/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Test program til PC
Fra : Brassovitski
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 01-07-06 21:04

Halløjsa
Jeg har et problem med en PC der går ned i tide og utíde. PC'n er en Parckard Bell Imedia 2385. Jeg har opgraderet BIOS til nyeste version, og der er monteret et AGP Inno 5500 grafikkort med Nvidea chipset, onboard grafik er slået fra både i BIOS og i Windows.. Maskinen har 512 MB RAM.
Dem der ejer maskinen påstår at den går ned på forskellige tidspunkter, viser lyseblå skærm med hvis skrift. De har desværre ikke nedskrevet de fejl der vises, så jeg er nød til at fremprovokere et crach, dertil søger jeg et program der virkelig kan køre en test, hvor hardwaren simpelthen presses til det yderste. Jeg har spillet et af de spil, som de påstår den går ned i, i 2½ time nu uden problemer. Så jeg mangler et program der kan gøre arbejdet med at belaste maskinen for mig. Jeg har kørt 2 forskellige RAM-test uden at der blev konstateret fejl.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-07-06 21:30

Kommando promt
C:\>for /f %i in ('dir C:\ /s') do echo %i| find /i " "
Giver næsten 100% arbejde til CPU
Jeg kan ikke huske hvorlænge den arbejder.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-07-06 22:47

Har du overvejet om grafikkortet eller rettere driveren kunne være årsagen.
Ved Nvidia chipsets skal man gardere sig imod fejl ved, at fjerne driver og deaktivere eksisterende grafikkort hvorefter man starter det nye grafikkort op i VGA tilstand og installerer driveren.

I mange tilfælde vil der ikke være nogen problemer og i andre kan det slet ikke køre ordentligt afhængigt af den type konflikter den nye driver vil have med den gamle. I enkelte tilfælde kan det forårsage STOP fejl periodisk hvis ovenstående fremgangsmåde ikke er fulgt.
Jeg fandt informationen hos Nvidia for nogen tid siden og det har virket flere gange på mystiske fejl der relateredes til kraftig brug af grafikkort med Nvidia chipset..

Bare en tanke!

Annuller spørgsmålet
Fra : Brassovitski

Dato : 20-11-06 15:52

Halløjsa
Årsagen var/er at den strømforsyning der sidder i maskinen ikke er stabilliseret nok. Ejerne af PC'n bor ude i sidste ende af elforsyningen og tæt ved en transformator, der er små kortvarige udsving i spændingen, som åbenbart ikke udjævnes nok af strømforsyningen. En ny strømforsyning eller en spændingsudjvævning er sansynlig løsningen (ikke afprøvet endnu).
Da ingen havde det rigtige svar annullerer jeg spørgsmålet. Desværre gutter.