/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fjerne en radiator
Fra : CLDA03
Vist : 11754 gange
50 point
Dato : 04-07-06 21:07

Hej
Vi har en gammel radiator som vi gerne vil fjerne. Der er tale om jernrør. Rørene går ned til kælderen. Hvad gør man? Jeg gætter at rørene skal enten saves over eller der skal findes en samling hvor rørene kan klodses op. Skærer man så gevind på rørene eller kan man måske få "kompressionsklodser" til jernrør? Må man bare lukke for fjernvarmen ved hjælp af hanerne eller er der også noget specielt man skal tænke på her? Jeg regner med at montere klodserne et sted hvor jeg jævnligt kan kontrollere om de lækker.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 04-07-06 21:36

Afhænger lidt af om der er udluftningssystem på varmesystemet, for i så fald kan du ikke bare nøjes med at fjerne radiatoren og skære gevind. Så skal du nemlig lave en videreførsel fra "fra"-røret over til "til"-røret. Dette burde være den optimale løsning...

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 04-07-06 21:44

Der er ikke udluftningssystem. VVS manden har allerede fjernet en anden radiator og der har han bare sæt propper på.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 04-07-06 22:26

Så ville jeg fortsætte i samme stil.

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 04-07-06 22:37

Hvad med fjernvarmen ? Jeg tror nok det hedder direkte fjernvarme, der er kun en stor varmvandsbeholder fra et sted i 60 erne. Kan man bare lukke for hanerne på fjernvarmerørene eller er der andet at tage hensyn til ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-06 23:00

Ja man lukker ve hovedstophanerne både på fremløg og returløb.

Du virker så usikker på den slags, så du nok skal have en praktisk ven til hjælp.

Det er heller ikke for rene " børnehavepædagoger" at skære rør over, slå gevind på og pakke endemuffer tæt.
Alle andre former for propper duer ikke.

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 04-07-06 23:08

OK. Jeg er ikke så upraktisk bare ikke velbevandret på VVS området. Så det er bare et spørgsmål om at lukke hanerne, tømme systemet for vand (burde der ikke være en hane til formålet eller skal det gøres ved radiatoren?), skære rørene til, sætte endemuffer på og tænde for vandet igen. That's it? Så skal der vel udluftes bagefter?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-07-06 23:59

Du kan ikke bare skære rørerne af og sætte endemuffer til.
Det optimale erat skrue rørerne der går op til radioatoren af og sætte en prop (kan ikke lige huske hvad den hedder) med udvendigt gevind i. Den skal pakkes med garn og salve, det er kun fuskere der bruger tape.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-07-06 23:59

Du kan ikke bare skære rørerne af og sætte endemuffer til.
Det optimale erat skrue rørerne der går op til radioatoren af og sætte en prop (kan ikke lige huske hvad den hedder) med udvendigt gevind i. Den skal pakkes med garn og salve, det er kun fuskere der bruger tape. Hvordan blev det gjort forrige gang???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-07-06 00:00

Ups

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 05-07-06 00:11

Hvis du ikke har et lukket system (så det er varmeværkets vand der er i dine radiatorer) må man ikke rode med det selv, det kan blive en bekostelig affære hvis noget går galt.

Accepteret svar
Fra : classic26

Modtaget 50 point
Dato : 05-07-06 08:49

Hej CLDA03

Hvis du har fjernvarme gør du:

1 Lukker for de to haner(indgang og returløb
2Åbner for luftskruen på radiatoren du vil ha fjernet og tapper vandet af radiatoren
3løsner radiatoren fra rørene
4fjerner de rør du vil ha' væk
5lukker hullerne med enten en muffe eller en prop i/på et eksisterende gevind
6åbner langsomt for hanerne igen
7"lufter" alle radiatorer ud ved at åbne luftskruerne indtil der kommer vand
8drikker dig en fortjent bajer

er du i tvivl om andre slige ting så søg evt. på hjemmesider som f.eks ask alex

mvh steen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-07-06 10:30

Hvis du ikke kan komme til at skrue de to lodrette rør af nede i kælderen og sætte gevindpropper ned i T-stykket / vinklen............................så kan man få noget som hedder unifix som virker på samme måde som klemringsfittings. I denne unifix kan du så skrue en prop ind. Radiatorrøret er sikkert ½" og vil måle ca. 23 mm. udvendigt.
Ved montering af unifix må du godt lige rense røret for evt. maling.
Der må godt være såkaldte døde ender på et varmeanlæg - men det er ikke "god latin".
( http://www.kandu.dk/spg56917.aspx#600511 )

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 05-07-06 10:52

Nå, nu har jeg nærmere studeret det og der er faktisk en radiator lige ved siden af den der skal fjernes. Her er der T-stykke på, så jeg kan vel bare sætte propperne på der. Så er der heller ikke døde ender. Tak for svarene !

Godkendelse af svar
Fra : CLDA03

Dato : 05-07-06 10:54

Tak for svaret classic26.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-07-06 11:09

Ja ja - men hold lige øje med om det er et et-strengssystem eller to-strengs.
Et etstrengssystem kan kendes på at rørene er monteret sådan:

................radiator....................................radiator
_______l_________l__________________l________l__________
3/4 rør.......½rør................3/4rør.................½rør......3/4rør..videre til næste radiator

Og så skal proppen sidde i toppen i stedet for de to rør som går op til radiatoren.

Med tostrengssystem kan du næsten gøre som du vil.