om det lån, som du deler med din eks. Hvis han holder op med at betale, så hænger du på afdragene.