/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatornedtagning/afskæring af rør
Fra : kipumi
Vist : 1570 gange
100 point
Dato : 27-12-04 18:48

Nå...
Når jeg har fjernet en radiator, og savet rørene over (den skal helt væk) ,skal der "propper" i de resterende rørender. Kan det gøres uden, at der et gevind ?? (altså findes der propper, der bare skal bankes på plads ?? eller hvis der ikke gør, skal der så gevind, og er det forholdsvis nemt at lave på røret ? - skal det være inden i røret. Er der andet jeg skal huske ??
Mange julehilsner
Kirsten

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-12-04 18:51

Der skal skæres gevind udvendigt på røret, derefter påføres pakgarn eller tape og en slutmuffe påskrues.
Værktøjet til at skære gevindet med låner du hos en VVS-mand eller smed-
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-12-04 18:53

Har du ikke mulighed for at skrue rørene fra hinanden i stedet for at save dem over???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-12-04 18:53

UHA!
Når der skal afproppes permanent skal der skæres udvendigt geving, men hvorfor i al verden savede du rørene over. Radiatorer er normalt monteret med omløbere så radiatoren kan afmonteres og disse omløbere sidder på en samler der er skruet på røret.
Problemet med at skære gevind på vandrør er, at få modhold så du ikke skruer røret løs i den anden ende.
Umiddelbart bør du hente professionel hjælp for godt gør det selv arbejde kræver, at man har sat sig ind i tingene før man starter og det har du vist "glemt".

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-12-04 19:00

Det rør du har skåret af må jo være skruet på i den anden ende den stump du står med kan du skrue af og sætte en prop med gevind i.Ganske normal fremgangsmåde. Propper findes med indvendigt eller udvendigt gevind. Der er ingen grund til at skære nyt gevind med mindre røret er støbt ned i beton

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-12-04 19:07

Du kan bruge 2 stk UNIFIX som sættes udenpå røret og har et indvendigt gevind i den anden ende - hvor der kan sættes en alm prop.
Røret skal lige renses for maling så det er nogenlunde glat
Unifix er ikke billige.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 27-12-04 19:47

Til Emesen
Er en Unifix det samme som en ballofix? Du skriver, at den har et indvendigt gevind i den anden ende, vil det sige, at jeg ikke skal skære noget gevind selv ??

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-04 19:55

Nej - en Unifix er en muffe som sættes ind over røret og med to rørtænger spændes en gummiring så der tætnes, og samtidig er der gribere indeni som holder fast i røret............den anden ende har alm. rørgevind som kan lukkes med en prop. Du bør vide om det er et 1/2" eller 3/4" rør du skal lukke. Mest sandsynligt er et 1/2" rør.
Jeg ved ikke om byggemarkeder har disse unifix. Men et firma som Brd. Dahl har dem, men sælger ikke til private.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 27-12-04 20:13

Tak for svaret emesen.
Det lyder, som om det er det nemmeste.
Hvorfor rørene er skåret over, er fordi radiatoren er i stuen, rørene går op på loftet, og samlingerne er under gulvbrædder, så jeg ikke kan finde dem/komme til.
Derfor er de skåret af lige neden under loftet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-12-04 20:18

Det er også rimelig nemt at benytte. Sæt lige proppen i inden du monterer på røret - det er nemmere. Proppen må godt pakkes med teflon-tape (det hvide) når det er centralvarmerør.